kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی:

غفلت از تاکیدات امام(ره) جایگاه کشاورزی را تضعیف کرد

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: غفلت از تاکید حضرت امام(ره) بر محور استقلال بودن کشاورزی، باعث تضعیف جایگاه این بخش در کشور شده است.



محمدرضا جهانسوز اظهار کرد: حدود 170 شهید گرانقدر مهندس یا دانشجوی کشاورزی شناسایی و ثبت کرده‌ایم که از معروف‌ترین آنها شهید بزرگوار، سردار رشید اسلام حسن باقری بوده است که اطلاعات این شهدا در کتاب و نرم‌افزار ستارگان درخشان آسمان گمنامی جمع‌آوری شده که همراه با زندگی‌نامه و وصیت‌نامه این شهدا در آن گنجانده شده است.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به برگزاری همایش‌های علمی‌سازی کشاورزی در بیش از 250 شهرستان در سراسر کشور با حضور کشاورزان خبره در هفته دفاع مقدس، گفت: دیروز به صورت مستقیم به رویارویی با دشمن برخاسته بودیم و امروز مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در خط مقدم دفاع از کیان امنیت غذایی کشور هستند. جهانسوز با اشاره به مشکلات کشاورزی کشور گفت: اولین مشکل این حوزه مغفول ماندن جایگاه بخش کشاورزی در برنامه‌ریزی کلان کشور است.
وی افزود: علی‌رغم تاکید حضرت امام(ره) راجع به اینکه کشاورزی محور استقلال کشور است، در دولت‌ها به عنوان اولویت بالای کشور به آن نگاه نشده و همین باعث تضعیف جایگاه واقعی کشاورزی در کشور شده است.
جهانسوز با اشاره به مسئله نبود آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت اکولوژیکی شکننده کشور، ما نیاز به کشاورزی دقیق و هوشمند داریم که همین برآمده از آمار دقیق است.
وی سومین چالش کشاورزی در کشور را کمبود آب عنوان کرد و افزود: ما با توجه به وضعیت گرمایش جهانی که اثر منفی بر تولیدمان داشته است، با کم‌آبی روبرو هستیم که می‌تواند آسیب جدی برای کشاورزی تلقی شود.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی چهارمین مسئله در حوزه کشاورزی را موضوع عدم ثبات بازار کشاورزی دانست و گفت: با وجود واسطه‌ها بازار به نفع تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان نیست.
جهانسوز، سهم بسیج در رفع مشکلات کشاورزی را حائز اهمیت دانست و افزود: با بهره‌مندی از جمع کثیری از مهندسین کشاورزی و برنامه‌های علمی که سازمان در مقابله با این چالش‌ها دارد، می‌توانیم به طور کامل هم در زمینه علمی‌سازی کشاورزی و هم در زمینه اجرای کاداستر، هوشمندسازی کشاورزی، اجرای الگوی کشت و... به داد مشکلات این حوزه برسیم.
وی در پایان با اشاره به کسانی که از سفره انقلاب طلبکار هستند گفت: این دهه، دهه عدالت است و عدالت حکم می‌کند همه درآمدها از یک استاندارد مشخص پیروی کند و وقتی این‌طور نباشد می‌تواند اثر تخریبی در جامعه داشته باشد و کشاورزان و تولیدگران که در صف اول جهاد اقتصادی هستند را دلسرد کند.