kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱

مدیرمسئول کیهان در پی شکایت‌های جدید دولت به دادسرا رفت

به دنبال شکایت‌های متعدد دولت از کیهان، روز گذشته حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه درباره شکایت‌های مطروحه تفهیم اتهام شد.



در حالی که دولتمردان بارها از نقدپذیری و تحمل سخنان مخالف، سخن به میان آورده‌اند اما در عمل راه دیگری را در پیش گرفته‌اند که کیهان و شکایت‌های متعدد از آن از جمله این برخوردهاست.
آقای پورمحمدی وزیر محترم دادگستری یکی از شاکیان کیهان است، ایشان با اشاره به چند نمونه از مندرجات روزنامه که در آن برخی از اقدامات دولت نقد شده بود، کیهان را به نشر اکاذیب به قصد اضرار متهم کرده است. شکایت وزیر دادگستری در حالی است که ایشان فاقد سمت حقوقی برای طرح شکایت است و کیهان می‌تواند به استناد همین فقدان سمت به شکایت وی پاسخ ندهد ولی مدیر مسئول کیهان با وجود عدم سمت حقوقی آقای وزیر برای طرح شکایت، به آنچه مورد شکایت وی بود پاسخ داد. به عنوان نمونه ایشان با استناد به یکی از گزارش‌های کیهان که در آن به اظهارات چندگانه و ضد و نقیض دولتمردان اشاره شده بود، این اقدام کیهان را مصداق نشر اکاذیب! دانسته بود و حال آن که در گزارش کیهان به نمونه‌های روشن و  غیرقابل  انکاری از اینگونه تناقض‌گویی‌ها، اشاره شده و منابع آن نیز که برگرفته از اظهارات رسمی مقامات دولتی بود، ذکر شده بود که اگر وزیر محترم دادگستری، گزارش کیهان را دقیقا مطالعه کرده بود به یقین از متهم کردن روزنامه به نشر اکاذیب خودداری می‌کرد و چنانچه در مقابل مستندات کیهان و برای نفی آن سند و یا شاهد و قرینه‌ای داشت، می‌توانست با ارسال یک جوابیه که در قانون مطبوعات نیز پیش‌بینی شده است، در صدد پاسخگویی برمی‌آمد که چنین نکرده است.
وزیر دادگستری در بخش دیگری از شکایت خود به نمایندگی از دولت به انتقاد کیهان از حمایت برخی از دولتمردان از یک جریان خاص در انتخابات 7 اسفند اشاره کرده و آن را مصداق نشر اکاذیب دانسته بود که کیهان در همان نوشته به مواردی از این حمایت‌ها اشاره داشت که حضور رئیس‌جمهور محترم در میتینگ انتخاباتی یکی از احزاب سیاسی از جمله آن بود و پیامک ایشان که به گونه‌ای تلویحی مردم را به رأی دادن به لیست موسوم به «امید» دعوت کرده بود، نمونه دیگری از آن میان بود.
مطلب «گزارش یک فاجعه» صرفاً انعکاس نشست خبری آقای زاکانی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی بود که در آن نشست به گوشه‌هایی از تخلفات در قراردادها و معاملات گازی و نفتی و افراد درگیر در آن اشاره کرده بود. محتوای گزارش «دهن‌کجی لیست اشراف به معیشت مردم» نیز به مشکلات معیشتی مردم و اقتصاد کشور و بی‌توجهی برخی مسئولین به این مسائل اختصاص داشت. دولتمردان محترم که زمانی از بستن دهان منتقدان به خدا پناه می‌بردند، بهتر بود به جای شکایت از کیهان و درخواست و فشار شدید برای برخورد با آن، چنانچه پاسخ مستدل و قابل‌قبولی به این مطالب داشتند برای روزنامه ارسال می‌کردند تا درج شده و افکار عمومی به قضاوت بنشینند.
گفتنی است طی ماه‌های اخیر بخش‌های مختلف دولت، شکایت‌های متعددی را علیه کیهان در محاکم مطرح کرده‌اند که کیهان، از این شکایات و پاسخگویی به آن برای آگاهی بیشتر افکار عمومی استقبال می‌کند.