kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
صالحی:

پس از برجام، فرصت‌ها مثل سونامی به سمت ما می‌آید!

«علی‌اکبر صالحی» رئیس ‌سازمان انرژی اتمی در دهمین همایش نخبگان فردا در سالن اجلاس سران گفت: ما باید تا می‌توانیم در تعاملات علمی بین‌المللی گسترش ایجاد کنیم که در حال حاضر فرصت خوبی را ایجاد کرده و فرصت‌ها مانند سونامی به سمت ما می‌آیند.

سرویس سیاسی-

به گزارش فارس، صالحی افزود: پس از برجام در شرایط غیرقابل باور قرار گرفتیم به طوری که فرصت‌ها یکی پس از دیگری مثل سونامی به سمت ما می‌آید، زیرا طرف مقابل دیده که این ملت اراده پیشرفت دارد.
وی در ادامه گفت: ما در برجام به دستاوردهای زیادی در بعد فنی رسیدیم و هیچ چیزی در صنعت هسته‌ای از دست نداده‌ایم ولی هرچقدر شرح می‌دهیم گویا برخی نمی‌شنوند یا گویا نمی‌خواهند بشنوند.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در بیست‌وپنج سال گذشته 7 میلیارد دلار برای انرژی هسته‌ای هزینه کردیم که در حال حاضر فقط نیروگاه بوشهر 5 میلیارد دلار ارزش دارد و می‌خواهیم دو نیروگاه جدید بسازیم که 10 میلیارد دلار هزینه آن است.
 صالحی در مصاحبه با گاردین:
 دستاوردهای برجام محقق نشد
اظهارنظر قابل تامل آقای صالحی درباره سونامی فرصت‌های برجام در حالی است که وی در شهریورماه سالجاری در مصاحبه با گاردین گفت:« غرب به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرده و برجام دستاوردهایی را که از آن انتظار می‌رفت محقق نکرده است...گاه و بیگاه شاهد این هستیم که طرف دیگر درخواست‌هایی مطرح می‌کند که فراتر از برجام هستند. در عین حال، می‌بینیم که طرف دیگر خودش به طور کامل تعهداتی را که داده، مثلا در مورد رابطه بانک‌های بزرگ با ایران، انجام نداده است... طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند».
 استنکاف دانشمندان اروپایی
 از سفر به ایران در پسابرجام
صالحی همچنین در تیرماه سالجاری در گفت‌وگویی در مورد برجام، در کنایه‌هایی معنادار به رئیس‌جمهور از برخی نتایج برجام انتقاد کرد. وی به وضع قانون روادید در کنگره آمریکا پس از برجام اشاره کرد و گفت: «حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس‌بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم لذا این را می‌توانم بگویم. پیش از این دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارج در تماس بودند و تزهای مشترک داشتند و به ویژه دانشمندان اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و در کارگاه‌های فنی، آموزشی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و این در حالی بود که هیچ مسئله‌ای در رفت و آمد آنها وجود نداشت. هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است».
وی همچنین با گلایه از عهدشکنی‌های 1+5 در انجام تعهدات گفت: احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم.
 اذعان صالحی
 به پابرجا ماندن تحریم‌ها
در ماه‌هاي پاياني سال گذشته نیز علی‌اکبر صالحی در يک گفت‌وگوي خبري به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين اعضاي تيم مذاکره‌کننده پرده از واقعيتي برداشت که پيشتر دولت خلاف آن را مطرح مي‌کرد. صالحي چند ماه بعد از اجراي برجام رسماً اعلام کرد که تحريم‌ها لغو نشده است. رئيس سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با وبگاه «العربي الجديد» بر ادامه فعاليت هسته‌اي ايران تأکيد و اعلام کرد که غرب در اجراي تعهدات خود براساس برجام تأخير دارد و هنوز برخي تحريم‌ها برداشته نشده است.
صالحی: آمریکا در پشت پرده
 بانک‌ها را می‌ترساند
همچنین رئیس‌سازمان انرژی اتمی دولت یازدهم، مهرماه در برنامه «دست خط» گفت: «آمریکا در ظاهر می‌گوید که طبق برجام عمل کرده است اما پشت پرده بانک‌ها را می‌ترساند که اگر کوچک‌ترین خلافی صورت گیرد فلان و چنان می‌شود.» موارد فوق بخشی از اظهارات آقای صالحی در دوره پسابرجام است.
 خسارت‌های محض را
دستاورد جا می‌زنند!
وی در بخشی از اظهارات خود در همایش نخبگان فردا تاکید کرد که «هیچ چیزی از صنعت هسته‌ای از دست نداده‌ایم».  صالحی در بخش دیگری از اظهارات خود- با اشاره به دستاوردهای فنی برجام- با لحنی توهین آمیز خطاب به منتقدان تاکید می‌کند که «برخی نمی‌شنوند یا گویا نمی‌خواهند بشنوند».
این اظهارنظر قابل تامل در حالی است که دولت یازدهم بی‌آن که تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و شتابزده و به گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد. خروج بیش از 12 هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج 9700 کیلوگرم از ده‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد- که طی ده سال با تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست آورده بودیم- از کشور از جمله این اقدامات است که هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.
حال پرسشی اساسی از آقای صالحی وجود دارد و آن این است که چطور خسارت‌های محض برجام را دستاورد جا می‌زنند؟
 کدام دولتمردان
 به دستاورد تقریبا هیچ اذعان کردند؟
گلایه صالحی از منتقدان و اصرار بر دستاوردسازی برای برجام در حالی است که دولتمردان و از جمله خود وی به دفعات به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان کردند. از جمله سیف رئیس‌بانک مرکزی دولت یازدهم که در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران دربرنداشته است».
علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز مردادماه سالجاری در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند... انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف از جمله صورت‌های مالی بانک‌های ما و بهانه پولشویی و تامین مالی تروریسم ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌‌ها کار کنیم».
دیگر دولتمردان از جمله ظریف و عراقچی نیز به لغو شدن تحریم‌ها فقط روی کاغذ و دستاورد تقریبا هیچ اذعان کردند. دستاورد تقریبا هیچی که می‌توان آن را نتیجه اعتماد به کدخدا دانست.
 گستاخ‌تر شدن آمریکا
 نتیجه انفعال دولتمردان
متاسفانه موضع ضعیف دولت یازدهم در مقابل عهدشکنی‌های مکرر آمریکا، سران این کشور را گستاخ‌تر کرده است. دستاوردسازی، توجیه- و به عبارت دقیق‌تر «بزک برجام»- و نهایتا گلایه از طرف مقابل- در کنار تندی با منتقدین در داخل- موجب شده است که طرف غربی و به‌ویژه آمریکا ضمن شانه خالی کردن از انجام تعهدات، بهانه‌تراشی نیز بکند.
در همین حال، جان کری وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارنظر مدعی شده است که حمایت ایران از محور مقاومت و توان موشکی، حل سریع مشکلات بانکی را دشوار کرده است. کری همچنین مدعی شده است که واشنگتن نه تنها به همه تعهدات عمل کرده، بلکه فراتر از آن را نیز انجام داده است.
 پیش از این ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد که ایران دیگر حق ندارد درباره مسئله لغو تحریم‌ها اعتراض کند.
اکنون و با گذشت بیش از یکسال از امضای برجام و همچنین با گذشت 9 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام، زمان آن است که دولتمردان به صورت جدی با نقض برجام از سوی طرف مقابل برخورد کنند.
با استمرار رفتار کنونی از سوی دولت یازدهم، چیزی فراتر از «تقریبا هیچ» حاصل نخواهد شد.