kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم:

منافع برخی در واردات بنزین است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم واردات بنزین به کشور را ننگ دانست و گفت: واردات بنزین منافعی برای برخی افراد دارد.


موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تسنیم درباره لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات این کالای استراتژیک بنابر تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مسئله ممانعت از تولید بنزین پتروشیمی‌ها در داخل کشور کار صحیحی نبوده و باعث ضربه خوردن اقتصاد داخلی در این حوزه شده است.
ثروتی ادامه داد: متاسفانه بنزین‌های وارداتی که وارد کشور می‌شد نیز فقط «یورو 2» بوده است و این مسئله سال گذشته براساس نظر نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم مطرح شد و البته استناد آنها نیز گزارش‌های به دست آمده بود.
وی با انتقاد از واردات بنزین و گازوئیل به کشور تصریح کرد: واردات بنزین برای کشوری که از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت در جهان است و توانایی‌های لازم را دارد، ننگ محسوب می‌شود.
ثروتی افزود: واردات بنزین به طور حتم به اقتصاد مقاومتی آسیب می‌رساند و باید برای این منظور برنامه‌ریزی و دقت عمل انجام گیرد چرا که ما نیازمند اتکا به توانمندی‌های داخلی هستیم.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم با طرح این پرسش که آیا ما دانش و ظرفیت فنی تولید بنزین و گازوئیل در داخل کشور را نداریم، متذکر شد: باید برای جلوگیری از واردات سوخت به کشور اقدام شود و درباره تولید آن در داخل برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
وی با ابراز تاسف از واردات سوخت به ویژه بنزین به کشور خاطرنشان کرد: واردات بنزین، منافعی برای برخی افراد دارد و مسائل حاشیه‌ای سیاسی در کنار این قضایا وجود دارد.
ثروتی درباره تحقیقات کمیسیون انرژی مجلس نهم و ورود کمیسیون اصل 90 به موضوع بنزین‌های وارداتی و آلوده تصریح کرد: سازمان استاندارد مسئله کیفیت بنزین‌های تولید داخل و بنزین‌های وارداتی را سال گذشته مورد بررسی و توجه قرار داد و گزارش آن را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.
وی یادآور شد: این گزارش حکایت از یورو 4 نبودن بنزینهای وارداتی داشت که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت و حتی کمیسیون اصل 90 نیز این مسئله مهم که در ایامی مورد اختلافی بین محیط زیست و استاندارد بود را بررسی کرد و گزارش مفصلی ارائه داد.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم ضمن ابراز امیدواری برای تولید بنزین در داخل و قطع واردات آن گفت: ما در کشور نیاز به واردات سوخت نداریم و تولید پتروشیمی‌ها می‌تواند در شهرهای کم‌تردد و یا جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
ثروتی تصریح کرد: برای کلانشهرهای کشور نیز می‌توان از بنزین دیگر داخلی بهره گرفت و ساکنان کلانشهرها از آن بهره بگیرند و بنزین پتروشیمی‌ها هم به درستی در جاده‌ها استفاده شود.
گفتنی است رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با کارگزاران نظام متذکر شدند: «افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»