kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶

مهلت 48 ساعته به تروریست‌ها برای خروج از حلب

نیروی هوایی ارتش روسیه و سوریه از دیروز حملات خود در شهر «حلب» را برای مدت 48 ساعت متوقف کردند تا امکان خروج غیرنظامیان و تروریست‌های مسلح از شهر فراهم شود.


به گزارش فارس، «سرگئی شوبکو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، جنگنده‌های ارتش این کشور و ارتش سوریه از ساعت 10 روز سه‌شنبه (دیروز) حملات خود را به مدت 48 ساعت متوقف کردند تا این فرصت کامل برای غیرنظامیان و گروهی از تروریست‌ها جهت خروج از حلب فراهم شود. وی گفت که «این آتش‌بس 48 ساعته برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب نیز هست.» شوبکو از مردم کشورهای حامی تروریست نیز خواست، مقامات خود را برای توقف خشونت‌ها و ترک تروریست‌ها از شهر، تحت فشار قرار دهند.
شوبکو ادامه داد: «کارشناسان نظامی ما و آمریکا چهارشنبه (امروز) مذاکرات فنی خود را در ژنو برای تفکیک تروریست‌ها (جبهه النصره) از مخالفان میانه‌رو سوری آغاز می‌کنند.
پیش از این، مسکو اعلام کرده بود، آتش‌بس هشت ساعته‌ای را در حلب برقرار خواهد کرد. این پیشنهاد مورد استقبال سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار گرفته بود. البته آنها اعلام کردند که آتش‌بس باید دایمی باشد. «ویتالی چورکین» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل هم در واکنش به این مطالبات، اعلام کرد: آتش‌بس دائم در حلب، در صورت خروج «جبهه النصره» از این شهر ممکن می‌شود.
دولت روسیه همزمان با این آتش‌بس، رزمناو «پطر کبیر»، که بزرگترین رزمناو هسته‌ای جهان محسوب می‌شود را روانه آب‌های دریای مدیترانه کرد تا به کشتی‌های جنگی روسیه در منطقه ملحق بشود.
آزادسازی حلب در سوریه به اندازه آزادسازی موصل در عراق اهمیت دارد چرا که در هر دو حال کار تکفیری‌ها تمام خواهد شد و دقیقا همین مسئله باعث نگرانی غرب شده است.
خروج افراد مسلح
از دو شهرک
بر اساس توافقی که میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح حاضر در شهرک‌های «قدسیا» و «الهامه» صورت گرفته، افراد مسلح این دو شهرک را ترک کردند و زندگی مردم به حالت عادی بازگشت. این توافق موجی از شادمانی را میان مردم و مقامات سوری در دمشق به همراه داشت. این دو شهرک در حومه غربی دمشق قرار دارند.
افراد مسلح مستقر در شهرک «المضمیه» واقع در حومه غربی دمشق نیز ابراز تمایل کردند با ارتش در مورد خروج از این شهرک، توافق کنند.
با تسلیم شدن تروریست‌ها در شهرک‌های فوق، نیروهای ارتش قصد دارند کار تروریست‌ها را در کل مناطق اطراف دمشق یکسره کنند. در همین راستا، حلقه محاصره تروریست‌ها در شهرک «دوما» تنگ‌تر شد.
بر اساس آماری که مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس در سوریه ارائه داده و خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را گزارش کرده، تاکنون 807 منطقه در سوریه با دولت مرکزی توافق آتش‌بس امضا کرده‌اند و حدود 69 گروه مسلح مخالف دولت دمشق نیز سلاح را بر زمین گذاشته‌اند.
گفتنی است غرب و کشورهای مرتجع عربی هر جا که موجودیت تکفیری‌ها به خطر می‌افتد، با پیش کشیدن مسئله «تلفات غیرنظامیان» تلاش می‌کنند، تروریست‌ها را نجات دهند. این در حالی است که در جنایاتی مثل جنایت هولناک صنعا که آل سعود 900 غیرنظامی را در عرض چند دقیقه به خاک و خون کشید، غرب فقط به صورت زبانی این جنایت را محکوم کرد و هیچ اقدام دیگری نکرد.