kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

عبدی: اصلاح‌طلبان باید درباره حقوق‌های نجومی عذرخواهی کنند

عباس عبدی می‌گوید اصلاح‌طلبان و کسانی مانند دختر صفدر حسینی در نمایندگی مجلس باید بابت فیش‌های حقوقی عذرخواهی کنند و موج را از سر بگذرانند نه اینکه جلوی آن بایستند.



وی در مصاحبه با روزنامه شرق (روزنامه حامی حقوق‌های نجومی و استیو جابز معرفی کردن مفسدان اقتصادی) با این پرسش مواجه شد «نقل‌قولی از نیچه به این مضمون هست که «اگر چیزی تو را نکشد، حتماً تو را قوی‌تر می‌کند» انگار برای موضوع فیش‌های حقوقی هم چنین چیزی رخ داده است.»
وی در پاسخ گفت: هنوز که درمان نشده است تا ببینیم نکشته و قوی‌تر کرده است!
عبدی می‌افزاید: حالا اگر وضع اقتصاد خوب بود، شاید مسئله درک‌شدنی بود؛ اما در شرایط بد اقتصادی، چنین حقوق‌هایی داده شده است. فراموش نکنید که درآمد برخی مدیران فقط این حقوق‌ها نیست. آنها آن قدر هدایا می‌گیرند که خدا می‌داند. باید دید کادوهایی که از سوی وام‌گیرندگان به رئیس بانک داده می‌شود، چقدر است؟ یکی از دوستان تعریف می‌کرد که قیمت برخی ساعت‌هایی که هدیه می‌دهند، سر به فلک می‌زند. در این میان کادوهای پیش‌کشی به رئیس بانک و بالاتر از او هم که الی‌ماشاءالله است.
کادویی که بخش دولتی می‌گیرد و از ارباب رجوع خاص می‌گیرد، ایراد دارد. جالب است که یکی از دولتمردان مصاحبه می‌کند و می‌گوید خوشبختانه در بخش ما حقوق بالای 23 میلیون تومان نداریم. یکی نیست که بگوید مگر 23 میلیون کم است که خوشبختانه بالاتر از آن را نداریم؟! این یعنی سطح و مقیاس‌ها به هم ریخته است. این نشان می‌دهد سیستم اداری با جامعه یک شکاف عمیق پیدا کرده است.
عبدی درباره دفاع دختر صفدر حسینی از حقوق کلان پدر می‌گوید: البته بی‌تجربگی هم هست، برای مثال فرض کنید همین خانم حسینی، ایشان تجربه کافی نداشت که چگونه با این قضیه مواجه شود. برخی افراد تازه، کم‌کم دارند مواجه شدن با مسائل را یاد می‌گیرند. برای مثال غربی‌ها را نگاه کنید چقدر درباره این قضایا جالب برخورد می‌کنند و می‌کوشند موج را از روی خود رد کنند، نه اینکه جلوی موج بایستند و نتیجه‌ای هم جز خرد شدنشان نداشته باشد؛ بالاخره سیاست همین است که بتوانی موج را از روی خود عبور دهی. این از بی‌تجربگی‌های ماست که آموزش ندیده‌ایم.
عبدی در ادامه گفته است: آقای روحانی و آقای جهانگیری به جای اینکه بگویند این تعداد نفر را اخراج کردیم باید بگویند که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به طور کامل اجرا شود. خودشان هم اولین کسانی باشند که این را بخواهند. آنها هر کاری می‌خواهند انجام دهند اما دسترسی به اطلاعات هم باید باشد. من باید بتوانم به فیش آقای جهانگیری یا هر فرد دیگر دسترسی داشته باشم. این مشکل دولت است نه مشکل ما.
عضو حزب منحله مشارکت درباره این سؤال که «فکر می‌کنید ماجرای فیش‌ها به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان لطمه زده است؟»  می‌گوید: قطعاً لطمه زده است. حساسیت بیشتری هم که روی آقای صفدر حسینی به وجود آمد به همین خاطر است، نه به دلیل فیش حقوقی‌اش. واقعیت این است کسی که کار جمعی می‌کند انتظار می‌رود که دیگران هم حداقل اطلاعاتی از کارهای او داشته باشند نه اینکه حس کنند که فردی رفتار شده است.
باید قبول کنیم که اگر اتفاقی افتاده خودمان هم مقصر هستیم. گرچه مسئولیت فردی افراد در جای خود باقی است ولی به شکلی آنان هم قربانی این وضعیت شدند. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مسئولیت خودشان را در این وضع نادیده بگیرند. آنها هم به این اتفاقی که افتاده بی‌توجه بودند. نمی‌خواهم بگویم دفاع کردند ولی شاید عجیب است که بگوییم هیچ کس از این موضوع در هیچ ابعاد و اندازه‌ای خبردار نبوده است، مثلاً اگر من خبر داشتم وظیفه‌ام بوده است که قبل از اینکه به اینجاها کشیده شود اقدام کنم. باید یک مقدار منصفانه‌تر در این قضیه برخورد می‌کردیم.
عبدی گفت: باید مسئولیت را می‌پذیرفتند و عذرخواهی می‌کردند. هیچ ایرادی هم ندارد و گاهی اتفاق می‌افتد، اما نحوه مواجهه خانم حسینی قضیه را خراب کرد. اگر من طرف مشورت قرار می‌گرفتم می‌گفتم که چگونه برخورد شود که روی مخاطب اثر مثبت بگذارد. قرار نیست همه بازی را صفر و یک کنیم. ممکن است اشتباهاتی هم رخ بدهد و کوتاهی هم شده باشد، این ایرادی ندارد اما با اشتباه بعدی نمی‌شود آن اشتباه اول را از بین برد. این گونه دو اشتباه صورت گرفته و اشتباه قبلی را پایدارتر و گسترده‌تر می‌کند.