kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
با رای مثبت نمایندگان

مجلس با یک‌فوریت طرح ابقای کارت سوخت موافقت کرد

نمایندگان مجلس با 112 رأی مثبت با یک‌فوریت طرح حفظ و ابقای کارت هوشمند سوخت موافقت کردند.


به گزارش تسنیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یک فوریت طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
چندی پیش مجلس شورای اسلامی اختیار استفاده از کارت سوخت را به دولت واگذار کرده بود که براساس آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور طی دستورالعملی اقدام به حذف کارت سوخت برای خودروها کرده بود که نمایندگان مجلس با بررسی یک فوریت طرح مجدد به کارگیری کارت سوخت موافقت کردند. در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: استفاده از کارت سوخت ضمن ارائه اطلاعات ارزشمند از وضعیت ناوگان حمل و نقل و مصرف سوخت انواع خودرو، شفافیت عرضه سوخت را افزایش می‌دهد و از قاچاق جلوگیری می‌کند. ضمناً با اجرای سیاست‌های مختلف قیمتی و غیرقیمتی بر بستر آن می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد و همچنین قیمت‌ها را طبق هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح کرد.
در ادامه این مقدمه توجیهی تاکید شده است: تصویب این طرح از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند و همچنین با حفظ حداقل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند بنزین، فضای اجتماعی را برای احیای مجدد آن در آینده آماده نگه می‌دارد.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری متحده ‌تانزانیا را به تصویب رساندند.
مجلسی‌ها همچنین با تصویب لایحه موافقتنامه میان ایران و قبرس، با اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد بین این دو کشور موافقت کردند. خبر دیگر این که بهارستان‌نشین‌ها با اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بردرآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب موافقت کردند.
لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه و تشریفات (پروتکل) آن نیز به تصویب مجلس رسید.
تذکرات شفاهی و نطق‌های نمایندگان
محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به مشخص بودن منابع آلاینده هوا از رئیس‌مجلس خواست به دولت تذکر دهد پیش از اینکه آلودگی هوا از مرز هشدار بگذرد پیشگیری کند.
علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در نطق میان دستور خود گفت: شرایط موجود نشان می‌دهد رکود بر آسمان اقتصاد کشور سایه گسترانده و فقر، فساد و تبعیض در اکثر بخش‌های اقتصاد کشور ریشه دوانده است. هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز در نطق میان دستور خود با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کنونی کشور بیکاری است، گفت: 70 درصد نیروهای کار ما هم دچار بیکاری پنهان هستند که قطعاً بیکاری وسیع‌تر می‌شود. خبر دیگر این که سؤال ملی نماینده مهاباد از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عدم مدیریت در کاهش کنترل بیمه‌های تجارت و فشارها به اصناف و بازاریان و عدم نظارت بر کالاهای واردشده به گمرکات کشور در صحن مجلس اعلام وصول شد.