kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 
 رئیس اتاق بازرگانی ایران: از دولت انتقاد نكنيد!
تعادل
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌ جلسه روز شنبه شوراي رؤساي كميسيون‌هاي اتاق بازرگاني كه اين‌بار با حضور رييس اتاق بازرگاني برگزار شد داراي نكات مهمي درباره سياست‌هاي اصلي اين تشكل اصلي كشور بود. جلسه‌اي كه در آن خبرنگاري حضور نداشت و بخش مهمي از صحبت‌هاي جلال‌پور توسط روابط‌عمومي اتاق بازرگاني سانسور شد...
سيدمحمد جعفري رييس كميسيون مديريت واردات اتاق بازرگاني درباره مباحث مطرح شده در اين جلسه گفت: رييس اتاق بازرگاني در اين جلسه تاكيد داشته است كه به سمت اتاق بازرگاني در حال حاضر هجمه‌هاي زيادي است و نبايد اتاق به اين سمت حركت كند كه صحبت‌هاي تندي عليه دولت داشته باشد. به‌گفته رئيس كميسيون واردات، جلال‌پور تاكيد داشته است با توجه به اينكه جايگاه اتاق بازرگاني جايگاه مشاور است و به عنوان مشاور 3 قوه عمل مي‌كند دليلي ندارد كه مسوولان اتاق مخصوصا روساي كميسيون‌ها مثل ساير تشكل‌ها تند صحبت كنند بلكه بايد به اظهارنظرهاي كارشناسي بسنده كنند. جلال‌پور در اين جلسه تاكيد داشته است كه فشار روي اتاق زياد است و انتقادهاي اعضاي هيات نمايندگان از دولت در واقع ريختن آب به آسياب كساني است كه نمي‌خواهند، اتاق قدرت داشته باشد.
جعفري همچنين تاكيد كرد كه در اين جلسه به صورت تلويحي از روساي كميسيون‌ها خواسته شد كه اتاق با دولت همزبان باشد و از انتقادهاي تند جلوگيري كنند..
محسن حاجي‌بابا يكي ديگر از اعضاي هيات نمايندگان اتاق ايران كه در جلسه حضور داشت درباره اتفاقات اين جلسه در گفت‌وگو با «تعادل» تاكيد كرد كه نوعي ترس در گفتار اعضاي هيات رييسه در اين جلسه وجود داشت و مشخص نيست چه اتفاقي در پشت پرده باعث تغيير گفتمان رييس و هيئت رئیسه اتاق بازرگاني شده است. به گفته حاجي‌بابا خواسته اصلي جلال‌پور اين بود كه اعضاي اتاق با همديگر و دولت جدل نكنند چرا كه هجمه عليه اتاق بسيار زياد است. حاجي‌بابا تاكيد داشت بر خلاف جلسات قبل كه هيات رئيسه از بالا و با تحكم با روساي كميسيون‌ها برخورد مي‌كرد اين جلسه برخوردها بسيار عوض شده بود و خواسته اصلي اين بود كه اتاق سر و صداي زيادي نداشته باشد. وي افزود در اين جلسه اعلام شد كه اتاق زير فشارهاي اساسي قرار دارد و تقابل با دولت به زيان ما خواهد بود.

برجام تاثیری بر اقتصاد نداشت
شرق
به گزارش شرق، علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی به بی‌اثر بودن برجام بر اقتصاد کشور اعتراف کرده است:‌ اکنون یک‌سال از برجام می‌گذرد اما هنوز تحولات اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصاد کلانی که انتظار می‌رفت در دوره پسابرجام تحقق يابد، رخ ‌نداده است.
در یک‌سال گذشته هیأت‌های تجاری بسیار زیادی به کشور سفر کردند و با توجه به بستر رکود اقتصاد جهانی و وجود ظرفیت‌های خالی بسیار زیاد در اقتصادهای درحال‌توسعه‌ای مانند اقتصاد ایران، آنها به‌دنبال کشف و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بودند؛ اما هجمه ورود این هیأت‌های تجاری و سرمایه‌گذاران خارجی بدون نتیجه باقی ماند و نتوانستند این فضاها و ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور را پیدا کرده و به مقاصد سرمایه‌گذاری خود دست یابند. ازدست‌دادن چنین فرصت‌هایی ریشه در ضعف‌هایی از اقتصاد کشور دارد که در بر شمردن آنها باید اول به ضعف ساختاری و نهادی و بستر‌های قانونی اقتصاد کشور اشاره کرد؛ اما ازآنجاکه درباره این موضوع زیاد بحث شده و اصلاح آن زمان‌بر و نیازمند برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت است، بهتر است دنبال رفع سایر موانع در درمان کوتاه‌مدت اقتصاد کشور بود. بنابراین اگر بخواهیم به دومین ضعف اقتصاد کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بپردازیم باید به ضعف گفتمان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی پرداخت. بافت بخش خصوصی در اقتصاد ایران، بافتی شبه‌دولتی است که نیازی به تأمین مالی خارجی ندارد و سود خود را از خلق فضاهای رانتی به‌دست می‌آورد و بی‌میلی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک‌سال اخیر و ازدست‌دادن چنین فرصت‌هایی برای اقتصاد ایران، ریشه در همین موضوع دارد.

گرانی خودرو نتیجه بورس بازی دولت
همشهری
همشهری درباره قیمت خودرو نوشته است: زیان انباشته ۳ هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو اعتراض سهامداران را برانگیخته است.
صورت‌هاي مالي تلفيقي خودروسازها نشان مي‌دهد دليل اين زيان و هدر رفت منابع مالي كشور را بايد مشخصا در عملكرد دولت در تركيب سهامداري اين شركت‌ها جست‌وجو كرد. به گزارش همشهري، تحليل آمارهاي مالي ارائه شده به بورس نشان مي‌دهد: معاملات ضربدري سهامداران وابسته به دولت در شركت‌هاي خودروسازي هزينه خريد هر دستگاه خودرو را براي مصرف‌كنندگان داخلي تا يك‌ميليون تومان افزايش داده است.
آمارهاي رسمي بورس نشان مي‌دهد شركت‌هاي خودروساز جزو 7مجموعه بزرگ سهامداري ايران هستند. طبق اعلام سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار هم‌اكنون ايران‌خودرو 141هزار و سايپا 89هزار سهامدار دارند. از اواخر سال قبل به‌دليل وعده فراوان مديران شركت‌هاي خودروساز، براي همكاري با شركاي بزرگ خارجي سرمايه‌گذاران زيادي ترغيب شدند كه سهام خودروسازها را بخرند، اما اين وعده‌ها محقق نشد. اكنون فقط چند روز مانده به برگزاري مجامع سالانه، خودروسازها درصورت‌هاي مالي‌شان اعلام كرده‌اند نه فقط سودي براي تقسيم كردن ندارند بلكه هزاران ميليارد تومان هم زيان ديده‌اند اين موضوع سهامداراني كه فكر مي‌كنند سرشان كلاه رفته را خشمگين كرده است.صورت‌هاي مالي تلفيقي شركت ايران‌خودرو كه در سامانه اطلاعات ناشران موسوم به كدال درج شده است نشان مي‌دهد گروه ايران‌خودرو در سال94 درمجموع 17هزار ميليارد تومان براي انجام فرايند توليد خرج كرده است اما در پايان سال مالي 2300ميليارد تومان هم زيان كرده است، اين زيان با احتساب زيان سال قبل درمجموع زيان انباشته ايران‌خودرو را در پايان سال مالي94 به 3هزار ميليارد تومان رسانده است. با اين حساب شركت ايران‌خودرو براي سال94 نه فقط سودي ندارد كه به سهامداران بپردازد بلكه به ازاي هر سهم 80 تومان هم زيان شناسايي كرده است...
صورت‌هاي مالي شركت ايران‌خودرو نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون تكليف 42 درصد از سهام ايران‌خودرو و همين مقدار از سهام سايپا نامشخص است و دولت از همين طريق هرساله 4عضو هيأت مديره اين دو شركت بزرگ كه در عين حال بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي سهامداري و كارگري ايران هستند را هم تعيين مي‌كند... انجام معاملات ضربدري در شركت‌هاي خودروساز كه از 5 سال پيش در اين شركت‌ها رواج پيدا كرده است سالانه ميلياردها تومان هزينه به سهامداران شركت‌هاي خودروساز تحميل مي‌كند. ايران‌خودرو در طول چند سال گذشته بيش از 1500ميليارد تومان از دارايي سهامداران را صرف خريد سهام خودش كرده است و اين موضوع سالانه نزديك به 500 ميليارد تومان زيان به سهامداران اين شركت تحميل مي‌كند و منجر به افزايش قيمت تمام‌شده توليد هر خودرو به ميزان يك ميليون تومان مي‌شود. هم‌اكنون هزينه تمام‌شده توليد خودرو در ايران‌خودرو در حدود 23ميليون تومان است كه درصورت كسر چنين هزينه‌هايي قيمت خودرو در بازار‌هاي داخلي كاهش و هزينه كمتري به مصرف‌كننده‌ها تحميل مي‌شود.