kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

جریمه‌ عجیب و غریب فدراسیون بسکتبال برای تخلفات لیگ

فدراسیون بسکتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌ها جریمه‌های این فصل لیگ را برای تخلفات بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها اعلام کرده که به نظر بسیار سخت‌گیرانه می‌آید.



لیگ برتر بسکتبال ایران از ششم آبان شروع شده و دیروز هفته چهارم مسابقات نیز برگزار شد که فدراسیون بسکتبال با ارسال نامه‌ای به ده تیم حاضر در مسابقات جریمه‌ تخلفات این فصل را اعلام کرده که بسیار سخت‌گیرانه می‌آید. در این نامه‌ها اعلام شده که جریمه خطای فنی و دیسکالیفه برای اولین بار به ترتیب 5 و 8 میلیون تومان است و برای دومین بار این جریمه به 8 و 10 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند که البته جرایم در لیگ‌های دسته‌یک،‌ دو و نوجوانان و جوانان متفاوت و پایین‌تر است.
فدراسیون بسکتبال امسال تصمیم گرفته جلوی هرگونه حاشیه‌سازی را بگیرد اما این جریمه‌ها به هیچ‌وجه نمی‌تواند بسکتبال کشور را به هدفش برای جلوگیری از حاشیه برساند و شاید بیشتر شاهد اتفاق‌های نامناسب در طول مسابقات خواهیم شد. جدا از اینکه در هیچ جای دنیا چنین ارقامی برای جریمه بازیکنان تعیین نمی‌شود نکته دیگری هم در این تخلفات وجود دارد.
به طور مثال خطای فنی در بسکتبال را می‌توان از دو زاویه دید. اگر بازیکن یا مربی حرکت ناشایستی انجام دهد،‌ توهین کند یا رفتاری غیراخلاقی انجام دهد شایسته چنین جریمه مالی خواهد بود اما گاهی دیده شده که در بسکتبال جهان اتفاق‌هایی توسط بازیکنان یا اکثرا مربیان می‌افتد که بار فنی دارد. شاید در زمانی یک مربی احساس می‌کند که با رفتاری که غیر اخلاقی نیست می‌تواند نبض بازی را تغییر دهد و به تیمش شوک وارد کند اما با نظر داور با خطای فنی مواجه می‌شود. جریمه رفتار مربی همان خطای فنی است و مطمئنا نباید با این رقم جریمه شود.