kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹

کاهش ورودی آب به سدهای خوزستان



 معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از ابتدای مهر امسال تا 15 آبان 617 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال این میزان 50 درصد کاهش یافته است.
هوشنگ حسونی زاده بیان کرد: میزان بارش از ابتدای پاییز امسال تاکنون در خوزستان پایین‌تر از حد نرمال است به طوری که از ابتدای سال آبی امسال (اول مهر) 18 میلیمتر در خوزستان بارش باران داشتیم این درحالی است که در مدت مشابه پارسال 245 میلیمتر بارش داشتیم.
وی افزود: 118 بازه در رودخانه‌های خوزستان شناسایی شده‌اند که سیل گیر و یا فرسایش پذیر هستند و می‌توانند مشکلاتی را برای مردم منطقه و یا کشاورزان ایجاد کنند که بیشتر در حوضه آبی کرخه و مارون هستند.
حسونی‌زاده اضافه کرد: در حوضه آبی کرخه، دز و مارون در خوزستان برای تامین آب کشاورزی مشکلی وجود ندارد اما در حوضه آبی هندیجان و زهره دچار مشکل آب هستیم.
وی گفت: به منظور رعایت عدالت در توزیع آب به کشاورزانی که با سازمان آب و برق خوزستان قرارداد منعقد نکنند آب داده نمی‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز گفت: استان کهگیلویه و بویر احمد از بالا دست رودخانه مارون در حال برداشت آب است و این کار باعث شده که آب به کشاورزان پایین دست رودخانه در خوزستان نرسد.
هاشم بالدی گفت: پیش‌بینی شده از اواخر آذر امسال بارندگی‌های شدیدی در خوزستان رخ دهد که از سازمان آب و برق خوزستان خواستاریم سیل بندهایی را در حاشیه روستاها احداث کند.
وی اضافه کرد: امسال پیش‌بینی شده 500 مترمکعب رهاسازی آب از سد کرخه انجام شود و بستر این رودخانه جوابگو نیست و باید به فکر امنیت روستاهای اطراف رودخانه بود.