kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹

این دولت منتقدنواز! (خبر ویژه)

دولت تدبیر و امید که انتقادپذیری را به عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای خود طرح کرده بود در مدت فعالیت خود نشان داده که کوچکترین قرابتی با شعار انتقادپذیری ندارد.

سایت الف با انتشار این تحلیل نوشت: اظهارات تند مشاورین رئیس‌جمهور که بارها به علت اشتباهات گفتاری مجبور به بازپس‌گیری اظهارات خود شده‌اند علیه رسانه ملی در حالی صورت می‌گیرد که در مدت اخیر منتقدین سیاست‌های دولت کمترین مجال را برای عرض اندام در رسانه ملی نداشته‌اند؛ فشار دولت بر منتقدین آن‌جایی  به اوج خود رسید که رئیس‌جمهور حقوقدان، منتقدین سیاست خارجی‌اش را افراد کم‌سواد و جیره‌بگیر خواند.
الف می‌افزاید: وابستگی مالی رسانه ملی به بودجه‌های دولتی است که در سایه این اختلافات به عنوان ابزار فشاری از سوی دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله به چالشی عمده برای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است.
عملکرد چند ماهه دولت نشان از استانداردهای دوگانه این دولت در مواجه با بسیاری مسائل دارد؛ به عنوان مثال در حالی که غربی‌ها محرم مذاکرات هسته‌ای تلقی می‌شوند مردم و حتی نمایندگان مجلس نامحرم بوده و حق اطلاع از مفاد توافقنامه ژنو را ندارند.
«رجانیوز» نیز با نقد رفتار پرخاشگرانه و تند دولت علیه منتقدان تصریح کرد: رصد سخنان آقای روحانی از آغاز به کار دولت تاکنون به خوبی نشان می‌دهد یکی از محورهای تقریباً ثابت اظهارات ایشان، برچسب زدن به منتقدان و توصیف آنها با تعابیری مانند «تندرو»، «افراطی»، «بی‌سواد»، «همسو با صهیونیست‌ها» و... بوده است تا در پی آن منتقدان دولت «منزوی» شوند. به عنوان مثال ایشان در جریان معرفی به وزیر ورزش در مجلس اظهار داشته بود «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خود رأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند.» آقای روحانی در 15 بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی نیز منتقدان توافق ژنو را «بی‌سواد»هایی توصیف کرد که از برخی جاهای خاص تغذیه می‌شوند.
رجانیوز با اشاره به اظهارات اخیر روحانی در جشنواره مطبوعات نوشت: این اظهارات بیش از هر چیز بوی تهدید و تشدید روند برخورد با رسانه‌های منتقد طی روزهای آتی را می‌دهد. به عبارت دیگر، تأکید آقای روحانی مبنی بر اینکه چرا کسی جرأت نمی‌کند به رسانه‌های منتقد دولت نزدیک شود! ادعایی کاملاً خلاف واقع است چرا که برخوردهای قضایی با روزنامه وطن امروز، هفته نامه 9 دی و حتی توقیف هفته نامه یالثارات به علت نقد دولت نشان می‌دهد که تاکنون کمترین حاشیه ‌امن برای رسانه‌های منتقد دولت بوده است و به احتمال فراوان با این سخنان رئیس جمهور، روند برخورد با منتقدان تشدید نیز خواهد شد لذا جا دارد به آقای روحانی یادآوری شود که نمی‌شود همزمان منتقدان را با داس اعتدال قلع و قمع کرد و بلافاصله نیز ژست آزادی بیان و شنیدن نظرات مخالفان را به خود گرفت!