kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
با 182 رأی نمایندگان تصویب شد

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی ایران - آمریکا

نمایندگان مجلس با 182 رأی مثبت با تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با آمریکا و مقایسه داده و ستانده‌های این حقوق بر اساس پیگیری‌ها، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی موافقت کردند.



در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با آمریکا و مقایسه داده‌ها و ستانده‌های این حقوق براساس پیگیری‌ها ، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی توسط سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرائت شد.
در این گزارش آمده است : براساس تقاضای 15 نفر از نمایندگان مجلس درباره تحقیق و تفحص از این موضوع، این تقاضا در جلسه روز یکشنبه 4 مهر با حضور مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور و طلایی نیک معاون حقوقی و مجلس وزارت دفاع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه روز سه شنبه 6 مهر به اتفاق آرا تصویب شد.
نقوی حسینی در ادامه خطاب به نمایندگان با تاکید بر اهمیت این تحقیق تفحص در شرایط کنونی گفت : تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده آمریکا و مقایسه داده‌ها و ستانده‌های این حقوق براساس پیگیری‌ها، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی مربوط به گروه خاصی نیست بلکه مرتبط با احقاق حقوق ملت ایران در برابر آمریکا است.
وی به موج جدید احکام محاکم آمریکایی برای تصرف اموال ملت ایران اشاره کرد و با ذکر این نکته که هر روز حکمی صادر شده و بخشی از اموال ملت غارت و دزدیده می‌شود و این موضوع به اموال غیر منقول ایران نیز سرایت کرده است اظهار داشت: هدف ما از این تحقیق و تفحص ارزیابی از عملکرد دولت در قبال دفاع از حقوق ملت در محاکم بین‌المللی است.
نقوی حسینی با یادآوری بیش از 2 هزار سفر و ماموریت در دولت‌های مختلف جهت پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق ایران در قبال‌ آمریکا گفت: در این تحقیق و تفحص می‌خواهیم ببینیم تا چه اندازه در پیگیری این موضوع ضعف داشته‌ایم و تدارک لازم برای دفاع از حقوق ملت را داشته باشیم.
وی با ابراز امیدواری نسبت به کمک نهادهای مسئول برای انجام این تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به واسطه طرح دعاوی (بیش از 7 میلیارد دلار) در قبال حقوق ایران در برابر آمریکا تشکر کرد و بیان داشت: 5 سؤال در این تحقیق و تفحص مطرح شده که مربوط به ارزیابی از عملکرد دفتر حقوقی ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌ها، احکام صادر شده علیه و له ایران، ارقام این احکام،‌اقدامات انجام شده برای مقابله با این احکام و موضوع پرونده هواپیمای ایرباس ایرانی و سایر پرونده‌ها است.
راهبرد آمریکا
 برای غارت اموال ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها راهبرد جدیدی برای غارت اموال ایران در محاکم حقوقی شکل داده‌اند گفت: هیچ وقت گزارش دقیقی درباره ریز دعاوی و احکام صادرشده علیه ایران داده نشده است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز طی سخنانی به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده آمریکا و مقایسه داده‌ها و ستانده‌های این حقوق براساس پیگیری‌ها، برنامه‌ها و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی، اظهار داشت: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های نظامی، سیاسی و ... همواره آشکار بوده و بعد از تحریم‌ها ، آمریکایی‌ها راهبردی را برای غارت اموال جمهوری اسلامی ایران در محاکم حقوقی شکل داده‌اند. وی افزود: سؤالات و ابهاماتی در نظر نمایندگان در این زمینه مطرح شده که تاکنون رفع نشده‌اند و این مغایر با جایگاه و شأن مجلس است. هیچ وقت در مورد ریز دعاوی و احکام صادرشده علیه ایران گزارش دقیقی داده نشده است.
فلاحت پیشه در پایان خاطرنشان کرد: خواهش بنده این است در موج جدیدی که آمریکایی‌ها برای غارت اموال ایران شکل دادند، حتماً تلاش شود که مجلس به جایگاه اصلی خودش بازگردد و تحقیق و تفحص جدی در این زمینه انجام شود.
گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده آمریکا و مقایسه داده و ستانده‌های این حقوق بر اساس پیگیری‌ها، برنامه‌های و احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی را بررسی و تصویب کردند.
وکلای ملت با 182 رأی موافق ، 11 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در صحن علنی با این تقاضا موافقت کردند. وکلای ملت پس از تصویب این تقاضای تحقیق و تفحص فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند.
نامه لاریجانی به رهبر انقلاب
 درباره احکام دائمی برنامه‌های توسعه
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه طی سخنانی با اشاره به یکی از مواد این لایحه که به ایثارگران اختصاص داشت ، گفت : ایراد شورای نگهبان در مورد بار مالی این ماده است و آنچه که مخالفان هم بیان می‌کنند وارد است.
وی اضافه کرد: درباره بحث ایثارگران با رهبری مکاتبه‌ای داشتم که در لایحه برنامه ششم این اشکالات برطرف شود.
لاریجانی همچنین گفت: مواردی هم که نمایندگان در مورد ایثارگران لازم می‌دانند را می‌توانیم در برنامه ششم لحاظ کرده و حل کنیم.
پاسخ لاریجانی
 به کواکبیان
رئیس‌مجلس در پاسخ به اعتراض کواکبیان نماینده تهران که نسبت به ارسال نامه لاریجانی به رهبر انقلاب درباره برنامه ششم توسعه منتقد بود، گفت: از این به بعد در کنار دفترم اتاقی قرار می‌دهم که نامه‌هایم به امضای «پروفسور کواکبیان» ممهور شوند!
کواکبیان نماینده تهران در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به ارسال نامه رئیس‌مجلس به مقام معظم رهبری درباره لایحه برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و اظهار داشت: آقای لاریجانی! شما با چه اختیاری و بر اساس کدام ماده آیین‌نامه داخلی مجلس درباره لایحه برنامه ششم به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته‌اید؟! چرا شما از طرف مجلس به رهبر انقلاب نامه ارسال کرده‌اید.
در ادامه علی لاریجانی رئیس‌مجلس گفت: مگر نامه‌نگاری‌های بنده به نظر شما احتیاج دارد؟! بنده از این به بعد در کنار دفترم اتاقی قرار می‌دهم که نامه‌های بنده به امضای «پروفسور کواکبیان» ممهور شود! رئیس‌مجلس می‌تواند نامه‌نگاری کند و این انتقاد عجیبی است ، بنده برای اینکه مشکل شما را حل کنم این کار را انجام دادم ، نه از طرف مجلس بلکه از طرف رئیس‌مجلس شورای اسلامی به رهبر انقلاب نامه نوشتم. اگر مشکل را حل نمی‌کردم چه کاری می‌خواستید انجام دهید؟
کواکبیان در پاسخ به لاریجانی گفت: بحث برنامه ششم بحث مهمی است ، خب اجازه می‌دادید مصوبات مجلس به شورای نگهبان می‌رفت و اگر شورا مجدداً ایرادی وارد می‌کرد، آن را به مجمع تشخیص ارسال می‌کردید.
لاریجانی در پاسخ به کواکبیان توضیح داد: آقای کواکبیان! تفسیر شورای نگهبان این است که اگر ایراد اصل 75 قانون اساسی در مصوبه‌ای وجود داشت ، امکان ارجاع آن مصوبه به مجمع تشخیص وجود ندارد ، در این شرایط ما چه کاری باید انجام می‌دادیم؟! بهتر است شما تفسیر شورای نگهبان درباره اصل 75 قانون اساسی را مطالعه کنید.
اعلام وصول
 طرح استیضاح فانی
طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد.
اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس که این اعلام وصولی را قرائت کرد، در توضیح گفت‌: استیضاح وزیر آموزش و پرورش با تعداد 45 امضاء از سوی نمایندگان اعلام وصول می‌شود. وی افزود : مطابق مواد 223 و 225 آیین نامه داخلی مجلس، وزیر ظرف 10 روز برای ارائه توضیحات موظف به حضور در مجلس است. علی لاریجانی رئیس‌مجلس پس از این اعلام وصولی اظهار داشت: طی مکاتباتی با وزیر آموزش و پرورش زمان حضور وزیر در صحن علنی مشخص می‌شود.
مصوبات نمایندگان
در جلسه علنی دیروز لایحه موافقتنامه انتقال محکومان به حبس بین ایران و ارمنستان به دلیل اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
همچنین لایحه معاهده میان ایران و چین در زمینه معاضدت حقوقی دوجانبه در موضوعات کیفری به علت پافشاری مجلس بر مصوبه قبلی خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردید.
خبر دیگر این که نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان سه بند از ماده ۳ لایحه احکام دائمی را که مربوط به اختصاص ۲۵ درصد از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها به خانواده‌های ایثارگران بود حذف کردند.
مجلس همچنین ترکیب اعضای شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور را تعیین کرد.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل شورایعالی سلامت و امنیت غذایی موافقت و وظایف و ترکیب این شورا را مشخص کردند. همچنین طرح جمعیت و تعالی خانواده به علت پس گرفته شدن تعدادی از امضاها از سوی طراحان ، از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.
خبر دیگر این که مجلس به در اولویت قرار گرفتن اصلاح لایحه مقابله با آلودگی هوا رأی مثبت داد.
نطق‌های میان دستور
 نمایندگان
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در نطق میان دستور خود با تأکید بر حفظ وحدت در کشور، اظهار داشت: علی‌رغم توطئه‌های استکبار نظام جمهوری اسلامی ایران به الگوی موفق برای آزادی‌خواهان جهان درآمده است.
عباس گودرزی نماینده بروجرد و عضو اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آمریکا اهل فریب و نقض عهد است ، گفت: با حقوق‌بگیران متخلف و خائن به اعتماد ملت باید برخورد انقلابی شود.
مرتضی صفاری نماینده مردم نطنز نیز در نطق خود گفت: برای حوزه انتخابیه اینجانب پذیرفتنی نیست که عده‌ای غیرمسئولانه و صرفا برای منافع شخصی حیات مردم و منابع طبیعی منطقه را به خطر بیندازند.
همچنین سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: اگر گوشه کناری نقصی وجود داشته باشد متأسفانه دولت به این نقص‌ها توجه نمی‌کند.