kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۳

ما دموکراسی می‌خواهیم دموکراسی هم به خدا احتیاج ندارد! (خبر ویژه)

عصر دیروز علی آبان سخنگوی جشنواره شعر فجر خبر از قطعی شدن حضور «یدالله رویایی» (شاعر مدیحه‌سرای رژیم شاه و مشاور دفتر فرح پهلوی) در این جشنواره و بازگشت وی پس از ۳۵ سال به تهران داد.
 با این حال وی گفت: «اگر نظام مخالفت کند ما می‌پذیریم» یدالله رویایی از عناصر شناخته شده ضد انقلاب مقیم خارج است و مسئولان فرهنگی دولت باید به این سؤال پاسخ دهند که با کدام تدبیر و امید وی را برای دعوت به جشنواره شعر انقلاب شایسته تشخیص داده‌اند؟! رویایی که بسیاری از مشاغل کلیدی فرهنگی را در زمان محمدرضا پهلوی به عهده داشت پس از انقلاب اسلامی از ایران گریخت و ابتدا به فرانسه و سپس به نروژ پناهنده شد. رویایی در یکی از آخرین نوشته‌های خود علیه فقها که تنها ۲۰ روز از انتشار آن می‌گذرد، فتوای مراجع را «فتواهای عصر جاهلیت» لقب می‌دهد و جمهوری اسلامی را «ارتجاع سیاه» می‌خواند. یدالله رویایی که معتقد است «شاعر نه به مردم بدهکار است نه به دین و اخلاق» در حالی از طرف مسئولان فرهنگی وزارت ارشاد و دست‌اندرکاران جشنواره فجر  به این مراسم دعوت می‌شود که در توهین آشکار به ساحت امیرالمؤمنین و سیدالشهدا علیهم‌السلام آن بزرگواران را مظهر خشونت معرفی می‌کند. او همچنین می‌نویسد: «ما به دموکراسی احتیاج داریم و دموکراسی احتیاج به خدا ندارد.» این عبارات تنها گوشه‌ای از نوشته‌های منتشر شده از او می‌باشد که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و متأسفانه مسئولین فرهنگی یک بار دیگر چشم خود را بر این موارد بستند و نشان دادند که در خوشبینانه‌ترین حالت هیچ شناختی نسبت به مسائل فرهنگی و عناصر این حوزه نداشته و ندارند. پیش از این نیز وزارت ارشاد اقدام به تجلیل از احمد شاملو، دیگر شاعر ملحد و وابسته به دربار پهلوی نموده بود.
گفتنی است در پی اعلام دعوت جشنواره شعر فجر از این کارگزار فرهنگی رژیم طاغوت، اکثر رسانه‌‌ها و خبرگزاری‌های داخلی نسبت به این اقدام وزارت ارشاد واکنش منفی نشان دادند و خواستار پاسخ رسمی مسئولان فرهنگی دولت شدند. نصرالله پژمانفر، رئیس کمیته فرهنگ و رسانه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یدالله رویایی به ایران بیاید، مطمئناً وزیر ارشاد باید به صحن علنی مجلس بیاید و پاسخگو باشد، چرا که کمیسیون فرهنگی نسبت به این مسائل کوتاه نمی‌آید.
پیش‌تر روزنامه کیهان در صفحه پاورقی «نیمه پنهان» در تاریخ ۱۴ و ۱۵ دی ماه ۱۳۸۱ زندگی‌نامه مستندی را درباره «یدالله رویایی» منتشر کرد و در آن به بررسی پیوند‌های تنگاتنگ رویایی با رژیم پهلوی در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ و از جمله حضور در مناصبی مانند رئیس حسابداری تلویزیون ملی، مشاور هنری فرح پهلوی، مدیرکل امور مالی وزارت دارایی رژیم طاغوت، سرپرستی کمیسیون شعر و ترانه رادیو و تلویزیون، عضویت در کمیته برگزاری جشن هنر شیراز و ... پرداخت.