kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
در مناظره جبرائیلی و ندیمی مطرح شد

وزیر اقتصاد به رئیس FATF تعهد داده است

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس و ابوذر ندیمی مشاور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در برنامه تیتر دوشنبه شب پیرامون «ماهیت و پیامدهایFATF» به مناظره پرداختند.


ابوذر ندیمی در این مناظره گفت: ما حق داریم با همه مجامع بین‌المللی همکاری کنیم، برای مثال ما در شورای امنیت چه کاره هستیم؟ ولی عضو سازمان ملل هستیم. شما عنوان می‌کنید آنان قانون ما را قبول ندارند خب ما نیز قوانین آنها را قبول نداریم حال می‌توانیم امثال FATF را به‌طور کامل بپذیریم یا با شروطی بپذیریم. مشاور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه مگر کسی خودتحریمی را دستور داده است، گفت: مگر حکومت می‌گذارد این اتفاق بیفتد، اینکه سپاه و تشکیلات مقدس کشور تحریم شوند و یا اینکه اطلاعات‌مان را بفروشیم، هیچ‌کس نمی‌پذیرد. وی با بیان اینکه قانون اجازه نمی‌دهد یک وزیر برای کشور تصمیم بگیرد، گفت: عضویت در همه مجامع مراحل خود را دارد که ما همه آن مراحل را نیز قبول نداریم، همه این سازمان‌ها برای نظام سلطه ساخته شده، حتی یونیسف و آنهایی که وجهه مردمی دارند. گاهی زمان پذیرش پروتکل‌ها چند سال طول می‌کشد که می‌تواند از واژه سرِکاری در این خصوص استفاده کرد.
در ادامه مناظره سید یاسر جبرائیلی در پاسخ به این پرسش که دولت در این رابطه چه کاره است و چیزی که مربوط به این دولت است، چیست؟ گفت: مشکل ما با همین تفکر است که می‌گویند باید بپذیریم و تسلیم شویم، چاره‌ای نداریم، اینها همه جا هستند و قدرت را در اختیار دارند.
جبرائیلی در پاسخ به سوال ندیمی مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد به چه کسی تعهد داده است، تصریح کرد: وزیر اقتصاد به رئیس FATF تعهد داده است. ما می‌گوییم وزیر اقتصاد این تعهد را داده و شما می‌گویید نباید بدهد؟ آقای وزیر اقتصاد با چه مجوزی تعهد داده که قانون مجلس را عوض کند؟
این کارشناس مسائل سیاسی به قرائت متن تعهد وزیر اقتصاد به رئیس FATF پرداخت و اظهار داشت: آقای طیب‌نیا در تعهد خود آورده است که «تعهد سیاسی خود را به نمایندگی از دولت ایران اعلام می‌کنیم و من به نمایندگی از دولت ایران تعهد می‌دهم که این اکشن‌پلن را اجرا کنم.»
وی با طرح این پرسش که اکشن‌پلن مورد نظر وزیر اقتصاد چه بوده است؟ گفت: این اکشن‌پلن تغییر قانون و حذف تعریف ما (ایران) از تروریسم است. آنها می‌گویند شما تعریف سازمان آزادی‌بخش یعنی حماس و حزب‌الله را اصلاح کنید.
جبرائیلی تأکید کرد: بانک‌های اروپایی در 6 سال منتهی به اکتبر 2015 به آمریکا 15 میلیارد دلار جریمه پرداختند، آمریکایی‌ها که این شرط را گذاشتند گفتند ما از کجا بدانیم که این پول به دست وزارت دفاع ایران نمی‌رسد. برای همین اطمینان بود که به سراغ FATF رفتند و به همین منظور بوده که این مسئله بعد از برجام درکشور برجسته شده و شورای امنیت و مجلس را هم به خاطر همین مسئله دور زده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: FATF خودش یک مسئله جدی نیست، اما ما در دو صفحه با‌ آن مشکل داریم، FATF در توصیه 7 خود آورده که تمام کسانی که در قطعنامه 2231 سازمان ملل تحریم شده‌اند، باید در داخل کشور موردنظر نیز اموال‌شان تحریم شده و به آنان خدمات داده نشود.
جبرائیلی ادامه داد:‌ مشکل دوم ما با FATF این است که باید کانالی تعبیه شود به عبارتی یک دوربین مداربسته بدون نقطه کور در سیستم کشور مستقر شود تا مطمئن باشند هیچ ارزی، پول آزادشده و پول نفت به دست این افراد و نهادها نمی‌رسد.