kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵

پاکستان بدترین کشور برای جوانان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد، پاکستان یکی از نامناسب‌ترین کشورها برای زندگی جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است.



به گزارش ایسنا، مطالعه یک شاخص جدید توسعه جوانان که توسط دبیرخانه اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع جمع‌آوری شده نشان می‌دهد، پاکستان از جمله کشورهایی است که برای زندگی جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله مناسب نیست.
در این شاخص پاکستان در رتبه ۱۵۴ قرار دارد و نسبت به کشورهای همسایه‌اش از جمله هند، بنگلادش، سریلانکا و نپال رتبه پایین‌تری به دست آورده است.
شاخص توسعه جوانان شامل ۱۸ مولفه است که در مجموع چشم‌انداز کشورها را برای جوانان در حوزه اشتغال، تحصیل، سلامت، فضای شهروندی و سیاسی ارزیابی می‌کند.
رتبه پاکستان در پنج حوزه اصلی (تحصیل، سلامت، اشتغال، شهروندی و مشارکت سیاسی) به غیر از سلامت و رفاه پس از کشورهای جنوب آسیا قرار گرفته است. همچنین کسب رتبه پاکستان در این شاخص به دلیل وضعیت نامطلوب در بخش آموزش، شمول مالی و مشارکت سیاسی است.
تنها ۴۲ درصد کودکان در پاکستان در مقطع راهنمایی ثبت‌نام می‌کنند، در حالی که این شاخص در جنوب آسیا و جهان به ترتیب ۶۸ و ۸۱ درصد است.گفتنی است، جوانان نزدیک به یک سوم مجموع جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و از هر پنج نفر در پاکستان سه نفر زیر ۳۰ سال سن دارند و این کشور یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود