kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
رئیس دیوان محاسبات کشور:

اگر جایی تخلفی محرز شد باید برخورد قاطع و شجاعانه با آن صورت گیرد

رئیس دیوان محاسبات گفت: اگر جایی تخلفی محرز شد باید برخورد قاطع و شجاعانه با آن صورت گیرد.



صبح دیروز(دوشنبه) مراسم تکریم و معارفه امین‌حسین رحیمی و عادل آذر رؤسای سابق و جدید دیوان محاسبات کل کشور با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان پارلمان و سایرمقامات در محل این نهاد برگزار شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دیوان محاسبات یک نهاد مورد اعتماد در حسابرسی کشور است، اظهار داشت: قبلا در دیوان اشکالاتی موجود بوده که در حال حاضر باید سعی شود تا در سیر تکاملی جدید این اشکالات برطرف شود.
وی با بیان اینکه سیاست دیوان محاسبات باید پیشگیری از جرم باشد، نه اینکه دنبال متخلف بگردد و با آن برخورد کند، افزود: تخلفات صاحب‌‌منصب‌هایی که از قبل در پست خود بوده‌اند و بعد از آن از طریق دیوان محاسبات به مجلس اطلاع‌رسانی شده‌اند، حساسیت خاصی را ایجاد نمی‌کند، زیرا اطلاع‌رسانی لازم است که در زمانی انجام شود که صاحب‌منصب در پست خود باقی است، بنابراین وقتی آن متخلف از منصب کناره‌گیری کرد، آن وقت دستگاه قضایی باید برخورد کند.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید در برخورد با متخلفین سرعت را اولویت کار قرار داد چرا که سرعت، کیفیت و التزام‌بخشی را بالا می‌برد، تصریح کرد: سیستم برخط یک نوع سیستم اشرافیتی و به نوعی شفاف‌سازی بر حقوق‌های مدیران و کارکنان است. باید در دیوان محاسبات سیستم برخط به روز و عملیاتی شود که سخت‌افزارهای آن از سوی مجلس تهیه شده است.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه با تخلفاتی که عاملا و عامدا انجام می‌شود، باید برخورد جدی صورت گیرد و دیوان محاسبات زمینه را برای تحقق مبارزه با فساد اداری فراهم کند، گفت: سرعت توسعه در کشور در حال حاضر بسیار کم است، بنابراین دیوان محاسبات باید در نظارت و حسابرسی ترمز نداشته باشد. لازم است با متخلفان حقوق‌های نجومی بدون اغماض برخورد لازم صورت گیرد.
لاریجانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: از خدمات آقای رحیمی احساس رضایت دارم، زیرا وی فردی پرتلاش و امین در دیوان محاسبات بود و امید است که آقای عادل آذر هم این مسیر را با توجه به سوابق خوب و خوشنام خود، پیش ببرد.
مراقبت شجاعانه و بدون هراس
توسط دیوان محاسبات
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور نیز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید این دیوان با تاکید بر لزوم نظارت پیشگیرانه و هدایت‌گرانه مدیران اظهار داشت: البته اگر جایی تخلفی محرز شد باید برخورد قاطع و شجاعانه با آن صورت گیرد.
آذر با اشاره به نظارت و مراقبت شجاعانه و بدون هراس توسط دیوان محاسبات گفت: بخشی از این نظارت منوط به اصلاح قوانین و بخشی منوط به در اختیار داشتن نیروهای کارآمد است.
وی دیوان محاسبات را نهادی حرفه‌ای عنوان کرد و با اشاره به اینکه تا اندازه‌ای در نظامات قانون‌گذاری و بودجه‌ریزی مشکل داریم اظهار داشت: یکی از وظایف دیوان محاسبات استقرار بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد است.
رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر لزوم همکاری نزدیک با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مبنای کار ما حرفه‌ای‌گرایی، رعایت عدالت در عین اقتدار و راهنمای عمل و اقدام ما قانون است.
تشکیل 25 پرونده
 با موضوع فیش‌های نجومی
امین حسین رحیمی رئیس سابق دیوان محاسبات کل کشور نیز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان محاسبات گفت: بعد از دستور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پرونده‌های فیش‌های حقوقی ما سریعاً موارد را مورد بررسی قرار دادیم و 25 پرونده تخلف قانونی در این رابطه تشکیل شد و امروز دادستان دادخواست‌های مربوطه را صادر کرده است.
رحیمی با بیان اینکه در شرایط کنونی نظام پرداخت در کشور محل ایراد بوده و عادلانه نیست، گفت: قطعاً این نظام پرداختی فاصله طبقاتی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر در شرایط کنونی نقش رسانه‌ها و افکار عمومی بر شفاف شدن این امور بسیار پررنگ است از این رو فشار افکار عمومی ضامن برخورد با فساد است.
سیاست‌های پیشگیرانه و نظارت
همچنین فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات در مراسم تکریم از رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور، ضمن تشکر از اعتماد مجدد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و نمایندگان مجلس برای انتخاب مجدد وی به‌ این سمت، اظهار کرد: دیوان محاسبات از تمام ظرفیت قانونی و کارشناسی خود در راستای ایفای بهتر وظیفه نظارتی در صیانت از بیت المال و استیفای حقوق بیت المال استفاده خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، دادستان دیوان محاسبات با اشاره به اولویتهای دیوان محاسبات در این دوره بیان کرد: علاوه بر سیاست‌های پیشگیرانه و نظارت، موضوعاتی چون رفع نیازهای اساسی مانند فقر و کاهش فاصله طبقاتی و تحقق توسعه پایدار در زمینه اجتماعی و فرهنگی را در اولویت قرار خواهیم داد.
عادل آذر در جلسه علنی سی‌ام تیر مجلس شورای اسلامی با 200 رأی از مجموع 231 رأی نمایندگان مجلس، بر کرسی ریاست دیوان محاسبات نشست. وی پیش از این، رئیس مرکز آمار ایران بوده است.
همچنین در همین جلسه مجلس شورای اسلامی، فیاض شجاعی با  192 رأی از مجموع 226 رأی بهارستان‌نشینان دوباره بر کرسی دادستانی دیوان محاسبات تکیه زد.