kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
تحلیلگر گلوبال ریسرچ در گفت‌وگو با کیهان:

انصارالله یمن ثابت کرد آل‌سعود فقط یک ببر کاغذی است



آمریکا به بهانه حمله موشکی به ناو خود در تنگه باب المندب با هدف قرار دادن سکوی‌های راداری جنبش انصارالله رسما در حمایت از رژیم آل‌سعود وارد جنگ شد. آمریکا چرا وارد جنگ یمن شد؟ چرا ادعای حمله موشکی انصارالله به ناو آمریکا در باب المندب درست نیست؟ و چرا با وجود جنایت‌های بی‌شمار آل‌سعود، این رژیم به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد؟ سؤالاتی بود که ما را بر آن داشت تا مصاحبه‌ای با «براندن توربویل» تحلیلگر گلوبال ریسرچ ترتیب دهیم. وی هفت کتاب در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و امنیتی نوشته و نزدیک به 700 مقاله نیز از وی در سایت‌های خبری و تحلیلی بین‌المللی منتشر شده است.
* شما در مقاله اخیر خود اشاره کردید، به طور منطقی هدف قرار دادن ناو آمریکایی نمی‌تواند کار حوثی‌ها باشد. از نظر شما چه کسی این کار را انجام داده است؟
آنچه من در مقاله خود نوشته بودم این است که هدف قرار دادن ناو‌های آمریکایی در نزدیکی ساحل توسط حوثی‌ها امری عجیب به نظر می‌رسد. چراکه حوثی‌ها هیچ منفعتی از آن نمی‌بردند و در واقع فقط مترتب ضرر می‌شوند. حوثی‌ها این روزها حتی بیش‌تر از گذشته مسلح هستند و با وفاداران حوثی ، اماراتی‌ها و عربستانی‌ها در حال جنگ هستند و موفقیت‌های زیادی هم در این زمینه بدست آورده‌اند.
* اکنون چه دلیلی دارد که آنها با هدف قرار دادن ناو ایالات متحده، آمریکایی‌ها را نسبت به خودشان تحریک کنند؟ چرا باید به هدفی که توجیهی برای آنها ندارد، تعدی کنند؟
مبارزان حوثی در رخدادهای مختلف نشان داده‌اند که کارهایشان حکیمانه و هوشمند است.بنابراین آنها قطعا می‌دانند که از تحریک آمریکا برای پیوستن به ائتلاف سعودی سودی عایدشان نخواهد شد. به نظر می‌رسد که آمریکا صرفا نمایشی را بازی کرده و با ادعای اینکه این شلیک توسط حوثی‌ها انجام شده است خواسته که حملات جدیدی علیه حوثی‌ها آغاز کند.در حقیقت با این کار خواسته افکار عمومی را آماده کند.
به طور مشابه حملات خلیج «تونکین» که سرآغاز جنگ ویتنام بود هیچ گاه اتفاق نیفتاده بود و تنها بهانه‌ای بود تا آمریکا به ویتنام لشکرکشی کند. جنگی که 58 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشاندو میلیون‌ها ویتنامی را از بین برد. آخرین نمونه از همین سیاست آمریکا ماجرای یازده سپتامبر است که آن نیز کار خود آمریکایی‌ها در راستای آماده کردن افکار عمومی (برای لشکرکشی به خاورمیانه) بود.
آمریکا قطعا به دنبال ورود به جنگ یمن است، چرا که عربستان به طور کلی در این جنگ به بن بست خورده است. ایالات متحده قصد نجات ائتلاف شکست خورده سعودی را دارد. امروز حوثی‌ها نشان دادند که سعودی‌ها ببر‌های کاغذی‌اند و توانایی خاصی از خودشان ندارند.
* شما در همین مقاله خود اشاره کرده‌اید که نحوه دخالت آمریکا در یمن خیلی شبیه به حضور نظامیان این کشور در ویتنام است. آیا ممکن است که آمریکایی‌ها به همان سرنوشت ویتنام دچار شوند؟
اگر آمریکا در قضیه یمن دخالت نظامی کند، احتمال مواجه شدن با چالشی مشابه با ویتنام بالاست. اما آیا تاکنون کسی یمن را فتح کرده است. هیچ عاقلی جسارت حمله به یمن را به خود راه نمی‌دهد. امروز آمریکا جهان را علیه مردم یمن متحد کرده و جنایت جهانی را در حال مرتکب شدن است آمریکا سلطنت جهانی به راه اندخته است.
* آیا به اعتقاد شما آمریکا به طور مستقیم وارد جنگ یمن خواهد شد؟
حدس این موضوع قدری سخت به نظر می‌رسد. ورود نظامی به مشکلات، آخرین گزینه آمریکایی‌ها محسوب می‌شود. بر اساس مشاهدات من آمریکا وظیفه حضور نظامی و بمباران هوایی را به سعودی‌ها محول کرده است. بنابراین فعلا در این زمینه‌ها ورود پیدا نخواهد کرد تا آنجا که سعودی به خوبی به این وظیفه عمل کند. اما نکته این است که اکنون عربستان همانند گذشته از پس این مسئولیت بر نمی‌آید. هنگامی که به طور کامل مشخص شود عربستان از انجام این کار ناتوان است، در آن صورت آمریکا قطعا ورود پیدا خواهد کرد. در واقع آمریکا بیشتر تمایل دارد از پشت پرده صحنه‌گردانی کند و میلی به ورود مستقیم ندارد. اما در کل باید بگویم آمریکا به نقطه‌ای خواهد رسید که علیرغم میلی باطنی باید در یمن نفوذش را بیشتر کند. در این صورت احتمال حمله هوایی از دخالت زمینی همچنان بیشتر است.
* جنگ یمن چگونه می‌تواند به شکست عربستان بینجامد؟
همه چیز به ورود مستقیم آمریکا به جنگ بستگی دارد و اینکه چه وقتی عربستان شکست خود در یمن را می‌پذیرد و از این کشور خارج می‌شود.اما اگر سعودی‌ها پای آمریکایی‌ها را به جنگ باز کنند دیگر اوضاع خطرناک می‌شود.برای همین است که عربستان می‌خواهد پای ایالات متحده را به جنگ باز کند. اما اگر این اتفاق رخ ندهد عربستان باید بارش را جمع کند و به خانه برود.حوثی‌ها اثبات کردند که می‌توانند بیشتر از دفاع از خود انجام دهند. آنها بار‌ها سرزمین‌های دشمن را هدف قرار داده‌اند. هر چه که عربستان به کشتار خود در یمن بیشتر ادامه دهد و زنان و کودکان بیشتری را بکشد، تنفر در قلب یمنی‌ها بیشتر وبیشتر می‌شود و این آنها را ترغیب می‌کند تا خود را تا جده و ریاض برسانند.
*سفارش شما به آمریکایی‌ها در رابطه با جنگ یمن چیست؟
من ابتدا مایلم به آنها بگویم این دیوانگی را تمام کنید. عربستان اگر می‌خواهد حکومت سست خود را با ادامه این جنگ از بین ببرد، اجازه دهید تا این کار را انجام دهد. این ارتباطی به آمریکا ندارد. جنگ یمن موردی است که آمریکا باید از آن امتناع کند. یمن خطری برای آمریکا به حساب نمی‌آید. در کل من آمریکایی‌ها را به سیاست خارجی منطقی و روی حساب تشویق می‌کنم.
* چندی پیش حضور عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل تمدید شد. به نظر شما، آیا این انتخاب نوعی تحقیر حقوق بشر به شمار نمی‌آید، با توجه به اینکه آل‌سعود در یمن مرتکب جنایات جنگی گوناگونی شده است؟
بله قطعا تحقیر حقوق بشر به شمار می‌آید. این اتفاق مثال بزرگی از استانداردهای دوگانه آمریکا و حقوق بشر است. واقعیت حضور عربستان در شورای حقوق بشر نه تنها نشان‌دهنده استاندارد‌های دوگانه غرب در مواجهه با بحث حقوق بشر است بلکه، مثالی از فساد شدید موجود در شوراست. این فساد مخفی نیست، بان کی مون رسما اعلام کرد که عقب نشینی سازمان ملل از انتقاد نسبت به آل‌سعود در رابطه با زیر پا گذاشتن حقوق بشر در یمن به خاطر این بوده که آل‌سعود تهدید به قطع کمک‌های مالی خود به این سازمان کرده است.
مطلب دیگر این است که اساسا، کشور‌های دنیا باید بدانند که امور کشورشان را نباید به سازمان ملل بسپارند. چراکه آنها منافع کشور‌ها را تامین نمی‌کنند و فقط به فکر حفاظت از آمریکا و سودهای آنهاست.این رویه سازمان ملل دور از انتظار هم نیست. سازمان ملل حاصل طراحی اولیگارش‌های جهان است. این سازمان حول افراد و نهاد‌هایی اداره می‌شود که از جنگ سود می‌برند .
 بنابراین، من به وجود سازمان ملل بسیار بدبین هستم و معتقدم که اگر اقدامی صورت نگیرد، تمامی جهان به سلطه اولیگارش‌ها در خواهد آمد. در این میان پول، بزرگ‌ترین نقش را دارد و اولیگارش‌ها به پول تکیه زده‌اند.