kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
ظریف در سالگرد برجام مطرح کرد

نمی‌گویم برجام فتح‌الفتوح است /آمریکا در اجرای برجام نمره پایینی می‌گیرد

وزیر خارجه کشورمان گفت: نمی‌گویم برجام فتح الفتوح است اما می‌گویم سندی کاملا قابل دفاع است؛ اگر بخواهیم به برجام نمره بدهیم حتما با توجه به ظرف زمانی و شرایط بین‌المللی نمره بسیار خوبی می‌گیرد، اما اگر بخواهیم به نحوه اجرای آمریکایی‌ها نمره بدهیم احتمالا نمره پایینی می‌گیرند.


«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: مذاکرات مربوط به برجام زمانی آغاز شد که کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرده و منتظر رفتنش به سنا بودند که براساس آن فروش نفت کشورمان در کمتر از یک سال به صفر برسد.
ظریف اضافه کرد: آمریکایی‌ها در یک بازه زمانی یک و نیم ساله توانسته بودند فروش نفت کشورمان را از بیش از 2 و نیم میلیون بشکه در روز به کمتر از روزانه یک میلیون بشکه برسانند.
وی گفت: با این قلدری و فشارهایی که آمریکایی‌ها بر کشور ما می‌آوردند می‌توانستند در مدت کوتاهی فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند.
در پاسخ به اظهارنظر آقای ظریف مبنی بر کاهش فروش نفت کشور به صفر باید گفت که هیچ آماری این موضوع را تایید نمی‌کند و بالعکس باید توجه داشته باشیم از ابتدای سال 2012 که آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین تحریم فروش نفت ایران را تصویب می‌کنند تا 6 ماه پس از آن یعنی نیمه سال 2012 (تیر 91)، فروش نفت خام ایران به صورت میانگین به حدود 1/2 میلیون بشکه در روز می‌رسد؛ اما پس از آن تا زمان اجرای توافق ژنو (دی 92) به مدت یک سال و نیم میانگین فروش نفت ایران کاهش نمی‌یابد و در بازه 1/1 تا 1/2 میلیون بشکه در روز ثابت باقی می‌ماند.
 در واقع این سخن که به زودی فروش نفت ایران به صفر می‌رسیده است، خلاف آمارها و واقعیت موجود است و آمریکا موفق نشده است هر 6 ماه، 20 درصد فروش نفت ایران را کاهش دهد. این در حالی است که آمریکایی‌ها حتی در قانون «کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» در سال 2012 مصوب کرده بودند که فروش نفت ایران به صفر برسد، اما در عمل نتوانستند حتی فروش نفت ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز برسانند.
 علت این ناکامی آمریکا نیز مشخص است و آن اینکه اساسا تحریم دیگری باقی نمانده بود که آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران تصویب و اجرا کند و در واقع نهایت اثرگذاری آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران همان میزان 1/1 تا 1/2 بود. ضمن آنکه امروز نیز علی‌رغم عقب‌نشینی‌های گسترده در برجام؛ همچنان دریافت پول‌های ناشی از فروش نفت به قوت خود باقی است و از سوی دیگر، آمریکا با کمک آل سعود توانسته قیمت نفت را تا حدی پایین بیاورد که ایران علی‌رغم فروش نفت بیشتر نسبت به سال 92، در مجموع درآمد کمتری دارد.
وزیر امور خارجه افزود: برجام در زمانی تصویب شد که شش قطعنامه لازم‌الاجرای شورای امنیت تحت فصل هفتم تلاش می‌کرد ایران را از حق خودش برای بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کند؛ البته حق ما ربطی به قطعنامه شورای امنیت ندارد، اما بالاخره این شورا می‌گفت ایران اجازه ندارد، از این حق استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر برجام را از این زاویه نگاه کنیم دستاورد بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است که عزت مردم را حفظ کرد، حقوقشان را به رسمیت شناخت، قطعنامه‌های شورای امنیت را کنار زد و مانع از تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان شد.
گفتنی است که آمریکا در اولین روز اجرای برجام تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد و تاکنون قانونگذاران آمریکا بیش از 70 طرح ضدایرانی را تصویب کرده اند.
ظریف در ادامه گفت: برجام همچنین تحریم‌های پیشین مرتبط با برنامه هسته‌ای را کاملاً کنار زد و مانع از پیشروی تحریم‌های مرتبط با مقررات داخلی آمریکا نیز شد.
وی اظهار داشت: نمی‌گویم برجام فتح الفتوح است اما می‌گویم سندی کاملا قابل دفاع است؛ اگر بخواهیم به برجام نمره بدهیم حتما با توجه به ظرف زمانی و شرایط بین‌المللی نمره بسیار خوبی می‌گیرد، اما اگر بخواهیم به نحوه اجرای آمریکایی‌ها نمره بدهیم احتمالا نمره پایینی می‌گیرند.
وزیر امور خارجه مواضع اخیر بان کی مون درباره برنامه موشکی کشورمان را نامربوط دانست و تصریح کرد: متأسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته سابقه خیلی خوبی هم از خودش به جای نگذاشته است.
ظریف افزود: به ویژه در موضوع خارج کردن نام عربستان سعودی از فهرست کودک‌کش‌ها، خود او هم اعلام کرد یکی از سخت‌ترین تصمیمات دوران زندگی اش بوده که تأثیر بسیار بدی بر اعتبار سازمان ملل گذاشته است.
وی گفت: بنابراین باید در نظر بگیریم که چگونه می‌خواهیم برجام را ارزیابی کنیم.
وزیر امور خارجه بر جدیت و رعایت دقت در اجرای تعهداتمان در برجام و جلوگیری از بدعهدی طرف مقابل در این زمینه تاکید کرد.
ظریف افزایش میزان صادرات نفت کشورمان از کمتر از یک میلیون بشکه در روز ظرف 6 ماه به بیش از دو میلیون بشکه، عادی شدن شرایط حمل و نقل و برقراری رابطه بسیاری از بانک‌ها با بانک‌های کشورمان را از دستاوردهای برجام برشمرد.
وی تصریح کرد: البته تعدادی از بانک‌ها هنوز از مقررات آمریکایی‌ها وحشت دارند اما ما معتقدیم این وحشت بیشتر نوعی وحشت روانی و ناشی از محافظه کاری ذاتی موسسات پولی و بانکی است نه ناشی از مقرراتی که مانع از همکاری با ایران شود.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما بر استفاده حداکثری از برجام متمرکز هستیم اما این مانع نمی‌شود که همواره حواسمان باشد آمریکایی‌ها بدعهد بوده و هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف افزود: آمریکایی‌ها حتما تلاش زیادی نکرده‌اند که اطمینان حاصل کنند نگرانی‌هایی که در جامعه بین‌الملل بر اثر سیاست‌هایی که حدود یک دهه علیه کشورمان اعمال شده است برطرف شود.