kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
اوحدی درنشست خبری اعلام کرد

جزئیات جدید از رفتار وحشیانه آل سعود در فاجعه منا

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا ابعاد جدیدی از رفتار وحشیانه آل‌سعود در فاجعه منا را بازگو کرد.


به گزارش فارس، سعید اوحدی دیروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه سالگرد شهدای منا برای ما سخت است، افزود: فاجعه سال گذشته منا داغ بزرگی بر سینه سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بعثه مقام معظم رهبری و مردم گذاشت.
وی با بیان اینکه صحنه به شهادت رسیدن زائران ایرانی در منا بسیار حزن‌انگیز است، خاطر نشان کرد: حادثه منا در حقیقت سه فاجعه بود که فاجعه اول زمانی رخ داد که زائران ایرانی با لباس احرام بعد از دعای عرفه قربانی سوء تدبیر، بی‌لیاقتی  و بی‌کفایتی مجموعه دولت عربستان سعودی شدند.
اوحدی عدم رسیدگی به حادثه‌دیدگان اتفاق منا را فاجعه دوم رخ داده در سال گذشته حین مراسم حج تمتع عنوان کرد و اظهار داشت:‌ مسئولان سعودی دو ساعت بعد از حادثه منا به صحنه این اتفاق رسیدند و عوامل امدادی ایران پیش از آن موفق شده بودند که 100 نفر از زائران کشورمان و 800 نفر از زائران دیگر کشورها را نجات دهند.
وی افزود: اگر نیروهای امدادی در حادثه منا به موقع حضور داشتند، 60 نفر از شهدا هم اکنون زنده می‌ماندند که عدم رسیدگی و نداشتن مدیریت در عربستان، فاجعه در بیمارستان‌های سعودی را به وجود آورد.
نگهداری پیکر شهدای آغشته به خون زیر آفتاب
رئیس سازمان حج و زیارت فاجعه سوم را رفتار غلط و به دور از انسانیت سعودی‌ها عنوان کرد و افزود:‌ سعودی‌ها با امنیتی و نظامی کردن منطقه و همچنین مسدود کردن مسیرهای منتهی به منطقه بروز فاجعه، تعدادی از عوامل ایرانی را نیز دستگیر کرده بودند، سعودی‌ها پیکر شهدا را در 25 کانتینر ریخته و متاسفانه آنها را زیر نور آفتاب به مدت سه روز نگه داشتند به طوری‌که سه میلی‌متر خون در کف تریلرها جمع شده بود!
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم رسیدگی به حقوق شهدای منا، گفت: هیچ کشوری مانند ایران نتوانسته آمار دقیقی از شهدا داشته باشد و اجساد زائران خود را تحویل بگیرد.
اوحدی اظهار داشت: بسیاری از نمایندگی‌های سیاسی 39 کشوری که در حادثه منا شهید داده‌اند، از جمهوری اسلامی چگونگی دریافت اجساد شهدا و آمار دقیق آن را می‌خواهند و می‌کوشند در این موضوع، مسیر ایران را پیگیری کنند.
تشر رهبری مانع از دفن اجساد مطهر
 در عربستان شد
وی افزود: سعودی‌ها بیش از پنج هزار قبر را برای دفن اجساد شهدای حادثه منا، مهیا کرده بودند که سخنان آتشین و تأکیدات رهبری در خصوص لزوم بازگشت اجساد شهدا، مانع از اجرای اقدام سعودی‌ها شد.
اوحدی تصریح کرد: خواست مشترک همه خانواده‌های شهدا، لزوم پیگیری قاطع دلایل بروز حادثه منا است.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بیش از 24 جلسه در قوه قضائیه با حضور دادستان کل کشور درباره پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا تشکیل شده، اما به دلیل قطع روابط سیاسی تهران و ریاض و همچنین نوع رفتارهای سعودی‌ها و عدم عضویت عربستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی موانع زیادی برای پیگیری حقوقی حادثه منا پیش روی ماست.
عربستان تا کنون هیچ دیه ای
 پرداخت نکرده است
اوحدی تصریح کرد: تاکنون هیچ دیه‌ای از سوی عربستان سعودی به خانواده هفت هزار شهید حادثه منا پرداخت نشده است.
وی با انتقاد از عربستان برای اجازه ندادن برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا، گفت: سعودی‌ها برای پیگیری موضوع حادثه منا کوتاهی‌های زیادی کرده‌اند و حتی به کمیته حقیقت‌یاب این فاجعه نیز اجازه تشکیل نداده‌اند.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: خانواده شهدای منا در جلسات مختلف پیگیری‌های عوامل و علل بروز فاجعه منا، اولویت اول خود را مشخص‌شدن عاملان این فاجعه، پذیرش قصور از سوی آنها و عذرخواهی عربستان اعلام کرده است.
اوحدی همچنین افزود: مکاتباتی بین سازمان حج و زیارت و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص فاجعه منا و لزوم پیگیری آن صورت گرفته که وزارت خارجه ایران در حال پیگیری آن است.
وزارت خارجه مسئول پیگیری شکایات خانواده‌های شهدا
رئیس سازمان حج و زیارت درباره تعداد شکایت خانواده‌های حادثه منا از دولت عربستان در دستگاه قضایی نیز گفت: تاکنون 410 وکالت‌نامه ترجمه‌شده به زبان عربی از 477 خانواده شهید منا جمع‌آوری و توسط مراجع رسمی تأیید شده است که بر اساس آن به وزارت خارجه به‌عنوان مسئول پیگیری شکایت ایران از سعودی‌ها در مجامع بین‌المللی وکالت داده‌اند تا آنها این موضوع را پیگیری کنند. البته وزارت خارجه نیز برروی تمام این وکالت‌نامه‌ها، شکایت حقوقی و بین‌المللی خود را الصاق کرده است.
وی با بیان اینکه 84 شهید اهل سنت در بین شهدای فاجعه منا حضور دارند، گفت:  قرار است در روز 17 شهریور خانواده شهدای حادثه منا با رهبر انقلاب دیدار کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 15 ویژه‌ برنامه در استان‌های مختلف به مناسبت اولین سالگرد شهدای منا برگزار خواهد شد، گفت: قرار است شب شعری هم به همین مناسبت برگزار شود، همچنین اولین همایش واکاوی شهدای منا نیز در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.
اوحدی گفت: قرار است به مناسبت اولین سالگرد شهدای منا، کاروان فرهنگی در 15 استان و 6 شهر مهاباد، لنگرود، قائم‌شهر، گنبد، بندر ترکمن و نیشابور برنامه‌های فرهنگی جامعی را برپا کند، ضمن اینکه طبق درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران از وزارت کشور و شهرداری ‌ها قرار است که نماد مظلومیت شهدای منا در خیابان‌ها و میادین اصلی در شهرستان‌ها و شهرها نصب و آن اماکن به یاد این عزیزان مزین شود.
وی افزود: قرار است سرودی توسط  477 بسیجی عضو کمیته مردم‌ نهاد که مدیریت آن زیر نظر سازمان بسیج مستضعفان است به یاد 477 زائر شهید ایرانی در حادثه منا اجرا شود.
برگزاری دعای عرفه در 15 استان
 به یاد شهدای منا
رئیس سازمان حج و زیارت بابیان اینکه فراخوان دعای عرفه در 15 استان به یاد شهدای منا انجام شده و ویژه ‌برنامه این دعا در شهرهای مختلف برپا می‌شود، گفت: به همین مناسبت قرار است دعای عرفه در مصلای تهران نیز برگزار شود.
اوحدی گفت: با هماهنگی صورت‌گرفته با سازمان بسیج مستضعفان مقرر شده که خانواده شهدای منا بعد از مراسم اصلی که در این هفته و اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد، در قالب کاروان راهیان نور به بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شوند.
وی افزود: به مناسبت راهپیمایی اربعین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نیز قرار است پنج موکب در مرز مهران،‌ چزابه، شلمچه، کربلا و نجف که پذیرایی از زائران توسط فرزندان شهدای منا و خانواده‌های آنها صورت می‌گیرد نیز برپا شود.
سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا گفت: قرار است در استان گلستان و شهر گنبد در روز عید قربان، ویژه‌ برنامه اولین سالگرد شهدای منا به‌صورت سراسری در این استان برگزار شود.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پنج جلد کتاب از سوی پژوهشکده مقام معظم رهبری درباره ثبت مصاحبه زائران کشورهای مختلف در فاجعه منا، جمع‌آوری شده و قرار است در آینده نزدیک منتشر شود، ضمن اینکه خانواده شهدای منا نیز آثاری را در این خصوص جمع‌آوری کرده که پنج عنوان آن در اولین سالگرد شهدای منا رونمایی خواهد شد.
وی در پایان گفت: مستندات و مصاحبه با زائرانی که در حادثه منا زنده مانده‌اند به‌صورت بسته‌ای کامل توسط سازمان حج  و زیارت جمع‌آوری و به وزارت خارجه و قوه قضائیه ارسال شده که یقیناً نتایج شکایت از دولت عربستان توسط وزارت خارجه ایران و دیگر دستگاه‌ها در آینده اعلام خواهد شد.