kayhan.ir

کد خبر: ۸۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
از سوی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اعلام شد

جزئیات ساخت و ساز در باغات تهران

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران جزئیات ساخت و ساز در باغات تهران را اعلام کرد.



رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با فارس درباره طرح صیانت از باغات تهران اظهار داشت: بحث صیانت از باغات مقابله با مصوبه برج باغ‌ها بود که به نظر می‌آید آسیب اصلی که امروز باغات و فضای سبز شهر تهران طی 20 سال گذشته دیده علتش این مصوبه بوده است که براساس آن اجازه می‌داد در باغات ساخت و ساز انجام شود.
وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر تهران در برج باغ‌ها تا ارتفاع 21 طبقه ساخت و ساز امکان ‌پذیر است و امیدواریم برای حفظ باغ‌های شهر تهران طرح صیانت از باغات که با پیج و خم‌های بسیاری مواجه است، در آینده به تصویب برسد.
حافظی درباره اصلاحیه مصوبه برج باغ‌ها اظهار داشت: در اصلاحیه این مصوبه که توسط کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران ارائه شد، آمده است که در برج باغ‌ها اجازه ساخت بیش از 2 طبقه وجود نداشته باشد.وی با اشاره به اظهارات چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اصلاحیه مصوبه برج باغ‌ها گفت: وی در پاسخ به این اصلاحیه گفت انتظار دارید زمینی که متری 20 میلیون تومان قیمت آن است و باغ نیز عنوان شده اجازه ساخت و ساز به مالک آن ندهیم و تنها دو طبقه در این باغ ساخته شود که بنده در جواب گفتم بله همان‌طور که فرض می‌گیریم بنده مالک پمپ بنزینی هستم و قصد دارم زمین آن پمپ بنزین را تبدیل به برج کنم اجازه داده نمی‌شود، نباید اجازه داده شود که در باغ‌ها نیز برج احداث شود.حافظی ادامه داد: خدمات عمومی تعریف شده است. بعضی از کاربری‌ها به منافع عمومی شهر و شهروندان باز می‌گردد که باید به آن توجه شود. هنگامی که ملکی در طرح بزرگراهی قرار دارد، نمی‌توان که در ساخت بزرگراه مسیر را منحرف کرد و از کنار ملک گذشت بلکه وقتی که منافع عمومی مطرح است باید عده‌ای هزینه آن را بپردازند.رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه باغ‌ها نیز باید به همین شکل عمل کنیم باغ‌های شهر تهران جزو منافع عمومی شهر محسوب می‌شوند و باید از آنها حفاظت شود و می‌توانیم تسهیلاتی فراهم کنیم که مالک باغ، نگهداری باغش مقرون به صرفه‌تر باشد.
وی افزود: با توجه به تفرجگاه‌های کمی که در تهران داریم می‌توان از این باغ‌ها به عنوان مراکز تفرجگاهی استفاده کرد و اجازه دهید با احداث آلاچیق فضایی ایجاد شود که باغ بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و درآمدزایی لازم برای مالک آن باغ داشته باشد.
حافظی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داده شود باغ‌ها قلع و قمع شوند، گفت: در باغی که 30 درصد اجازه ساخت و ساز داده شود مجبور است یک فضای 15 تا 20 درصدی اضافه‌تر از آن را در زمان احداث در نظر بگیرید برای اینکه بتواند رمپ بزند و در کل 80 درصد زمین نابود می‌شود و هنگامی که 60 درصد زیرزمین پارکینگ زده می‌شود انتظار نمی‌رود روی زمین درختی سبز شود.
حافظی با اشاره به اینکه بحث‌های برج باغ‌ها شوخی است، گفت: براساس ضوابط و قوانین در باغ‌ها به هیچ عنوان ساخت و ساز مجاز نیست، ما پیشنهاد داده‌ایم در باغات تا دو طبقه اجازه ساخت و ساز برای مالک داده شود و اگر در 30 درصد فضای باغ ساخت و سازی صورت بگیرد، آسیب جدی را وارد خواهد کرد.
رئيس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: از این پس ما مصر هستیم که قانون اجرایی شود و قانون نیز تاکید دارد که به هیچ عنوان ساخت و ساز در فضایی که باغ تعریف شده است، مجاز نیست و باید این قانون رعایت شود و در راستای حمایت از باغداران نیز می‌توان تسهیلاتی را برای آنان در نظر گرفت.
وی گفت: اگر کسی اقدام به خشک کردن درختان بکند در قانون برای آنها تمهیداتی درنظر گرفته شده است و براساس پیشنهاداتی که ما داریم ملکی که باغ تعریف شده است اگر تمام درختان آن نیز خشک شود با آن برخورد قانونی خواهد شد و مجددا صاحب ملک موظف می‌شود نسبت به کاشت درختان جایگزین اقدام کند و جریمه لازم نیز بپردازد.