kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

شهدای راهپیمایی اربعین نیجریه مظلومانه تشییع شدند

پیکرهای شهدای راهپیمایی ایام اربعین نیجریه که توسط ارتش این کشور مظلومانه به شهادت رسیدند، روز گذشته تشییع و به خاک سپرده شدند.



صدها نفر از شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) نیجریه پیکر هفت تن از قربانیان تیر‌اندازی اخیر نیروهای پلیس و ارتش به راهپیمایی مسالمت‌آمیز اربعین حسینی(ع) در شهر کانو را به خاک سپردند. به گزارش ابنا‌، نیروهای پلیس نیجریه چهار روز پیش در حمله‌ای به دسته عزاداران شیعی که در حال پیمودن مسیر کانو به زاریا بودند ‌ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند. یورش ارتش نیجریه به عزاداران حسینی(ع) در حالی رخ داد که آنها از قبل اعلام کرده بودند، راهپیمایی آنها مسالمت‌آمیز است.
اما ارتش نیجریه که همواره به دنبال بهانه‌ای برای سرکوب شیعیان بومی و راضی نگه داشتن اربابان سعودی‌، وهابی بوده به عزاداران حسینی(ع) حمله کرد تا خاطره تلخ سال گذشته حمله به منزل شیخ زکزاکی زنده شود.آخرین اخبار درباره شرایط جسمانی زکزاکی نیز مبین وضعیت نامطلوب بهداشتی و شرایط وخیم بینایی اوست‌. «ابراهیم موسی» سخنگوی «جنبش اسلامی» قبل از شروع تظاهرات در نامه‌ای برای مردم نیجریه نسبت به دسیسه ارتش این کشور هشدار داده بود و گفته بود که توطئه‌ای جدید از سوی دولت نیجریه در راه است.
شیعیان در سال‌های اخیر حضور فعالی در نیجریه داشتند و تعداد آنها به بیش از 20 میلیون نفر می‌رسد، مقر اصلی آنها شهر «زاریا» است ولی تعداد قابل توجهی از آنها در شهر «کانو» ساکن هستند.