kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

رونمایی از 2 رادیودارو در مشهد

دو رادیو داروی تولید بیمارستان رضوی مشهد، همزمان با روز داروسازی و برای نخستین بار در کشور در مراسمی رونمایی شد.



به گزارش ایرنا رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد در این مراسم گفت: رادیو داروی GA-DOTA برای تشخیص سرطان‌های «نورو اندروکین» دستگاه گوارش و رادیو داروی GA-PsmA برای تشخیص سرطان‌های پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
قاسم سلطانی خاطرنشان کرد: تولید رادیو داروها که نقش تشخیصی و درمانی داشته و تصویربرداری دقیق از تومورها و بیمارهای خاص را انجام می‌دهند، در تحقق اقتصاد مقاومتی سهم بسزایی خواهد داشت.
وی گفت: مراحل تولید این دو رادیو دارو در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی مشهد از سال 1386 آغاز شد و در مدت شش سال با توجه به تحریم‌ها و مشکلات مربوطه طی یک فرآیند پیچیده به سرانجام رسید.
به گفته وی، این اقدام با حمایت‌های بی‌دریغ تولیت آستان قدس رضوی، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کارشناسان خارجی با هزینه‌ای بیش از پنج میلیون یورو عملی شد.
رئیس بیمارستان رضوی مشهد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فرایند تولید رادیوداروهایی که جنبه درمانی داشته، برای درمان سرطان‌های مغز و پروستات در بیمارستان رضوی در حال انجام است.
سلطانی ادامه داد: در حال حاضر تنها دو کشور ترکیه و دبی امکانات رادیو داروهای درمانی را دارند و بیماران ایرانی برای بهره‌برداری از این خدمات با صرفه‌ هزینه‌های هنگفتی به این کشور سفر می‌کنند.
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن متعلق به آستان قدس رضوی از تولید و عرضه شش محصول جدید دارویی برای نخستین بار در کشور به بازار دارویی در سال اقتصاد مقاومتی خبر داد.
ابراهیم دین‌محمدی در مراسم رونمایی از دو رادیودارو در مشهد افزود: محلول دیالیز صفاغی ای.پی.دی از جمله این شش دارو است که به طور کامل بومی بوده و برای هزار و 600 بیمار خاص و کلیوی محروم تولید شده است.
وی تولید محلول تزریقی «لیفتاک» در حجم 500 و 1000 سی.سی، محلول مانیتول با فرمول 10 و 20 درصدی، محلول «ویتاهس» مورد استفاده در اورژانس و اتاق عمل، محلول تزریقی استامینوفن که برای نخستین بار ثبت اختراع شده و محلول «گلایسین» مخصوص شستشوی جراحات حین جراحی را دیگر محصولات دارویی ثامن برشمرد که برای نخستین بار در کشور تولید شده‌اند.
معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: ایران در تولید انواع رادیو داروهای تشخیصی و درمانی با همکاری متخصصان پزشکی هسته‌ای به موفقیت زیادی دست یافته و علاوه بر تأمین نیاز خود، این محصولات را به کشورهای دیگر از جمله اتریش، هند، پاکستان، نیوزلند و عراق صادر می‌کند.
وی تولید و توسعه رادیو داروهای ایزوتوپ، تولید و توسعه رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی، کیفی‌سازی تولید رادیوداروها و ورود به بازارهای بین‌المللی را از برنامه‌های درحال اقدام سازمان انرژي اتمی عنوان کرد.
وی بیان کرد: از سال گذشته ایران به یکی از پنج کشور تولید کننده ساخت رادیو داروی «ژنراتور ژرمینیم» شامل هلند، آلمان، آمریکا، روسیه تبدیل شده است.