kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹

ذخیره سازی 300 نمونه خون بند ناف در چهارمحال و بختیاری

نماینده بانک خون بند ناف رویان در چهارمحال و بختیاری گفت: 300 نمونه از خون بند ناف نوزادان این استان در بانک رویان ذخیره‌سازی شده است.



فاطمه روستایی افزود: پیش از راه‌اندازی نمایندگی بانک خون بند ناف در چهارمحال و بختیاری حدود 200 مورد از این تعداد در استان اصفهان ذخیره‌سازی شده است.
وی درمان بیماری های سرطان خون، سرطان‌های مغز استخوان، تالاسمی ماژور، فلج مغزی، برخی نارسایی‌های کبدی، بیماری‌های پوستی، غضروفی و استخوانی را از مزایای ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان عنوان و اظهار کرد: در دسترس بودن سلول‌ها، کاهش خطرهای احتمالی انتقال بیماری های ویروسی، تهیه آسان در زمان زایمان، کاهش میزان بروز بیماری‌های پیوند علیه میزبان و امکان انجام پیوند با تشابه کمتر سلولی از دیگر ویژگی های سلول‌های بنیادی خون بند ناف است.
روستایی، با بیان این که سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای هم گروه‌های خونی نوزاد نیز قابل استفاده است، تصریح کرد: اهمیت این سلول‌ها بگونه ای است که بسیاری از مادران با وجود داشتن چندین فرزند، تنها به دلیل نیاز به سلول های بنیادی و تضمین سلامت خانواده و فرزندان، اقدام به بارداری مجدد می کنند.
وی ادامه داد: با کاهش زاد و ولد و وجود خانواده های تک فرزندی، یافتن دهنده مناسب برای پیوند عضو افرادی که قصد پیوند مغز استخوان دارند، محدود است که این عامل مبین لزوم نگهداری خون بند ناف نوزادان در زمان تولد است.
روستایی همچنین افزود: شیوع بیماری های پرهزینه در استان که تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است نظیر گسترش بیماری تالاسمی در لردگان، ذخیره سازی سلول‌های بنیادی نوزادان در زمان تولد را ضروری کرده است.
نماینده بانک خون بند ناف رویان در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مادران بارداری که تمایل به ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد خود دارند، می‌توانند از هفته 36 بارداری با مراجعه به این نمایندگی و انجام آزمایش های لازم در جریان روند ذخیره سازی قرار گیرند.
نمایندگی بانک خون بند ناف نوزادان در چهارمحال و بختیاری اردیبهشت سال گذشته از سوی جهاد دانشگاهی در شهرکرد راه‌اندازی شد.