kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸

توضیح معاونت مطبوعاتی ارشاد درباره «عقده‌گشایی علیه کیهان»(خبر ویژه)

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با ارسال توضیحی مفصل، اعمال نفوذ و تبعیض علیه کیهان در زمینه رده‌بندی مطبوعات را انکار کرد.


در توضیح این روابط عمومی آمده است: عطف به درج مطلبی با عنوان «عقده‌گشایی ارشاد علیه کیهان به نیابت از مدیریت اشرافی» در شماره 21390 آن روزنامه، توجه جنابعالی را به توضیحات زیر جلب می‌نماید:
1. مطابق سیاستی که با همفکری و همراهی اعضای صنف اتخاذ شده است کلیه حمایت‌ها (از جمله یارانه، یارانه اشتراک، رتبه آگهی‌های دولتی و...) تابع امتیاز کسب شده هر روزنامه از طرح رتبه‌بندی روزنامه‌هاست. با توجه به اجرای مرحله اول این طرح در سال گذشته، بدیهی است که رتبه آگهی‌های دولتی هر روزنامه نیز تابعی از آن نتایج باشد که از اواسط خرداد ماه سال جاری، اجرا شد. روزنامه کیهان و چند روزنامه دیگر در اولین مرحله طرح یاد شده شرکت نکرده بودند و لذا امکان ارزیابی آنان وجود نداشته و منطقاً باید در پایین‌ترین رتبه (رتبه 10) تعریف می‌شده‌اند اما از آنجا که این روزنامه‌ها داوطلبانه در دومین مرحله طرح رتبه‌بندی شرکت کردند برای حسن نیت و رعایت شأن و سابقه آنها موقتاً (از نیمه خرداد تا نیمه مرداد سال جاری) در رتبه‌های بالاتر قرار گرفته‌اند. بدیهی است به محض اعلام نتایج دومین مرحله- که بزودی اعلام می‌شود- هر روزنامه در رتبه دقیق خود قرار می‌گیرد. جزئیات نحوه محاسبه را می‌توانید در «دستورالعمل نحوه توزیع آگهی‌های دولتی» که در راستای شفافیت در وبگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است، ملاحظه فرمایید.
2. برخلاف مطلب درج شده در آن روزنامه، رتبه‌های آگهی دولتی در تاریخ 5 خرداد، رسماً اطلاع‌رسانی شده است که چند هفته قبل از موضوع فیش‌های غیرمتعارف است و ارتباط دادن این دو موضوع به همدیگر غیرمنطقی است. کما اینکه، پیشتر نیز آن روزنامه، بدون ارائه لیست بیمه همکاران خود به اداره کل مطبوعات داخلی،‌ عدم دریافت یارانه بیمه را به مسائل غیر مرتبط، ربط داده بود!
3. استحضار دارید چنانچه روزنامه‌ای انتظار داشته باشد بدون شرکت در طرح رتبه‌بندی و یا نداشتن امتیازات حرفه‌ای لازم، حتماً باید «اول» شود با عدالت و آداب رقابت مغایرت دارد.
4. «اخلاق حرفه‌ای» متغیر بحرانی فضای رسانه‌ای کشور است و از روزنامه‌هایی با سابقه بیشتر، انتظار مضاعف می‌رود که با پرهیز از اتهام‌زنی و ادبیات عصبی،‌برای سایر همکاران الگو باشند.
کیهان: 1- موضوع فیش‌های حقوقی بیش از 2 ماه است که از سوی کیهان مورد روشنگری و اعتراض قرار دارد و به قبل از تاریخ 5 خرداد مربوط می‌شود؛ یعنی اقدام معاونت مطبوعاتی بعد از موضع‌گیری‌های صریح کیهان علیه حقوق‌های نجومی ]به قول ارشاد نامتعارف![ مدیران اشرافی صورت گرفته است!
2- کیهان برای اثبات پیشرو بودن نیاز به قضاوت برخی مدیران سیاسی‌کار و بی‌ظرفیت در معاونت مطبوعاتی ارشاد ندارد و فقط یک سؤال ساده از این حضرات می‌پرسد: چگونه روزنامه‌های خاصی مانند ایران و اطلاعات و خبر ورزشی (متعلق به معاون مطبوعاتی) و دنیای اقتصاد و خراسان در رتبه اول، و اعتماد و جمهوری اسلامی در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، اما کیهان در کنار روزنامه‌های صمت و فرهیختگان و آفتاب یزد و شهروند و جهان صنعت جا داده شده است. آیا خیال می‌کنند با این کار از شأن کیهان می‌کاهند یا احیاناً بر شأن برخی نشریات زینتی که حال و هوای نشریه روابط عمومی را دارند می‌افزایند؟!
3- اگر کیهان با همه مضیقه‌ها و اعمال فشارها و تحریم‌های دولتی، ذره‌ای احساس نیاز به رتبه‌بندی امثال معاونت مطبوعاتی می‌کرد، باید زبان صریح، حق‌طلب، مطالبه‌گر و نقاد خود را در کام می‌کشید و تبدیل به یک روزنامه زینتی می‌شد و البته لابد در آن صورت نامش در رتبه اول قرار می‌گرفت.
4- در بند 4 «اخلاق حرفه‌ای متغیر بحرانی فضای رسانه‌ای کشور است» دقیقاً یعنی چه؟ کسی می‌تواند معنای این عبارت را بازگو کند؟
5- در وضعیتی که برای برخی مدیران، فاکتور کردن اعمال فشار و مضیقه چند لایه‌ علیه مطبوعات (از توقیف و دادگاهی کردن با پیگیری‌های دولتی تا قطع یارانه‌ها و...) تبدیل به تنها بیلان کاری برای مقامات مافوق شده، همان بهتر که کیهان به اخلاق این جماعت ذره‌ای تشابه نداشته باشد و بی‌اخلاقی و میل نوچه‌پروری را ضد اخلاق بشمارد. کیهان افتخار می‌کند که گریبان مدیریت اشرافی بی‌لیاقت را گرفته و رها نمی‌کند، حتی اگر از حقوق قانونی محروم شود یا متهم به ادبیات عصبی شود. عصبانی کسانی هستند که تحمل نقد شنیدن را ندارند.