kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
بازتاب گسترده یک رویارویی دریایی

ایران بار دیگر آمریکا را در خلیج فارس تحقیر کرد


طی روزهای گذشته ناوشکن USS Nitze متعلق به نیروی دریایی آمریکا با ظرفیت 30 افسر و 350 ملوان و توانایی شلیک موشک‌های هدایت شونده هنگام عبور از تنگه‌ هرمز با هشدار قدرتمندانه چهار قایق‌ تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران که تا 270 متری این ناو پیش‌روی کرده بودند مواجه شد که مقامات آمریکایی این وضعیت را خطرناک و آزاردهنده توصیف کردند.
انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها و مقامات رسمی داشت.
 ابراز نگرانی کاخ سفید
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه به مواجهه ناوهای آمریکایی با قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز واکنش نشان داد و درباره آنها ابراز نگرانی کرد.
«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز مدعی شد که قایق‌های ایرانی مزاحم 4 فروند کشتی جنگی آمریکایی در خلیج فارس شده‌اند و این مسئله موجب شده است تا کشتی‌های آمریکایی به سوی این قایق‌ها شلیک‌های هشدار‌دهنده‌ای داشته باشند.
«الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است این نوع رفتارها مایه نگرانی است.
 دهقان: اقدام
 قایق‌های ایرانی طبیعی
و مستمر است
از سوی دیگر، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع، نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به ناوشکن آمریکا را طبیعی قلمداد کرد و گفت:  تامین امنیت ما در دریا و خلیج فارس به عهده واحدهای دریایی ماست و بطور طبیعی ناوگان ما در دریا برای نظارت بر تردد و اقدامات شناورهای بیگانه در منطقه دائم در حال گشت و رصد و پایش تحولات و تغییرات هستند. این گشت و رصدها برای حفظ امنیت کشور انجام می‌شود یک امر طبیعی، واقعی و مستمر است و اگر ناوگان آمریکایی و یا هر شناور دیگری وارد حوزه کشور شود ما نظارت کافی را خواهیم داشت و در صورت داشتن جنبه‌ای از تجاوز به حریم ما به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد.
 ایران، آمریکا را تحقیر کرد
به گزارش رجا، وال استریت ژورنال  در گزارشی نوشت: «ویلیام اوربان» سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا اقدام قایق‌های ایرانی در مواجهه با ناوشکن آمریکایی را خطرناک و آزاردهنده توصیف کرد.
پایگاه آمریکایی «یو‌اس‌نیوز» نیز با اشاره به نزدیک شدن چهار فروند قایق‌ تندرو ایرانی به ناوشکن «یو‌اس‌اس نیتس» به آسیب‌پذیر بودن ناوهای این کشور مقابل حمله قایق‌های تندرو ایران اشاره کرد و نوشت: تهران واشنگتن را در خلیج فارس تحقیر کرده است.
در ادامه گزارش آمده است: نتیجه‌ای که ایران به دنبال آن بوده، دستاوردی تمام‌عیار و خاص بوده است. ایران به دنبال نقاط ضعف آمریکا در رویارویی‌های خلیج فارس است.
 توافق هسته‌ای حتی مسیر قایق‌های سپاه را هم تغییر نداد
به گزارش جام، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی با عنوان «برخوردها نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای اوباما تاثیری روی رفتار ایران نگذاشته است» به مواجهه قایق‌های سپاه ایران با ناو آمریکایی پرداخت و نوشت: نزدیکی خطرناک نیروهای ایرانی به ناو آمریکایی در خلیج فارس، سوالات زیادی را در مورد قصد و خواسته‌های ایران در پی داشت مخصوصا زمانی که یک سال از توافق هسته‌ای اوباما می‌گذرد و مقامات آمریکایی امیدوار بودند که رفتار ایران معتدل خواهد شد.
 بیش از سه دهه رویارویی
گفتنی است سابقه رویارویی دریایی ایران با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس بیش از سه دهه می‌باشد که بازداشت ده نظامی متجاوز آمریکا در جزیره فارسی در دی ماه سال گذشته از جمله مهم‌ترین و آخرین موارد آن محسوب می‌شود. این اقدام شجاعانه مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان بازداشت متجاوزان آمریکایی را کاری عالی، جالب و به هنگام تلقی کرده و آن را کار خدا دانستند.