kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
با امضای توافق‌نامه صلح

دولت کلمبیا و شورشیان فارک به 52 سال جنگ مسلحانه پایان دادند

رئیس‌جمهور کلمبیا و رهبر شورشیان «فارک» با امضای توافق صلح، به جنگ 52 ساله در این کشور، رسما پایان دادند.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، «خوان مانوئل سانتوس» و «رودریگو لوندونو» معروف به «تیموشنکو» طی مراسمی در شهر تاریخی «کارتاختا» با خودکاری که از پوکه گلوله ساخته شده بود، توافق صلح امضا کردند. با امضای این توافق، جنگ میان نیروهای دولتی کلمبیا و چریک‌های چپگرای کلمبیا پس از 52 سال، رسما پایان یافت.در مراسم امضای توافق فوق، بیش از 2500 نفر از جمله چهره‌هایی مثل دبیرکل سازمان ملل و رئیس‌جمهور کوبا حضور داشتند. دولت کلمبیا و فارک در بیانیه مشترکی تاکید کردند که «به یک توافق نهایی، کامل و قطعی دست یافته‌اند.»رئیس‌جمهور کلمبیا یکشنبه گذشته و پس از امضای توافق، در جمع حاضران گفت که این کشور را به یک کشور صلح و آشتی تبدیل خواهد کرد.
رهبر فارک نیز تاکید کرد: هیچ کس نباید شک داشته باشد که ما وارد کارزار سیاسی عاری از سلاح خواهیم شد.پس از امضای توافق فوق، دومین گروه بزرگ چپ شورشی در کلمبیا موسوم به «ای.ال.ان» (ارتش آزادیبخش ملی) نیز اعلام کرد که مایل است با دولت کلمبیا توافق جداگانه صلح امضا کند.بر اساس توافق امضا شده میان دولت «بوگوتا» و فارک، جرایم سیاسی مورد عفو قرار می‌گیرد، اما به جرم‌هایی مثل کشتار جمعی، شکنجه و تجاوز رسیدگی خواهد شد.
فارک به عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست، در سال 1964 تاسیس شد و در سال 2002 در اوج قدرت خود، 20 هزار نیرو داشت.همچنین، طی جنگ 52 ساله میان چریک‌های فارک و نیروهای دولتی، بیش از 220 هزار نفر کشته و هزاران تن نیز مفقود شده‌اند. پیش از این، طبق یک نظرسنجی که در کلمبیا صورت گرفت، بین 65 تا 70 درصد مردم این کشور موافق امضای توافق صلح بین دولت و فارک بوده‌اند.