kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
سخنگوی کانون انجمن‌های لوازم خانگی:

فقط نیم درصد منابع کارت اعتباری کالا محقق شد

سخنگوی کانون انجمن‌های لوازم خانگی گفت: تنها به اندازه 0/5 درصد از منابع مالی تعیین شده کارتهای اعتباری، کالا فروخته شده است.


به گزارش فارس، حمیدرضا غزنوی در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان همچنان با مشکل رکود در فروش روبه‌رو هستند و مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده بر بازار صنایع داخلی تأثیرگذار بوده است، به طوری که بازار همچنان مقابل پرداخت این مالیات مقاومت می‌کند و این مسئله باعث شده تا سفارش برای کالای ایرانی کمتر شود و فروشندگان بیشتر به دنبال کالاهای وارداتی باشند.
وی همچنین با اشاره به نقش مناطق آزاد در رونق مونتاژکاری لوازم خانگی، گفت: مونتاژ لوازم خانگی در مناطق آزاد، قیمت این کالاها را به 30 تا 50 درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی می‌رساند و تعرفه محاسبه‌شده برای قطعات وارداتی به این مناطق با نظر کارشناس همان منطقه آزاد و براساس تشخیص او در مورد میزان داخلی‌سازی آن محصول تعیین می‌شود.
غزنوی تأکید کرد: اکثر لوازم خانگی که در مناطق آزاد تولید می‌شوند در واقع مونتاژی هستند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری، گفت: به دلیل محدودیت موجود در جامعه هدف این طرح، تولیدکنندگان فروش مناسبی از این محل نداشته‌اند و تاکنون فقط نیم‌ درصد از منابع مالی تعیین‌شده برای اجرای این طرح از محل فروش کالا محقق شده است.
وی اظهار داشت: تولیدکنندگان خواستار گسترده شدن جامعه هدف در ارائه کارت اعتباری کالا بودند که در نهایت، 4 بخش شامل قوه قضائیه، سازمان ثبت احوال، کمیته امداد و بنیاد شهید به این جامعه اضافه شده‌اند، اما این دستگاه‌ها نیز خرید زیادی از بخش تولید نخواهند داشت و کمک زیادی به کارخانه‌ها نمی‌شود.
سخنگوی کانون انجمن‌های لوازم خانگی همچنین با بیان اینکه مهلت اجرای طرح کارت اعتباری کالا 31 تیرماه تعیین شده بود، گفت: مهلت اجرای این طرح به اتمام رسیده، اما اجرای آن متوقف نشده است.
وی با بیان اینکه تمدید شدن اجرای این طرح با ابهام روبه‌رو است، گفت: دولت در حال بررسی این مسئله است.
به گفته غزنوی، تاکنون فقط
20 میلیارد تومان از منابع 4 هزار و 200 میلیارد تومان تعیین‌شده برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا به فروش رفته است، که 86 درصد این رقم به لوازم خانگی اختصاص داشته است.