kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
مدیرکل تعاون استان عنوان کرد

نبود بانک اطلاعات از بیکاری در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان از فقدان بانک اطلاعات دقیق از وضعیت بیکاری و اشتغال خبر داد.




سعید مازندرانی در جلسه کارگروه اقتصادی و اشتغال استان گلستان اظهار کرد: 24 کاریابی در استان گلستان وجود دارد که متقاضیان کار و اشتغال به این کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند اما امکان ثبت‌نام یک فرد در چند شهرستان مختلف نیز وجود دارد که این وضعیت، آمار بیکاری را نادرست نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: سامانه رصد و تامین اجتماعی نیز بانک اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهند اما اینها به  دلیل موانع قانونی با یکدیگر لینک نیستند و هنوز نتوانستیم آمار دقیق و به‌ روز از وضعیت اشتغال و بیکاری در استان گلستان داشته باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و قوی در استان تاکید کرد و گفت: برخورداری از بانک اطلاعاتی ما را در برنامه‌ریزی درست و متقن کمک و هدایت می‌کند. همچنین مازندرانی به نتایج و پیامدهای حاصل از شاخص‌های رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اعطای تسهیلات نمی‌تواند عامل اشتغال باشد، نرخ بهره‌وری کار بسیار پایین است و سرمایه‌بر بودن مشاغل سبب شده تا شاخص رشد اقتصادی خوبی نداشته باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه اجرای طرح‌های «تکاپو» و «حرکت» در ایجاد اشتغال بسیار موثر است، اظهار کرد: این طرح‌های اشتغال بدون تزریق پول ایجاد می‌شود.
مازندرانی گفت: برای هر یک درصد رشد اقتصادی در برنامه ششم باید 100 هزار شغل ایجاد شود، اشتغال 80 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان نیز نیازمند رشد هشت درصدی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به افزایش عرضه نیروی کار و توقف رشد جمعیت جوان گفت: نرخ مشارکت نیروی کار در مقابل کل نیروی کار در سطح بالاتر است که حاوی یک هشدار است،‌ پناه بردن جوانان به دانشگاه مشکل اشتغال را حل نمی‌کند.
مازندرانی با بیان اینکه سناریوی اقتصادی و پیش‌بینی آینده بازار کار در چهار مؤلفه است، بیان کرد:  سناریوی آرام، الزام، بینابینی و آمال را باید در پیش بگیریم اگر با سناریوهای سنتی حرکت کنیم نرخ بیکاری افزایش می‌یابد.