kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

آمریکا هنوز به ایرباس مجوز معامله با ایران را نداده است

در حالی که برخی مسئولان دولت از رفع تحریم‌ها پس از برجام حرف می‌زنند، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایرباس هنوز موفق به اخذ مجوز از آمریکا برای فروش هواپیما به ایران نشده است.


مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نمایندگانی از کمپانی هواپیماسازی ایرباس وارد تهران شده‌اند و با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در سرمایه‌گذاری خارجی و برخی دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.
وی ادامه داد: ایران در پیش قراردادی تعداد 118 فروند هواپیمای ایرباس از کمپانی سازنده فرانسوی ایرباس خریداری خواهد کرد که همه این هواپیماها برای ایران‌ایر خواهد بود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در پیش قرارداد اولیه رقم در نظر گرفته شده برای خرید این هواپیماها 10/5 میلیارد دلار است.
اسعدی سامانی بیان کرد: طبق قانون، شرکت‌هایی که بیش از 10 درصد سهام آنها متعلق به کشور آمریکا باشد، باید از اوفک
 (Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا» مجوز معامله با ایران را اخذ کنند، در این راستا کمپانی ایرباس نیز باید از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را اخذ کند.
با این حال وی گفت: کمپانی هواپیماسازی ایرباس با وجود تلاش‌های فراوان هنوز نتوانسته است برای معامله با ایران مجوز اوفک را اخذ کند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: به هر حال کارشناسان ایرباس روز گذشته به ایران آمدند و مذاکرات بیشتر در خصوص مباحث فنی و مالی ادامه دارد.
وی در ادامه زمان نهایی شدن قرارداد با ایرباس را به آینده نامعلومی ارجاع داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بزرگی قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای نو از ایرباس، پروسه نهایی شدن آن به طول بینجامد.
بنابراین گزارش قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این گفته بود که 3 ماه است که مذاکرات قراردادی با ایرباس در حال انجام است ولی هنوز تکلیف برخی از مفاد و بندهای این قرارداد مشخص نشده است و هر یک از این بندها باید بررسی شود و به تأیید هر دو طرف برسد. البته باید مشخص شود اگر ایرباس به هر دلیلی نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا تأخیر در تحویل هواپیما داشته باشد و یا اینکه شرایط تغییر کند سرانجام این قرارداد چه می‌شود.
فخریه کاشان همچنین گفته بود که هنوز در این قرارداد بحث‌هایی وجود دارد که حل نشده است مثلاً اگر شرایط جوری باشد که ایرباس نتواند به ایران هواپیما بفروشد، سرنوشت قرارداد چه می‌شود؟
گفتنی است کارشکنی آمریکایی‌ها در مسیر اجرای توافق هسته‌ای هر روز وارد مرحله جدیدی می‌شود و حتی خود آمریکایی‌ها به این موضوع اذعان می‌کنند اما با این وجود مسئولان سیاست خارجی دولت یازدهم به جای پاسخگویی به علت باقی ماندن تحریم‌ها، کارشکنی غربی‌ها را انکار کرده و مدام ادعا می‌کنند تحریم‌ها پس از اجرای برجام لغو شده است!
درهمین رابطه رئیس جمهور در سفر اخیر خود به کرمانشاه مدعی شد تحریم‌های غرب علیه کشورمان لغو شده اما معاون وزیر خارجه و مسئول پیگیری اجرای برجام در یک کنفرانس خبری، سخنان روحانی را نقض کرد و گفت طرف مقابل به تعهدات خود «روی کاغذ» عمل کرده است(!)
ظاهراً با این خوشبینی نابه‌جای دولت و انکار واقعیت‌های برجام در آینده نیز آمریکا بازی خود برای باقی ماندن تحریم‌ها از جمله منع فروش هواپیما به ایران را ادامه خواهد داد و اگر هم قدمی در این راه پیش بیاید در مقابل امتیازات زیادی را مطالبه خواهد کرد.