kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

سفر دیپلمات‌ها به غرب کشور با مجوز و توریستی بوده است!



سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «سفر 2 دیپلمات به غرب کشور با مجوز و توریستی بوده است». این در حالی است که براساس اطلاعیه سپاه استان کردستان، این دیپلمات‌ها به فیلمبرداری از اماکن نظامی اقدام کردند و هنگامی که دستور ایست به خودرو داده شده، از محل متواری شدند.
نخستین نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه  پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد روابط ایران و انگلیس گفت: یکی از اهداف سیاست خارجی این است که روابط خود را ارتقا دهیم. در مورد رابطه با انگلیس باید بگویم هر دو سفارت فعال داریم و امکان ارتقا روابط به سطح سفیر وجود دارد.
 پیگیری برخی طلب‌ها
در دادگاه لاهه
وی در پاسخ به سوالی در مورد طلب دولت ایران از آمریکا و اظهارات برخی نمایندگان مجلس اظهار داشت: ابتدا باید دید برخی نمایندگان منظورشان کدام طلب است؟ برخی ممکن است حل شده باشند و برخی هم هنوز پرونده‌شان باز است.البته برخی طلب‌ها در دادگاه لاهه پیگیری شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازداشت 2 دیپلمات خارجی در ایران گفت: سفر آنها به منطقه با اطلاع‌ وزارت خارجه صورت گرفته است و وقتی وزارت خارجه در جریان است دیگر ارگان‌ها هم در جریان هستند. طبق اطلاعات بنده تخلف خاصی صورت نگرفته و بعداْ استانداری اطلاعیه‌ای صادر کرد.
قاسمی افزود: قطعاْ وزارت خارجه از قوانین خود برای دیپلمات‌ها استفاده خواهد کرد و اگر مستنداتی ارائه شود پیگیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: باید تصریح کنیم که دیپلمات‌هایی که در ایران هستند با اطلاع وزارت خارجه به همه جای کشور می‌توانند سفر کنند که این سفرها کاری یا تفریحی است و این سفرها هم هیچ منعی ندارد.
به گزارش نسیم، قاسمی تصریح کرد: همه ما امروز دوربین در دست داریم و اگر تخلفی صورت گرفته شود حتما برخورد خواهیم کرد اما تا جایی که من می‌دانم سفر توریستی بوده است.
در پاسخ به اظهارنظر آقای قاسمی باید گفت: براساس اطلاعیه سپاه استان کردستان، این دیپلمات‌ها [یک دیپلمات انگلیسی و یک دیپلمات فرانسوی] در سفر به کردستان، به فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی اقدام کردند. نیروهای سپاه سقز فیلمبرداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی را زیر نظر گرفته بودند و هنگامی که دستور ایست به خودرو دادند، از محل فیلمبرداری متواری شدند. 
مقام اطلاعات سپاه با اشاره به این موضوع گفت: در طول مسیر، این خودرو 3 ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار شد و سرنشینان مجبور به متوقف کردن خودرو شدند.
وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشته‌اند و انجام فیلمبرداری از مجموعه‌های نظامی ارتش و سپاه و رودخانه‌های مرزی غیرقانونی و نامحسوس بوده است که پس از متوقف کردن خودروی آنها توسط نیروهای امنیتی سپاه، دوربین آنها ضبط شد.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد مسائل بحرین و تحت فشار بودن شیعیان از سوی حکومت آل‌خلیفه در این کشور گفت:‌ ما در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم ولی آن چه که در مورد شیعیان در این کشور رخ می‌دهد موضوع تلخی است و دولت این کشور برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی که دارد، شیعیان را سپر این مشکلات کرده است.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد طرح برخی انتقادها نسبت به دولت و عملکرد وزارت امور خارجه در سیاست خارجی اظهار داشت: ما کشوری چندصدایی هستیم و نظرات نیز مختلف هستند.
 عربستان دچار توهم است
وی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه عربستان با گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: عربستان دچار یک توهم جدی است و با توجه به مشکلات داخلی و خارجی دست به یک حرکات نابخردانه می‌زند و راه به جایی هم نخواهد برد و هرجا یک زخم چرکین می‌بیند بر آن دست می‌گذارد.این کشور با گروهک تروریستی منافقین چنین ارتباطاتی برقرار می‌کند اما بداند که ثبات و امنیت منطقه به نفع خود آنها نیز هست.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برجام و اجرای آن از سوی طرف مقابل گفت: طبق تفاهمات در برجام کمیسیونی برای پیگیری روند اجرای آن وجود دارد.
قاسمی افزود: عدم اجرای تعهدات در قالب این کمیسیون پیگیری خواهد شد و ممکن است برخی موارد وجود داشته باشند که ما از آنها به بد‌عهدی یاد می‌کنیم و قطعاْ این موارد رسیدگی خواهند شد.
 کمیته پیگیری فاجعه منا فعال است
وی در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری حقوقی فاجعه منا هم گفت: این فاجعه هرگز فراموش نخواهد شد و باید مفتوح بماند تا حق و حقوق پیگیری شود. کمیته پیگیری فعال است و کار را بررسی می‌کند که بتواند از لحاظ حقوق بین‌الملل این مسئله را پیگیری کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر آتی محمدجواد ظریف و هیئت ایرانی به آمریکا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: ظریف به مجمع عمومی سفر می‌کند و ملاقات‌هایی با همتایان خود خواهد داشت البته جزییات این دیدارها هنوز مشخص نیست.