kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
اهمیت کار خیرین مدرسه‌ساز در ساخت و بازسازی مدارس (بخش پایانی)

مدرسه‌سازی صدقه جاریه و ذخیره آخرت


 فریده شریفی
 به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به عصرکه واقعا انسان دستخوش زیان است
مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند.
هدف از خلقت انسان، تکامل نفس و صعود او به مراتب بالای انسانیت است. به همین دلیل انسان نباید برای دنیا هدف‌گذاری کند، بلکه هدفش باید آخرت باشد و از دنیا به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به آخرت استفاده کند، بهشت حاصل اعمال همین دنیاست و انجام اعمال نیک و باقیات صالحات برای آخرت خیلی باارزش است. یکی از این اعمال شایسته مدرسه‌سازی و ساختن فضاهای آموزشی مناسب برای نوجوانان و جوانان این مملکت اسلامی است هر چند که در نزد خداوند متعال هیچ اقدام خیر و صوابی بی‌پاداش نمی‌ماند اما موضوع «مدرسه‌سازی» از آنجا که با آموختن علم و دانش همراه است از امور خیریه‌ای است که در اسلام نسبت به آن توصیه فراوانی شده است.
بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند
گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی توسط خیرین امری ضروری است و قوانینی که مشکلاتی برای خیرین ایجاد می‌کنند باید رفع شوند. مدارس مکان‌های مقدسی هستند که افراد با بالا بردن علم و دانش خویش می‌توانند به پیشرفت جامعه کمک کنند.
« جعفر لایق حقیقی» کارشناس آموزش‌وپرورش و مسئول پیشین بسیج دانش‌آموزی تهران در این باره در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان خاطرنشان می‌کند: «مدرسه‌سازی، تجهیز مدارس، مرمت و نوسازی مدارس فرسوده از جمله امور خیریه‌ای است که در اسلام جایگاه بالایی دارد، چرا که این مکان مقدس در پرورش استعدادهای نوجوانان و جوانان تاثیر فراوانی دارد.»
وی اضافه می‌کند: «همان‌طور که در قرآن توصیه شده که در کار خیر از یکدیگر  سبقت بگیرید و مطابق این شعر که بنی آدم اعضای یکدیگرند... وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی ماست که در امور خیر پیشقدم شویم و گام‌های موثری برداریم چرا که همه ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم و باید از امکانات هماهنگ بهره‌مند شویم.»
به گفته این کارشناس آموزشی، خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه مدرسه‌سازی، نوسازی و مرمت مدارس گام‌های جدی و موثری برداشته شده است که در این امر مهم تلاش خیرین مدرسه‌ساز قابل تقدیر است. دولت هم باید پا به پای این خیرین که از جان و مال خود سرمایه می‌‌گذارند جلو بیاید و از این افراد خیر حمایت کند تا آنان در این مسیر متعالی دلگرم شوند و اقدامات خود را گسترش دهند.
مسئول پیشین بسیج دانش‌آموزی تهران همچنین تاکید می‌کند: «خیر مدرسه‌سازی در دین اسلام کمتر از مسجدسازی نیست، زیرا اگر بتوانیم شرایط آموزش مناسب کودکان و نوجوانان را در مدارس مهیا کنیم و دانش‌آموزان در فضایی  آرام و مناسب آموزش ببینند مسلما نگاه عمیق‌تری به مساجد خواهند داشت، برای همین منظور همه باید دست به دست هم دهیم  و در این امر خیر مشارکت کنیم» این کارشناس آموزشی تصریح می‌کند: «خوشبختانه خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران در سال‌های اخیر به ساخت مدارس جدید و همچنین بر نوسازی مدارس فرسوده با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان تهران اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.»
وی از تلاش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی مدرسه‌سازی توسط خیرین و افراد نیکوکار تقدیر می‌کند و می‌‌گوید: «اخیرا رسانه‌ها در امر مدرسه‌سازی و تشویق مردم به این امر مقدس تلاش‌های زیادی داشته‌ و تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های خوبی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.»
مدرسه‌سازی، انسان‌سازی
خیرین مدرسه‌ساز همواره در مسیر مدرسه‌سازی حضور گسترده داشته‌اند و مشکلات فراوان از جمله تحریم‌ها، کمبودها و... نتوانست جلوی این حرکت عظیم را بگیرد. آنچه که خیرین مدرسه‌ساز را در تحقق هدفشان مصمم‌تر می‌کند نگاه به کودکان و نوجوانانی است که آینده مملکت اسلامی در دست آنان است و اگر شرایط آموزشی مناسب برای آنان فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت جامعه اسلامی در مسیر رشد و تعالی اسلامی گام‌های جدی بردارد.
«نبی‌الله عشقی‌ثانی» استاد دانشگاه و مدیرعامل خانه خیرین ایران در این‌باره به گزارشگر ما می‌گوید: «مدرسه‌سازی یعنی انسان‌سازی چرا که با آموزش رشد اجتماعی اتفاق می‌افتد. سوادآموزی و افزایش تحصیلات باعث می‌شود که افراد کمتر فریب بخورند و به دام توطئه‌های گوناگون نیفتند و همین مسئله جامعه را از آسیب‌های متعدد محفوظ نگه می‌دارد. به همین دلیل اگر مدرسه به اندازه کافی داشته باشیم راه گریز از آسیب‌های اجتماعی را فراهم کرده‌ایم.»
وی اضافه می‌کند: «در خیلی از روستاها و مناطق دور دست کشورمان مدرسه وجود ندارد و دانش‌آموزان باید کیلومترها راه بروند تا به مدرسه برسند و هنگامی که به مدرسه می‌رسند آنقدر خسته هستند که رمقی برای آموختن درس در آنان باقی نمی‌ماند و این معضلی است که دولتمردان و نهادهای متولی فرهنگ و آموزش کشور باید به آن توجه کنند. به همین دلیل خیرین مدرسه‌ساز باید از این مشکلات باخبر شوند تا بتوانند به مناطق محروم و روستاهایی که با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند کمک‌رسانی کنند.»
این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: «متأسفانه این دیدگاه در جامعه ما رواج پیدا کرده که خیرین مدرسه‌ساز فقط افراد پیر و سالمند هستند که سرمایه‌ای در اختیار دارند و از آن در امر مدرسه‌سازی استفاده می‌کنند در حالی که باید به جوانان آموخت کار خیر را از همان ابتدای جوانی آغاز کنند و از هر امر خیر و خداپسندانه‌ای استقبال کنند».
مدیرعامل خانه خیرین ایران به یادآوری خاطره‌ای می‌پردازد و می‌گوید: «چندی پیش برای انجام کاری با اتوبوس عازم شیراز شدم و در کنار صندلی من شخصی نشسته بود که جوان بود و او نیز برای انجام کاری به شیراز مسافرت می‌کرد، در بین راه که بیشتر با یکدیگر آشنا شدیم و صحبت‌هایی رد و بدل کردیم به من گفت که می‌خواسته این سفر را هوایی انجام دهد ولی به این نتیجه رسیده که اگر با اتوبوس سفر کند می‌تواند مبلغی در حدود 100 هزار تومان صرفه‌جویی کند که آن را در اختیار خانواده‌ای نیازمند قرار دهد.
من پس از آشنایی با این شخص خیر و نیکوکار متوجه شدم که خانه خیرین ایران وسعتی به اندازه تمام کشور دارد و تمام ایرانیان افرادی خیرخواه و نیکوکار هستند!»
ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه
در مدرسه زندگی همه در حال آموزش دیدن هستیم برخی زودتر آموزش دیده و برخی دیگر درحال آموزش هستند، مسئولیت آموزش ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی، وظیفه تمامی نیروهای تربیتی جامعه یعنی خانواده، مدرسه، نهادهای اجتماعی، رسانه‌ها، نهادهای سیاسی، اداری و تبلیغی است و نوع رفتار، عملکرد و مناسبات مدیریت با کارکنان و دانش‌آموزان، معلم با دیگر همکاران و دانش‌آموزان در یادگیری ارزش‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند به همین دلیل ضرورت کسب مهارت‌های زندگی، نقش مدرسه در آموزش و مدرسه‌سازی نیاز به یک بستر فرهنگی غنی در کشور دارد. باید از خیرین مدرسه‌ساز حمایت کرد، آنان را تشویق نمود و مشکلات سر راه آنان را هموار کرد.
دکتر «زهره اللهیان» نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و قائم‌مقام گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه تقویت و حمایت از خیرین مدرسه‌ساز در کشور می‌گوید: «مردم باید تشویق شوند تا به کمک قشر محروم جامعه بیایند سرمایه‌های سرگردان در کشور کم نیستند، نیت‌ خالصانه و صادقانه نیز در کشور کم نیست بنابراین باید فرهنگ‌سازی کرد و با امر خیر مدرسه‌سازی به آموزش کودکان به ویژه در مناطق محروم کمک کرد.»
وی معتقد است، رسانه‌های گروهی به ویژه صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب در این زمینه رسالت مهمی دارند و باید تجربیات موفق خیرین مدرسه‌ساز را به مردم معرفی کنند که این امر باعث می‌شود توجه مردم و خیرین به سمت مقوله بسیار مهم آموزش جلب شود.دکتر اللهیان همچنین تصریح می‌کند: «رسانه‌ها با انعکاس مشکلات آموزشی مناطق محروم می‌توانند ضرورت تأسیس مدارس را در جامعه انعکاس دهند تا شاهد حرکت‌های جدی در این زمینه باشیم و کشور با مشکل کمبود مدارس یا چند شیفته بودن مدارس مواجه نشود.»
«محمدرضا حافظی» رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز در این‌باره می‌گوید: «روزی که مجمع خیرین مدرسه‌سازی فعالیت خود را در کشور آغاز کرد تعداد خیرین مدرسه‌ساز انگشت‌شمار بود اما در حال حاضر بیش از 650 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور و حدود 1000 نفر خیر مدرسه‌ساز از سراسر جهان در این مجمع حضور داشته که در راستای مدرسه‌سازی و رفع محرومیت‌های آموزشی در کشور فعالیت می‌کنند.»
آموزش و پرورش بستر و زیربنای توسعه کشور است و همگان وظیفه دارند تا در پیشبرد اهداف کلان تعلیم و تربیت همیاری و مشارکت کنند.
حسنه بزرگ و صدقه جاریه
همان گونه که امام راحل(ره) مدرسه‌سازی را توشه آخرت عنوان می‌فرمایند و معتقدند که همه کشور باید مدرسه شود، رهبر معظم انقلاب نیز مدرسه‌سازی را یک حسنه بزرگ و صدقه جاریه می‌نامند که نشان‌دهنده درک درست جامعه از اهمیت تعلیم فرزندان است. ایشان وجود مجموعه خیرین مدرسه‌ساز را از پدیده‌های مبارک انقلاب اسلامی برمی‌شمرند و تأکید می‌کنند که مردم با انگیزه خدمت و انجام کار خوب هر جا که احساس کنند ابایی از مشارکت و حضور فعال ندارند.
یک خیر مدرسه‌ساز که نمی‌خواهد از او نامی برده شود در رابطه با امر مقدس مدرسه‌سازی می‌گوید: «مدرسه‌سازی باید در رأس امور خیر قرار بگیرد چرا که ثواب زیادی دارد و اثرات و پیامدهایی که در زندگی انسان به‌جا می‌گذارد قابل اندازه‌گیری نیست».
وی اضافه می‌کند: «پس از ساختن هر مدرسه یا مرمت و تعمیر هر مدرسه‌ای با دیدن لبخند دانش‌آموزان احساس رضایت و آرامش به من دست می‌دهد و از خداوند متعال سپاسگزاری می‌کنم که این نعمت را به من داده تا بتوانم دانش‌آموزان را خوشحال کنم».
وی می‌گوید: «افراد زیادی وجود دارند که دوست دارند در امر مدرسه‌سازی شرکت کنند اما تصور می‌کنند که باید سرمایه کلانی داشته باشند درحالی که چنین نیست و با پرداخت هزینه اندکی هم می‌توان در این امر خداپسندانه شرکت کرد.»
این خیر مدرسه‌ساز همچنین اضافه می‌کند: «این روایت که صدقه 70 بلا را دفع می‌کند و قبل از اینکه به نیازمند برسد به دست خداوند می‌رسد کاملاً درست است چرا که با انجام امور خیریه درهای رحمت به روی انسان باز می‌شود و خداوند برکتی به زندگی و سرمایه انسان می‌دهد که او را برای انجام کارهای خیر تشویق می‌کند.»
به گفته این خیر مدرسه‌ساز پول ارزش زیادی ندارد اما وقتی در کار خیر و مدرسه‌سازی صرف شود ارزش آن چند برابر می‌شود.