kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات صورت گرفت

اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست به دولت ترکیه

نماینده شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات و احیای هورالعظیم اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه کلید خورد.



هژیر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: سدسازی‌های بی‌رویه اکوسیستم‌های آبی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از پیامدهای رفتار ناصحیح دولت‌ها با اکوسیستم‌های آبی منطقه و سدسازی‌های بی‌رویه و عدم رعایت حق آبه‌های پایین دست را می‌توان در هور‌العظیم مشاهده کرد. وی اضافه کرد: عده‌ای از فعالان، سمن‌ها و جوانان دوست‌دار محیط زیست کشور در قالب «کمپین حمایت از زاگرس مهربان» مدتی است که تهیه این نامه و مکاتبه با نهادهای بین‌المللی را برای تصحیح و تعدیل رفتار دولت ترکیه در سدسازی‌های بی‌رویه و ضدمحیط زیستی و نیزرهاسازی حق آبه رودخانه‌های دجله و فرات، دردستور کار قرار داده‌اند که با استقبال خوب شبکه‌های محیط زیست استان‌های درگیر مسئله ریزگردها روبه‌رو شد.
کیانی گفت: به همین منظور برای تحقق این نامه تلاش خواهیم کرد و امیدواریم برنامه‌ای ملی نیز از سوی دستگاه‌های متولی برای نجات زاگرس که حدود 50 درصد آب‌های کشور را تولید می‌کند و با این پدیده نیز به شدت مواجه‌اند ارائه و اجرا شود. وی عنوان کرد:‌ معتقدیم تلاش‌های دولت ما برای حل برون مرزی مسئله ریزگردها باید قویتر باشد و بر این باوریم این نامه و تلاش‌هایی از این دست به دولت برای حل مسئله ریزگردها کمک خواهد کرد.
کیانی ادامه داد: امیدواری و انگیزه ما پس از ابلاغیه سند ملی محیط زیست کشور از سوی رهبر معظم انقلاب برای مطالبه‌گری‌های محیط زیست افزایش یافته است و همچنان بر ترویج گفتمان جدید و ضروری کشور که مبتنی براین سند ملی شکل گرفته و تحت عنوان «آگاهی‌بخشی، پرسش‌گری و مطالبه‌گری محیط‌زیست»است تأکید می‌کنیم.