kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

هدف دولت اصلا ارسال برنامه ششم به مجلس نبود

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: هدف دولت اصلا ارسال برنامه ششم نبوده و به قول خودشان احکامی بوده که مورد نیاز برنامه بوده‌اند بنابراین جامع نیست.


حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس در خصوص احکام لایحه برنامه ششم اظهار داشت: این برنامه را دولت در مجلس قبل هم داده بود. در مجلس بحث بود که این برنامه نیست و جامعیت یک برنامه را ندارد. دولت هم اظهار کرد که برنامه و سندهای بالادست، اسناد پشتیبان، جداول و ارقام را در اختیار داریم و چیزی که ما از مجلس می‌خواهیم مجوزهایی برای اجرای آن است.
این نماینده مجلس ادامه داد: ما معتقد بودیم که به چنین چیزی نمی‌توان عنوان برنامه اطلاق کرد بلکه یک لایحه عادی است که حاوی بعضی احکام قانونی و مجوزهاست.
فولادگر اضافه کرد: در مجلس دوره قبل خود مجلس در کمیسیون تلفیق دوره نهم بعضی از احکام سیاست‌های کلی و بعضی جداول و ارقام از اسناد پشتیبان را به آن اضافه کرد ولی فرصت رسیدگی در صحن علنی مجلس نهم را پیدا نکرد، چنانکه در کمیسیون تصویب شد اما در صحن علنی بررسی نشد.
وی افزود: این بار دولت به همان احکام 31 ماده‌ای قبلی سه یا چهار ماده اضافه کرده و بعضی اعداد و ارقام و رویکردها را در حد سه یا چهار ماده افزوده است و باز هم اسم لایحه تقدیمی را احکام مورد نیاز گذاشته است که باز هم آن جامعیت برنامه را ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان داشت: در بخش‌های مختلف اقتصاد کلان، اقتصاد خرد و بخش‌های دیگر اقتصاد مانند صنعت و تجارت، انرژی، نفت، عمران، کشاورزی و امثال آن، بعضی احکام وجود دارد که به نظر می‌رسد باید در قالب سیاست‌های کلی برنامه ششم که 80 بند است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که 24 بند است دربیاید؛ این کاری است که کمیسیون تلفیق باید انجام دهد و الان هم در شروع کار تلفیق چنین برنامه‌ای در دستور کار آن قرار دارد که فرایند این کار تا اواخر مهرماه زمان می‌برد.
فولادگر تصریح کرد: پس بنابراین برنامه کاری مجلس این است که احکام را به برنامه تبدیل کند و بعضی احکام و جداول را به آن اضافه کند تا جامع‌تر شود و بشود آن را به عنوان برنامه تلقی کرد. به هر صورت چون هدف دولت اصلا ارسال برنامه نبوده و به قول خودشان احکامی بوده که مورد نیاز برنامه بوده‌اند، بنابراین جامع نیست با توجه به اینکه مهم‌ترین ویژگی برنامه جامع بودن آن است، ما باید این لایحه را به یک برنامه جامع که هم در بخش اقتصادی و هم در بخش اجتماعی و هم در بخش فرهنگی و هم در بخش سیاسی، امنیتی و نظامی دفاعی کامل باشد، تبدیل کنیم.
وی در پاسخ به اینکه پس از انقلاب 5 برنامه توسعه‌ای در کشور اجرا شده است و این برنامه‌ها به چه میزان به اهداف خود دست یافته است، گفت: هیچ‌وقت و هیچ موقع هیچ برنامه‌ای به اهداف مورد نظرش نرسید چنانکه در هر برنامه‌ای بخشی از اهداف محقق شد و خیلی از اهداف هم محقق نشد تا به برنامه پنجم رسیدیم که مصادف بود با شدت گرفتن تحریم‌ها و مسائل مدیریتی و ساختاری در کنار نوسانات شدید اقتصادی و رکود بی سابقه‌ای که تا الان ادامه دارد به بسیاری از اهداف برنامه پنجم نرسیدیم چنانکه شاید در طول پنج برنامه گذشته برنامه پنجم از لحاظ درصدهای تحقق اهداف کم‌تر از همه بوده است.
این نماینده مجلس در رابطه با علل عدم دستیابی به اهداف گفت: این هم باید آسیب‌شناسی شود و بالاخره برنامه به شکلی نوشته شود که اولا قابل اجرا باشد و ثانیا یک شروع و پایان داشته باشد و دقت شود که در چه حد قابلیت دستیابی به اهداف آن وجود دارد تا اینکه در طول 5 سال برنامه به طور متوسط قابل اجرا باشد.