kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
رئیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه:

منتسب کردن افراط‌گرايان به ادیان اشتباهی بزرگ است

اسقف ایلاریون، در دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس، تروریسم را فاقد چهره انسانی دانست و تاكيد كرد منتسب کردن افراط‌گرايان به ادیان توحيدي اشتباهی بزرگ است.



به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس 5 و 6 مهرماه سال جاري به میزبانی کلیسای ارتدکس روسیه و باعنوان «نقش اسلام و مسیحیت ارتدوکس در برقراری صلح عادلانه و پایدار» برگزار شد.
اسقف ایلاریون، ريیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس در دیدار با هیأت دینی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأكيد كرد: تروریسم فاقد چهره انسانی است و منتسب کردن آن به ادیان، اشتباهی بزرگ است. معتقدیم دین حامل صلح است و هیچ نقطه اشتراکی میان ادیان آسمانی و تروریسم وجود ندارد.
مقام کلیسای ارتدوکس روس بیان داشت: با ایجاد مراکز آموزشی باید پیروان همه ادیان به ویژه جوانان را از قرار گرفتن در معرض این گونه آسیب‌ها مصون کرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:
 مكتب اهل بيت(ع) خشونت را حتي در گفتار نمي‌پذيرد
بر اساس این گزارش، ابوذر ابراهيمي‌ تركمان در دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس به نقش و عمل سياست‌بازان و سياست‌ورزان پرداخت و گفت: مصيبت‌هاي دنياي معاصر كه ناشي از كج‌فهمي برخي از دين است، همواره و در هر زمان به شكلي بروز كرده اما آنچه امروز اين درد را به اوج خود رسانده و آن را تحمل ناپذير كرده، استفاده ابزاري سياست‌بازان و سياست‌ورزان از دين است.
وي اخلاق و معنويت را گمشده امروز جامعه بشري دانست و ابراز داشت: گفت‌وگوهاي ديني در جهت تحقق آنها، قطعاً به صلح جهاني كمك خواهد كرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خاطرنشان كرد: رهبر ما، آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي) همواره براي بازگشت نسل جوان به بازخواني متون و نصوص ديني تأكيد دارند و در سال‌هاي اخير دو نامه خطاب به جوانان اروپايي نگاشته‌اند و آنها را دعوت به بازخواني مفاهيم ديني از متون و نصوص اصلي كرده‌اند.
آيت‌الله تسخيري: مسئولیت مشترک مسيحيان
و مسلمانان در تحقق صلح و عدالت
همچنین، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سخنان خود در اين دور از گفت‌وگوهاي بين ديني خاطرنشان کرد: بايد پذيرفت كه مسيحيان و مسلمانان مسئوليتي مشترك براي كمك به تدوين بهترين تئوري و مباني اعتقادي و اخلاقي براي همزيستي بين پيروان اديان و تحقق صلح و عدالت بر دوش دارند. با توجه به وضعيت تأسف‌بار امروز جهان و خشونت‌هاي رايج به ويژه در خاورميانه، شرق آسيا و برخي ديگر از نقاط جهان نگراني‌هاي مشتركي داريم؛ عواقب اين مسائل دامن‌گير همه انسان‌ها خواهد شد؛ بنابراين بايد به طور مشترك به رفع آنها بپردازيم.
در ادامه برگزاري اين نشست نيز مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو اظهار داشت: امروز فرهنگ‌های بیگانه، اخلاق را مورد تهدید قرار می‌دهند و هر دو کشور از سوی وهابیت در معرض خطر هستند. منافع مشترک فرهنگی، دینی و علمی بین ما نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولین است که این مهم پس از دیدار مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری روسیه، جان تازه‌ای گرفت و شرایط جدیدی را فراهم ساخت.
متروپلیتین فئوفانوف، اسقف اعظم تاتارستان و ريیس هیأت گفت‌وگوی کلیسای ارتدوکس هم در سخنان خود گفت: امروز بسیاری از احساسات مذهبی مردم برای حل مسائل سیاسی سوءاستفاده می‌کنند و اهداف خود را پیش می‌برند و نمی‌دانند با دستاویز قراردادن ایمان مردم، موجب جنگ و خونریزی می‌شوند.
از دیگر شخصیت‌های شرکت‌کننده در این گفت‌وگو مي‌توان از آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مجلس خبرگان رهبری، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، حجت‌الاسلام احمد احمدی ريیس انتشارات سمت، فاطمه طباطبایی استاد دانشگاه و زهرا رشیدبیگی مدیر اداره مسیحیت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان، نام برد.
گفتني است، گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس به مدت 20 سال است که هر 2 سال یکبار با هدف درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدوکس از یکدیگر و توسعه ارتباط و همکاری میان ادیان در حل مسائل مشترک بشری با حضور شخصیت‌های بلند پایه در ایران و روسیه برگزار می‌شود.