kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
لاریجانی در دیدار با رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن:

اگر تحریم‌ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نگیرد دلیلی برای وجود توافق نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد تحریم ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نپذیرد، دلیلی برای این توافق نامه وجود نخواهد داشت و حتما در مجلس این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز (دوشنبه) در دیدار با «ماساهیسا ساتو» رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن اظهار داشت: براساس گزارش وزارت امور خارجه، ایران به تمام تعهدات خود در توافق نامه هسته ای از کاهش سانتریفیوژها تا کاهش آب سنگین و مواد غنی شده عمل کرده است، اما از سوی طرف‌های مقابل بالاخص آمریکا بدعهدی انجام پذیرفته است.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد تحریم ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نپذیرد، دلیلی برای این توافق نامه وجود نخواهد داشت و حتما در مجلس این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به لزوم گسترش سطح روابط با ژاپن اظهار داشت: ملت ایران از جنبه های فرهنگی زمینه های مشترک زیادی دارند و فرهنگ شرقی، فرهنگ غنی است که می تواند سطح روابط دو کشور را افزایش دهد.
وی افزود: ایران و ژاپن می توانند در زمینه روابط تجاری بحث های جدی با یکدیگر داشته باشند و بالاخص در زمینه خودروسازی کشور ژاپن می تواند در ایران سرمایه گذاری کرده و حتی کارخانه احداث نماید، زیرا زمینه های آن اکنون فراهم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گسترش حملات تروریستی در منطقه و کشورهای اروپایی، متذکر شد: اکنون به مرحله ای رسیده‌ایم که نه تنها کشورهای منطقه، بلکه تمامی کشورها به خطر گسترش تروریسم پی برده اند و لزوم ریشه کنی آنها ملموس تر شده است.
به گزارش فارس، در این دیدار ماساهیسا ساتو رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن گفت: ایران و ژاپن دو کشوری هستند که از قدیم با یکدیگر روابط خوبی داشته اند و ایران در شرایط سخت پشتیبان ملت و دولت ژاپن بوده است و ملت ژاپن هرگز این کمک ها را فراموش نمی کند.
وی افزود: خلیج فارس هم یکی از مناطق استراتژیک است که ثبات امنیت در آنجا از اهمیت بسزایی برخوردار است و امیدواریم که ایران به کمک کشورهای همسایه همچنان آرامش و امنیت را در این حوزه حفظ کند. ماساهیسا ساتو با اشاره به علاقه مندی تجار ژاپنی برای حضور قوی تر در ایران گفت: تجار ژاپنی آینده بسیار روشنی برای تبادلات اقتصادی میان دو کشور متصور هستند و امیدواریم که این مسئله به زودی عملیاتی شود.
 جمهوری اسلامی ایران
 کشوری باثبات در منطقه‌ای پرآشوب
به گزارش فارس، «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با رئیس کمیسیون دفاع و امور خارجی مجلس مشاوران ژاپن، رشد افسارگسیخته تروریسم را تهدیدی برای تمام کشورهای جهان دانست و افزود: بایستی با همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورها با یکدیگر به ویژه میان ایران و ژاپن و محدود کردن امکانات مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی به عمر این گروه‌ها پایان داد.
در ادامه این دیدار «ماساهیسا ساتو» رئیس کمیسیون دفاع و امور خارجی مجلس مشاوران ژاپن با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری باثبات در منطقه‌ای پرآشوب خواند و گفت: دولت و مجلس ژاپن برای توسعه و گسترش مراودات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.