kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶

برگزاری همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران 3 قوه

روز گذشته همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا و جمع کثیری از مسئولان کشوری و لشکری در سالن سران اجلاس برگزار شد.



در آخرین روز از هفته قوه قضائیه روز گذشته  همایش سراسری دستگاه قضایی کشور با حضور سران قوا و جمع کثیری از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.
در این همایش سایر مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دیگر مسئولان عالی دستگاه قضایی و اجرایی حضور داشتند.
قوه قضائیه باید مورد اعتماد جامعه باشد
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت این هفته گفت: ممکن است یک قوه قضائیه‌ای از هر نظر سالم در یک کشوری فعال باشد اما دید مردم و نظر مردم نسبت به قوه قضائیه و قضات اعتماد‌آور نباشد. این به آن معناست که از قضاوت مهم‌تر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضائیه و شفافیت کار قضایی برای اعتماد مردم است.
 وی افزود: مردم می‌خواهند بدانند که اگر یک عده‌ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و امنیت عمومی کشور حمله کردند که عاملانشان و آمرانشان به خوبی روشن هستند قوه قضائیه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد. این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارتخانه‌های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش و بر عهده گرفته است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنچه که برای مردم مهم است ختم یک پرونده نیست. بالاتر از ختم پرونده ختم سؤالاتی است که در اذهان مردم وجود دارد، قوه قضائیه ما باید هم پرونده را ختم کند هم سؤالاتی که در ذهن مردم وجود دارد را پایان دهد. این ثمره‌اش هم ایجاد امنیت است و هم اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضا است.
نتیجه را به مردم خواهیم گفت
وی تاکید کرد: آنچه که راجع به برجام و مذاکرات هسته‌ای ما تلاش می‌کردیم بزرگ‌ترین هدف ما در برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان ما بود و این بزرگ‌ترین هدف ما بوده است.
 رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هیچ کس در این کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد مگر آنکه قوه قضائیه اعتماد داشته باشد. هیچ سرمایه‌ای از خارج نخواهد آمد مگر آنکه به قوه قضائیه اعتماد باشد و هیچ فناوری به جامعه عرضه نمی‌شود مگر اینکه به مالکیت فکری در این کشور احترام گذاشته شود و حمایت شود. همه اینها در سایه آن است که ما بتوانیم با همکاری و هماهنگی کارها را پیش ببریم.
وی در پایان تاکید کرد: همین مسئله اخیری که سر و صدا به راه انداخت درباره فیش حقوقی برخی از مدیران که خود نشانه این بوده یک غفلتی در این زمینه صورت گرفته در حالی که ما بازرسی کل کشور داریم که بالاسر تمام دستگاه‌ها است و حتی قبل از اینکه کاری را انجام دهند می‌آید و ورود می‌کند، ما دیوان محاسباتی داریم که سالانه در تمام مخارجی که انجام می‌گیرد ورود می‌کند، دیوان عدالت اداری داریم که درباره شکایت افراد ورود می‌کند اما در عین حال می‌بینیم که سال‌هاست یک اتفاقاتی رخ داده و در برخی موارد حقوق‌های غیرمتعارف گرفتند که البته هم باید با این معضل برخورد و درمان شود و حتما ما این کار را خواهیم کرد و برخورد می‌کنیم و نتیجه آن را به استماع مردم خواهیم رساند و هم باید حواسمان جمع باشد که اکثریت قاطع مدیران سالم جامعه ما حیثیت آنان، تلاش‌شان و فداکاری‌شان مورد خدشه قرار نگیرد. هردوی اینها باید مدنظر باشد و در این موضوع و مسئله هم نیاز به کمک هر دو قوه و یا هر سه قوه داریم.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری قوه قضائیه با بیان اینکه 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود، اظهار داشت: 11 میلیون پرونده در محاکم قضایی و بیش از 3 میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در برخورد با مفسدان اقتصادی قوه قضائیه کارنامه درخشانی داشته است گفت: قوه قضائیه در حل مشکلات بانکی تدبیر داشت و باعث شد که مشکلات هزاران پرونده به راحتی مرتفع شود.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده‌ها جلوی مانع‌تراشی‌ها گرفته شده است ابراز داشت: تاکید داریم قوه قضائیه و سایر قوا به مجموعه خدمات عظیم این قوه توجه کنند و خودمان را به تغافل نزنیم تا این کارها کم‌جلوه نباشد.
وی با اشاره به ارزیابی کار قوه قضائیه عنوان کرد: اعتراف داریم در دستگاه قضایی کاستی‌هایی وجود دارد که برخی قصور و برخی تقصیراتی است که قوه قضائیه با آنهایی که تعمد دارند برخورد می‌کند.
برخی مسئولان سابق خودشان
و آقازاده‌هایشان اشرافی‌گری راه انداختند
 آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه وقتی در یک شعبه 150 تا 200 پرونده در ماه رسیدگی می‌شود، چگونه باید انتظار سرعت در رسیدگی را داشته باشیم، اظهار داشت:‌ می‌گویند که از قوه قضائیه حمایت می‌شود، امروز دو رئیس قوه گفتند که وجداناً و عقلاً موظف هستند از قوه قضائیه حمایت کنند، اما عملاً این حمایت‌ها صورت نگرفته است و یا کم بوده است.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما با یک مسئولیت رسمی در خصوص نیروی انسانی و بودجه مواجهیم، من می‌خواهم از بعضی ارزیابی‌ها گلایه کنم. در ایام قوه قضائیه و شب قدر به جای تشکر از دستگاه قضا، افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضائیه صحبت می‌کنند، در عین حال که ما باید از نقد سازنده استقبال کنیم، اما قرار نیست هر کسی از راه می‌رسد و با هر ذهنیتی هر حرفی می‌زند بپذیریم. مثلاً فردی می‌گوید چرا برخی پرونده‌ها 10 تا 12 سال طول می‌کشد، من از این آقا می‌پرسم وقتی پرونده قتلی هست که قاتل هم فراری است چگونه می‌توان آن را مختومه کرد.
آملی لاریجانی تصریح کرد: یک آقایی استدلال کرده که در دفتر کارش بوده و فردی آمده و گفته من توقعی ندارم اما از قوه قضائیه بخواهید عادلانه رسیدگی کند. به من می‌گویند چرا باید تن مردم بلرزد؟ من برای اینگونه ارزیابی‌های بی‌حساب و کتاب متأسفم.
وی تأکید کرد: کسانی که از مواهب انقلاب به اندازه کافی بهره‌مند شده‌اند، امروز نقش اپوزیسیون را پیدا کرده‌اند و تمام نقش و پیشرفت‌های انقلاب را نادیده می‌گیرند.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: عده‌ای که خودشان در این کشور مسئول بودند حالا نقش عوض کرده‌اند.
وی  گفت: برخی از اینها خودشان اشرافی‌گری راه انداختند، به خودشان، آقازاده‌هایشان و افرادی که با آنها در ارتباطند نگاه کنند می‌بینند که این‌گونه بوده است.
در جذب نیروی انسانی و بودجه
مشکلات عمده‌ای داریم
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قوای کشور باید با یکدیگر کار کنند اظهار داشت: دولت امروز بار تمام دستگاه‌های اجرایی را به دوش دارد و تمام مشکلات بر دوش دولت است که هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم.
وی افزود: اما همکاری‌ها باید متقابل باشد و باعث از دست رفتن فرصت‌ها و زمان‌ها نشویم و این‌طور نباشد که قضات نداشته باشیم و مشکلات جذب نیرو و بودجه وجود داشته باشد.
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سلامت دستگاه قضایی مطلب مهمی است گفت: قبول داریم تخلفاتی صورت می‌گیرد اما عزم قوه قضائیه برای برخورد با متخلفین جزم است و در این زمینه هیچ اغماضی نداریم اما ساحت دستگاه قضایی باید از تهمت‌ها مبرا باشد، در حکومت حضرت علی هم تخلف صورت می‌گرفت اما برخورد می‌شد.
وی به گلایه برخی از وکلا اشاره کرد و گفت: خیلی وقت‌ها از قول من نقل می‌شود که نسبت به وکلا نظر منفی دارم اما این حرف شرعاً و قانوناً اشتباه است.
حقوق بشر آمریکایی و اروپایی
یک دروغ بزرگ است
آیت‌الله آملی ‌لاریجانی با اشاره به موضوع حاد حقوق بشر که اجرای این حقوق در دنیاست، خاطرنشان کرد: حقوق بشر ابزاری است در دست دولت‌های بزرگ و مجامع بین‌المللی تا به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که رفتار آنها را نمی‌پسندند، فشار بیاورند.
وی با بیان اینکه وضع حقوق بشر و بمباران بحرین اکنون چطور است، تصریح کرد: دروغ حقوق بشری آمریکایی و اروپایی همین موضوعات است و وقتی آنها از حمله به مردم بحرین و یمن حمایت می‌کنند تمام این موارد جنایت جنگی است.
 رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی براساس تبعیت از ارزش‌های نورانی قرآن پیشتاز حقوق بشر است، تاکید کرد: به رعایت حقوق شهروندان در ایران اهمیت می‌دهیم اما آنها این ادعاهای حقوق بشری را باید کنار بگذارند.
غرب در اجرای برجام نقاط ضعفی داشت
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در همایشی که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که برای کشور ما پیش آمد مسئله برجام بود، نظام توافق برجام را با چشم بینا انتخاب کرد ولی در این میان باید دید غربی‌ها در پس این توافق چه فکری در سر دارند، آیا آنچه می‌گفتند را دنبال می‌کنند یا طور دیگری می‌خواهند اقدام کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد غربی‌ها در اجرای برجام نقاط ضعفی را جا گذاشتند که برخی از این نقاط ضعف مربوط به برچیدن تحریم‌ها علیه ایران می‌شود که بخشی از این عدم برچیدن تحریم‌ها را در بانک‌های بزرگ کشور شاهدیم.
لاریجانی تاکید کرد: غربی‌ها به دنبال آن هستند که ضمن اجرای برجام، حضور پرقدرت نظامی در منطقه داشته باشند و از طرفی مانع از حضور ایران در منطقه شوند، به همین دلیل تضمین‌هایی را به برخی از کشورهای منطقه مخصوصا سعودی‌ها می‌دهند، حجم زیادی سلاح به برخی کشورهای منطقه از جمله سعودی‌ها می‌فروشند.
 وی تصریح کرد: سعودی‌ها با برخی از گروهک‌های بی‌آبروی منطقه در شرق کشور تماس‌هایی داشتند تا سر و صدایی ایجاد کنند، همچنین برخی ضد انقلاب هم با برخی گروهک‌های تروریستی در غرب کشور تماس گرفتند تا آنجا سر و صدا ایجاد کنند، از این جهت باید خیلی توجه کرد، اگر می‌بینیم دیگران به دنبال آن هستند که در داخل کشور اقتدار جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کنند، باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد.
ارائه گزارش عملکرد سالانه دستگاه قضایی
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری کشورمان در همایش سراسری دستگاه قضایی به ارائه گزارش پرداخت.
وی در بخشی از این گزارش و در خصوص زندان‌زدایی و رسیدگی به امور زندانیان گفت: در اجرای مواد 64 تا 88 قانون آیین دادرسی کیفری در سال گذشته جمعیت ورودی به زندان‌ها به 478 هزار نفر رسید که 70 هزار نفر کمتر از سال 93 است و هم‌اکنون موجودی زندانیان 228 هزار نفر است که شامل 97 درصد مرد و 3 درصد زن
است.
پورمحمدی همچنین به موضوع سلامت قضایی و اداری اشاره و تاکید کرد: با توجه به اهمیت اعمال نظارت بر عملکرد قضات، کارکنان قوه قضائیه و تضمین سلامت عملکرد کارکنان در این قوه، اقدامات نظارتی جدی از سوی مسئولین انجام گرفت.
تجلیل از 39 قاضی
و 105 کارمند نمونه دستگاه قضا
همچنین در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه که در محل سالن اجلاس سران و با حضور روسای قوا برگزار شد از 35 قاضی نمونه در سطح کشور تجلیل شد.
در این مراسم همچنین از 105 کارمند نمونه دستگاه قضایی نیز تجلیل شد و هدایایی به رسم یادبود به برگزیدگان اعطا شد.