kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
ظریف در دیدار با رئیس‌جمهور نیجریه:

آماده همکاری با نیجریه برای مبارزه با بوکوحرام هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور نیجریه گفت: ما آماده همکاری با نیجریه برای مبارزه با بوکوحرام هستیم.



«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفری شش روزه به چند کشور در غرب آفریقا، یکشنبه وارد آبوجا پایتخت نیجریه شد.
ظریف در این سفر علاوه بر نیجریه، به کشورهای غنا، گینه کوناکری و مالی در غرب آفریقا خواهد رفت.
وزیر امور خارجه کشورمان، دیروز (دوشنبه) با رییس‌جمهور نیجریه دیدار و گفت‌وگو
کرد.
محمدجواد ظریف و محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌یی رایزنی کردند.
ظریف در این دیدار گفت: روابط اقتصادی با نیجریه برای ما اهمیت دارد و ما آماده همکاری با نیجریه برای مبارزه با بوکوحرام هستیم.
ظریف همچنین تاکید کرد: ما از توسعه روابط با نیجریه در همه زمینه‌ها استقبال می‌کنیم.
محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه نیز در این دیدار، از نقش ایران در منطقه و جهان و پیشرفت‌های فنی، اقتصادی و تکنولوژیکی کشورمان تقدیر کرد و گفت: اینکه شما تک محصولی نیستید برای ما الگوی خوبی است. وقتی برای شرکت در نشست سران کشورهای صادر‌کننده گاز به ایران آمدم ایران روی توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کار کرده
بود.
وی گفت: ایران در فن‌آوری‌ها و انرژی اتمی پیشرفت خوبی کسب کرده در حالی که ما غافل بودیم و تک‌محصولی هستیم.
تاکید بر گسترش روابط دوجانبه
ظریف همچنین در دیدار «جفری اونی اما» وزیر امور خارجه نیجریه با تاکید بر اینکه ما یک روابط دوجانبه دیرینه داریم اظهار داشت: همکاری‌های ما در حوزه روابط دو جانبه محدود نمی‌شود و در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی مانند اوپک، همکاری‌های اسلامی، عدم تعهد و کشورهای صادرکننده گاز همکاری داریم.
به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به روابط دو جانبه دیرینه میان ایران و نیجریه، خطاب به وزیر خارجه این کشور گفت: ما در کنار شما برای مبارزه با القاعده و بوکوحرام هستیم.
وی افزود: من با یک هیئت بزرگ تجاری از بخش‌های مختلف به نیجریه آمده‌ام و این نشان‌دهنده علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ما برای گسترش روابط و همکاری
است.
ظریف با بیان اینکه روابط فرهنگی مردمی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد، ادامه داد: دانشجویان زیادی از نیجریه مهمان ما هستند و در حال تحصیل در ایران می‌باشند.
در این دیدار همچنین «جفری اونی اما» وزیر خارجه نیجریه گفت: ایران کشور بسیار مهمی در منطقه و جهان است و ما بسیار علاقه‌مند به تعمیق و گسترش روابط در همه حوزه‌ها و زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین‌المللی هستیم.
وی با بیان اینکه ما روابط بسیار خوبی داشته و داریم اظهار داشت: از رفع تحریم‌های ایران بسیار خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم.
وزیر خارجه نیجریه افزود: همکاری دو کشور در ثبات بازار جهانی نفت بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کشوری تک‌محصولی و متکی به نفت باشیم، از این رو آماده استفاده از تجربیات ایران و گسترش روابط با آن هستیم.
نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری
ایران و نیجریه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و نیجریه گفت: دو کشور می‌توانند در مجامع و سازمان‌های مختلف بین‌المللی مانند اوپک، جنبش غیرمتعهدها، سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه (D8) و سازمان همکاری اسلامی همکاری و نقش تاثیر گذار و مهمی داشته باشند.
وی یادآور شد: حضور بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری در هیئت اعزامی ایران به آفریقا نشان‌دهنده عزم این کشور برای تحکیم روابط اقتصادی کشورهای در این قاره است.
وزیر امور خارجه ایران خطاب به تجار و فعالان اقتصادی نیجریه‌ای اظهار داشت: هر بخشی را که نیاز به همکاری دارید هم اکنون در این نشست حضور دارند که می‌توانید با آنان گفت‌وگو
کنید.
«جفری اونی اما» وزیر امور خارجه نیجریه نیز در این نشست گفت: سال گذشته وقتی از ایران دیدار کردم تحت تاثیر پیشرفت‌های شگرف ایران در همه زمینه‌ها آن هم در شرایط تحریم قرار گرفتم.
وی تصریح کرد: نیجریه از گسترش روابط و همکاری‌ها در همه زمینه‌های علمی، فناوری، اقتصادی و تجاری حمایت می‌کند.