kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا:

ترور رفیق حریری کار مشترک عربستان و اسرائیل بود

یک سناتور آمریکایی تاکید کرد ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان کار رژیم صهیونیستی است و عربستان نیز در این جنایت با صهیونیست‌ها همکاری کرده است.



«چاک گرسلی» نماینده ایالت آیووا و رئیس کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با مجله «پالیتیکو» گفت: «اسنادی تازه به دست آمده که نشان می‌دهد اسرائیل عملیات ترور رفیق حریری را با کمک عربستان سعودی انجام داده است.»
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری «لبنان  دیبایت»، این سناتور آمریکایی با اعلام اینکه دلایل قاطعی وجود دارد که ریاض به صورت مستقیم در سایر عملیات‌های تروریستی دست دارد» تاکید کرد: «عربستان همچنین در تقویت تروریسم در آمریکا و اروپا نقش دارد.»
گفتنی است در جریان ترور رفیق حریری در سال 2005 نوک پیکان حملات به سوی حزب‌الله نشانه رفت و کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، حزب‌‌الله را عامل ترور رفیق حریری معرفی کردند. رفیق حریری، رهبری پنج کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت و در این دوران از روابط خوبی با حزب‌الله لبنان برخوردار بود به نحوی که بسیاری از تحلیلگران یکی از عوامل ترور وی را نزدیکی به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان می‌کنند.
حریری بر اثر انفجار در مسیر کاروان حامل وی در بیروت به قتل رسید. در ابتدای تحقیقات درباره ترور وی چند تن از اعضای حزب‌ا... دستگیر شدند ولی پس از گذراندن مدتی زندان بی‌گناهی آنان ثابت و آزاد شدند.
این تحقیقات هنوز هم ادامه دارد و افشاگری سناتور آمریکایی درباره دخالت داشتن آل‌سعود در این عملیات می‌تواند به سال‌ها اتهام‌زنی غربی‌ها به حزب‌‌الله پایان دهد.