kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
در وزارت علوم چه خبر است؟!

«امر به فیسبوک» معاون «نهی از فیسبوک» وزیر!

«استراحت کامل را شروع کرده ام و لذا کمتر فرصت خواهم کرد گزارش بنویسم» ... «تقاضا می کنم از ناسزا گفتن پرهیز فرمایید و لعنت و نفرین هم نکنید» ... «مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث ها محرمانه بماند» ... «تازه به خانه رسیده ام» ... «ببخشید که باید سریع رفع زحمت کنم» و ...


جملات فوق تنها نشانگر بخشی از دغدغه های ظاهراً والا و ارزشمند وزیر امورخارجه دولت تدبیر است که در صفحه شخصی فیسبوک ایشان انتشار می یابد!
شاید ایران تنها کشوری در جهان باشد که دولتمردانش علی‌رغم غیرقانونی بودن عضویت در شبکه‌های اجتماعی بیگانه، باز بر استفاده از این سرویس‌های جاسوسی مجازی اصرار داشته و بر خطای خویش پای‌فشاری می کنند!
در شرایط فعلی که وزیر ارشاد کلیدداران از حتمی بودن رفع فیلتر فیسبوک سخن می گوید و الباقی اعتدالیون نیز برای عضویت در این شبکه اجتماعی به صف شده اند، اما اوضاع به‌کلی در وزارت علوم فرجی‌دانا متفاوت است!
طی هفته گذشته، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در گردهمایی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور، در عین برشماری مضرات متعدد و معایب پرشمار استفاده نسل جوان و دانشجویی از شبکه‌های اجتماعی بیگانه، می افزاید: «باید به گونه‌ای فعالیت شود که تعاملات انسانی رودررو، فراگیر شده و ارتباطات مجازی در حاشیه قرار گیرد. دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاک‌ترین و سالم‌ترین محیط را داشته باشند و کوچک‌ترین ابتذالی در آن نباشد زیرا  محیط دانشگاه مقدس است و ارزش‌های علم و دانش با ابتذال سنخیت ندارد.»
اگرچه اقرار دیرهنگام یکی از وزرای دولت اعتدال به اثرات سوء و ابتذال‌پراکن این قبیل شبکه‌های اجتماعی،‌ شایسته تقدیر است اما گویا معاونین زیردست فرجی‌دانا در وزارت علوم، نظری مخالف با مافوق‌شان دارند!
جالب آنکه یک روز پیش از اذعان تصریحی فرجی‌دانا بر کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در همان جمع مذکور اظهار داشته است: «طبق تحقیقات 60 درصد دانشجویان ما از ابزارهای ارتباطی همچون "وی‌چت" و "وایبر" استفاده می‌کنند و ما باید آنها را مخاطب خود قرار دهیم و نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این 60 درصد را فراموش کنیم. دانشگاه باید خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون "فیسبوک" را به رسمیت بشناسد، چراکه این ابزارها فرصت‌ها و راهکارهای خوبی را برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند.»!!!
با ‌وجود این جای دارد که مسئولین وزارت علوم دولت تدبیر و امید، تکلیف دانشجویان مردد را مشخص نمایند که بالأخره ایشان می‌بایست با ندای «امر به فیسبوک معاون» همصدا شوند یا خود را با «نهی از فیسبوک وزیر» هماهنگ کنند؟!