kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
در اعتراض به نژادپرستی

ورزشکاران سیاه‌پوست به احترام سرود ملی آمریکا نمی‌ایستند

عده‌ای از ورزشکاران مطرح و سیاهپوست آمریکایی مدتی است در اعتراض به نژادپرستی دیگر به سرود ملی آمریکا احترام نمی‌گذارند. این نوع اعتراض سر و صدای زیادی را در رسانه‌های آمریکایی به راه انداخته است.



کشته شدن سیاهپوستان آمریکا به دست نیروهای پلیس سفید پوست این کشور طی سال‌های اخیر بخصوص از اواسط سال 2014میلادی که شدت یافته، با اعتراض‌های مردمی گسترده‌ای مواجه شده است.در این میان سیاه پوستان کارمند یا ورزشکار نیز هر کدام به سبک خود به این بی‌عدالتی‌ها اعتراض می‌کنند.
«کالین کپرنیک» بازیکن سیاهپوست تیم فوتبال آمریکایی «سان فرانسیسکو فورتی ناینرز»  یکی از ورزشکاران آمریکایی است که در روزهای اخیر در اعتراض به تبعیض نژادی و رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا علیه شهروندان آفریقایی آمریکایی، در بازی‌های این لیگ، در برابر سرود ملی آمریکا نمی‌ایستد.
اعتراض کالین کپرنیک که نخستین بار در ماه گذشته در اعتراض به رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا علیه شهروندان آفریقایی – آمریکایی و اینکه ‹جان سیاهان اهمیت دارد›، هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا مطرح شد که برای ادای احترام از جای برنخاست و برعکس بر زمین زانو می‌زند.
کالین کپرنیک روز (دوشنبه)  نیز بار دیگر هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا درجریان برگزاری لیگ حرفه‌ای «فوتبال آمریکایی» که این بار یک بازیکن سیاهپوست هم تیمی، وی را همراهی کرد، به نشانه اعتراض، برنخاست و زانو بر زمین زد. این درحالی است که روز پیش ازاین مسابقه نیز 10 بازیکن سیاه پوست از لیگ حرفه‌ای «فوتبال آمریکایی» در همبستگی با کپرنیک و در اعتراض به تبعیض نژادی و رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا نسبت به شهروندان رنگین پوست، در برابر سرود ملی این کشور به پا نخاستند یا دست‌های خود را با مشت گره کرده بالا بردند. درهمین حال، چهار بازیکن از تیم «میامی دولفینز» نیز در همین روز (یکشنبه گذشته) در اعتراض به تبعیض نژادی و رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا، هنگام نواخته شدن سرود ملی این کشور به پا نخاسته و به نشانه اعتراض زانو بر زمین زدند.
بی‌احترامی به سورد ملی و حتی آتش‌زدن پرچم کشور، از جمله حوادثی است که غالبا در هیچ کشوری رخ نمی‌دهد جز آمریکا! اوباما چندی پیش گفته بود نژادپرستی در خون آمریکایی‌هاست! این گونه اعتراض‌ها نیز غالبا در اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا صورت می‌گیرد.