kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
معاون بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد

حذف دلار از معاملات تجاری پاکستان و چین

چین و پاکستان برای حذف دلار از معاملات تجاری خود به توافق رسیده و متعهد شدند از ارزهای داخلی برای گسترش روابط اقتصادی استفاده کنند.



به گزارش فارس، معاون بانک مرکزی پاکستان مذاکره با مقامات بانک مرکزی چین درباره حذف دلار از معاملات 2 کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع نقطه عطفی در روابط تجاری بین چین و پاکستان است.
شهزاد دادا افزود: مقامات چینی متعهد هستند که ارز داخلی پاکستان را برای معاملات تجاری خود خواهند پذیرفت این در حالی است که اسلام‌آباد نیز با رایج شدن یوآن برای معاملات خود با این کشور موافقت کرده است.
بر اساس این گزارش به زودی بانک‌های چین شعب خود را در شهرهای بزرگ پاکستان افتتاح می‌کنند و شعب بانک‌های پاکستانی در شهرهای مختلف چین افتتاح خواهد شد.
به گزارش دیلی پاکستان، در حال حاضر بانک‌های چین در بیش از 8 کشور دنیا از جمله آفریقا،امارات متحده عربی، قطر و هنگ‌کنگ شعبه دارند.
در همین رابطه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هم اعلام کرده‌اند که چین توانایی حذف دلار از معاملات کشورهای مختلف را دارد و پاکستان با کمک این کشور دیگر نیازی به دریافت وام نخواهد داشت.
بانک جهانی اعلام کرد سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری چین در پاکستان ریسک بزرگی بود اما نتایج مثبت و قابل توجهی به دنبال دارد.
گفتنی است تا کنون بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از «پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه» دلار را از مبادلات بین خود حذف کرده‌اند تا از نوسانات و خطرات آن در امان باشند و به این ترتیب نیازهای مالی خود را از روش‌های ایمن‌تری تأمین می‌کنند.