kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
روحانی در دیدار با مسئولان سرشماری عمومی نفوس و مسکن:

آمار باید دقیق باشد و مسئولین بر مبنای همین آمار برای حل معضلات کشور چاره‌اندیشی کنند

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: آمار باید دقیق باشد و مسئولین نیز بر مبنای همین آمار برای حل معضلات کشور چاره‌اندیشی کنند.



حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با مسئولان سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد‌، با اشاره به اینکه طبق قانون، مسئول اعلام آمار مرکز آمار ایران است، تصریح کرد: بیان واقعیت‌ها به مردم زمینه‌ساز حمایت آنها از برنامه‌های ملی است.
روحانی با قدردانی از دست اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن از مردم خواست همانند همیشه به دقت با مسئولان سرشماری همکاری کنند چرا که ارائه اطلاعات دقیق به نفع آینده جامعه و کشور است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هشدار آمارهای گذشته مشکلات کنونی کشور را گوشزد کرده بود، افزود: شرایط جمعیتی نسل جوان، تقاضای کار و مشکلات زیست محیطی و آب در آمارهای گذشته اعلام شده بود.
وی با تاکید بر اینکه آمار باید دقیق باشد و مسئولین نیز بر مبنای همین آمار برای حل معضلات کشور چاره‌اندیشی کنند،  ادامه داد: باید بر اساس همین آمار اعلام شده در گذشته مشاغل مورد نیاز را آماده می‌کردیم که البته نرخ بیکاری دو رقمی و یا حتی تک رقمی 9/9 درصد قابل قبول نیست و باید به سمت نرخ بیکاری چند درصدی حرکت کنیم.
به گزارش فارس، روحانی مبنای حرکت دولت را عقلانیت، خرد جمعی و تدبیر ذکر کرد و گفت: عقلانیت و خرد جمعی به ما می‌گوید که برای برنامه‌ریزی، اطلاعات لازم اولیه مورد نیاز است که برای این منظور نیز مرکز آمار اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به سرعت و دقت اعلام نرخ تورم و رشد در پایان هر ماه توسط مرکز آمار گفت: مسئولین کشور باید بدانند که همانگونه که برای دریافت حقوق اول ماه منتظرند، برای دریافت آمار و اطلاعات نیز منتظر باشند تا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های خود از آن به خوبی بهره بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه از لحاظ فرهنگی بسیار مهم است که بر مبنای آمار حرکت کنیم، اظهار داشت: طبق قانون، آمار و اطلاعات تنها توسط مسئولین مربوطه اعلام شود و نباید هر کسی به خود اجازه دهد که راجع به آمار سخن بگوید. تمام مسئولین در کشور باید به آمار و اطلاعات مرکز آمار استناد نمایند و بر مبنای همین آمار برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنند.
روحانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر آمار دقیق نباشد و یا کسی واقعیت را بیان نکند، حتماً خیانت ملی و گناهی بزرگ مرتکب شده است، ادامه داد: آمار دقیق، روند کار و رشد را در مسایل اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کشور به اطلاع می‌رساند، بنابراین بسیار مهم است که با آمار سخن بگوییم و عمل کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز بخش‌هایی عادت دارند که آمار سرخود درست کنند، گفت: محقق، صاحب نظر و استاد دانشگاه می‌تواند نظر شخصی خود را اعلام کند، اما در مسایل آماری باید به مرکز آمار و مسئولین مربوطه استناد شود.
وی سرشماری اینترنتی و مجازی مرحله اولیه از مردم را راهی خوب و درست برشمرد و گفت: در حال حاضر سرشماری نفوس و مسکن به صورت موازی اینترنتی و مراجعه درب منازل انجام می‌شود اما باید برای آینده راه حل و رویکردهای جدیدی در نظر گرفت.
روحانی با قدردانی از تلاش‌های مرکز آمار کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات در سرشماری سال 1395 گفت: ان‌شاء‌الله ظرف سه ماه آینده نتیجه این سرشماری در اختیار مردم قرار گیرد. از مردم عزیز کشور تقاضا می‌کنم که همکاری لازم را با مامورین سرشماری داشته باشند و باید این احساس بوجود آید که این آمار و اطلاعات به نفع همه و ضرورت کشور است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: نباید این احساس بوجود آید که از این آمار سوء استفاده خواهد شد بلکه این سرشماری و آمار و اطلاعات، پایه‌ای است تا برای آینده کشور درست برنامه‌ریزی کنیم. دولت برای برنامه‌ریزی در کشور اهمیت ویژه‌ای قائل است. اخیرا سازمان برنامه و بودجه احیا شد تا برای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی از متخصصین به نحو احسن استفاده شود.
روحانی با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن علی‌رغم ظاهر ساده اما به عنوان امانت، پایه و اصل برنامه‌ریزی کشور است، ادامه داد: بسیار مهم است که بتوانیم از آغاز تا پایان سرشماری با حوصله کافی و احساس مسئولیت ملی و شرعی حرکت کنیم و این امانت را به خوبی به مقصد برسانیم.