kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
در صحن علنی مجلس

ظریف: حتی یک تحریم جدید اضافه نشده است!

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز با حضور در صحن علنی مجلس از روند و دستاوردهای اجرای برجام گزارشی به نمایندگان ارائه کرده و گفت «حتی یک تحریم هسته‌ای و غیر هسته‌ای در این مدت اضافه نشده است»



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز با حضور در صحن علنی مجلس برای ارائه گزارش در خصوص اجرای برجام و انجام سرمایه‌گذاری‌ها در داخل کشور پس از اجرای آن طی سخنانی اظهار داشت: ما توانستیم بهانه‌ها و موانعی که بر سر راه ملت قرار داشت از میان راه برداریم و البته این به معنای پایان بهانه‌جویی‌ها و تلاش برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست، چون نه ذات کشورهای دیگر تغییر می‌کند و نه ما در حوزه‌های غیر هسته‌ای مذاکره می‌کردیم.
ظریف با اشاره به توافق هسته‌ای تأکید کرد: این توافق به این معنا نیست که دشمنی‌ها و خصومت‌های طرف‌ مقابل پایان یابد زیرا آنها همواره جمهوری اسلامی ایران را مانعی بر سر راه خود می‌دانند،‌ همچنین به این معنا نیست که طرف مقابل کارشکنی‌های خود را کنار گذاشته باشد.
ظریف با اشاره به رفع مبنایی فشار و تحریم‌ها گفت: حل‌وفصل مسئله PMD و ابعاد احتمالی نظامی که با همکاری بسیار خوب دستگاه‌های مختلف حاصل شد، مبنای تحریم‌ها را از بین برد.
وی افزود: همچنین از لحاظ حقوقی لغو تحریم‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی و تصمیمات آنها تماماً مبنای حقوقی‌شان را از بین برد و تصمیمات اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم انجام بسیاری از مصوبات کنگره تماماً باعث شده مبنای تحریم‌ها از بین برود.
وجود آمدن شرایط مناسب برای حضور کشورهای خارجی در ایران
وزیر خارجه بدون اشاره به نتیجه سفر هیئتهای خارجی به ایران و با اشاره به وجود آمدن شرایط مناسب نسبت به حضور کشورهای خارجی در ایران اظهار داشت: سرازیر شدن هیئت‌های خارجی به ایران نشان‌دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌داند و وظیفه ماست که این امنیت را به رخ دنیا بکشیم و همچنین وظیفه داریم به دنیا اعلام کنیم که ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی و حضور گردشگران امن‌ترین محیط است.
وزیر خارجه تأکید کرد: یکی دیگر از دستاوردهای عملی برجام آزادی وجوه مسدود ایران بود، امروز ممکن است ما از مشکلات نقل و انتقالات بانکی صحبت کنیم که ان‌شاءالله کم‌کم حل شده و بیش‌تر از آن هم حل خواهد شد، اما این واقعیت را کسی زیر سؤال نمی‌برد که ما به منابع مالی خودمان دسترسی داریم و کسی نمی‌گوید منابع شما قابل دسترس نیست، باید تأکید کنم منابع جمهوری اسلامی ایران در خارج در دسترس است.
ارتباط بانک‌های خارجی با ایران
ظریف بیان کرد: امروز بانک‌های زیادی به‌طور فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌ها ارتباط بانکی ایجاد کرده‌اند و این ارتباطات رو به گسترش است.
وی تأکید کرد: البته در این حوزه موانعی ازجمله موانع موذی‌گرایانه مخالفان چه در بخش دولتی و غیردولتی آمریکا و همچنین مشکلات و موانعی به دلیل پیشرفت قوانین بانکی در طول 9 سال اخیر که ایران با سیستم بانکی جهان فاصله گرفته بود، وجود دارد.
ظریف افزود: بانک‌های متعددی در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت ملی نفت دریافت می‌کنند و شرکت نفت هم می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.
ظریف با انتقاد از اینکه در اجرای برجام متأسفانه بیش‌تر به مشکلات و موانع تأکید می‌شود، افزود: این موانع هیچ‌ یک بعد از برجام ایجاد نشده‌اند و موانعی‌اند که سال‌ها ایجاد و انباشته شده است و دیوار بلندی از موانع را در برابر بخش خصوصی و دولتی ایران ایجاد کرده و امروز این موانع در حال درهم شکستن است.
وی افزود: امروز به لطف خداوند توانسته‌ایم میزان صادرات نفت خود را از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسانده و همچنین صادرات میعانات ما به 300 هزار بشکه رسیده است.
شرکت‌های بین‌المللی به سمت ایران سرازیر شده‌اند
وزیر خارجه تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت‌های معتبر بین‌المللی به سمت ایران سرازیر شده‌اند ازجمله شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فناوری که قبلاً وقتی به آنها مراجعه می‌کردیم، می‌گفتند نمی‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم، اما امروز نماینده این شرکت‌ها در ایران هستند و در این شرایط این ما هستیم که بین شرکت‌های مختلف رقابت ایجاد کرده‌ایم و نه اینکه آنها برای ما تعیین تکلیف کنند.
وی ادامه داد: ما البته موانع مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها و شیطنت‌ها را فراموش نکرده‌ایم، قرارمان نبود که اختلافات مبنایی و اصولی‌مان را با دیگران حل‌وفصل کنیم، ما اعتقاد داشته و داریم که قدرت جمهوری اسلامی ایران بر اساس حفظ آرمان‌ها، دیدگاه‌ها و مبنای انقلاب و پیام و یادگار امام راحل(ره) و دستورات و راهنمایی‌های رهبری است.
وزیر امور خارجه همچنین درباره اقدامات این وزارتخانه نسبت به قانون جدید آمریکایی‌ها به‌منظور ایجاد محدودیت برای سفر به ایران (قانون لغو روادید) گفت: بنده در همان روزهای نخست با آقای کری تماس  گرفته و گفتم این خلاف قانون است و تعهد کرد که اقدامات لازم را انجام دهد که در یک حوزه هم اقدام کردند.
وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعاتی که کسب کردیم این قانون برای طرف‌های تجاری مشکلی به وجود نخواهد آورد، البته امکان دارد در زمینه ارتباط مردمی و گردشگری به وجود بیاورد که پیگیر این موضوع هستیم. اگر این قانون آمریکا مانع روابط اقتصادی با ایران شود، نقض برجام است.
حتی یک تحریم هسته‌ای و غیر هسته‌ای اضافه نشده است!
وی در پاسخ به این سؤال که مگر قرار نبود بعد از توافق هسته‌ای تحریم جدیدی علیه ایران ایجاد نشود، پس چرا افرادی جدید در لیست تحریم قرار گرفتند، اظهار داشت: حتی یک تحریم در حوزه هسته‌ای و غیرهسته‌ای اضافه نشده است. آمریکایی‌ها افرادی را وارد لیست کرده‌اند که تنها مربوط به حوزه موشکی است.
اظهارات ظریف درباره برداشته شدن تحریم‌ها و نیز سرازیر شدن شرکت‌های بین‌المللی به ایران در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های بین‌المللی در گزارشات متعددی روند اجرای برجام و مشکل‌سازی‌های آمریکا در این میان را دردسر بزرگی برای دولت روحانی در انتخابات سال آینده دانسته‌اند.
در این رابطه پایگاه اینترنتی نیوزویک در گزارشی به مشکلات روحانی برای تصدی دوباره بر کرسی ریاست جمهوری پرداخته و درباره برجام به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم نوشت: اجرایی کردن توافق هسته‌ای  با مشکلات فراوانی همراه بود، به نتیجه نرسیدن برجام می‌تواند به منتقدان دولت روحانی این فرصت را بدهد تا عملکرد اقتصادی وی را زیر سؤال برند.
در حالی که ظریف از پایان همه تحریم‌ها سخن می‌گوید نیوزویک در گزارش خود تاکید می‌کند: شرکت‌های بین‌المللی برای برقراری روابط تجاری با ایران دچار تردید هستند. از یک سو تحریم‌های غرب علیه ایران لغو شده و از سوی دیگر آمریکا به بهانه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر برخی از تحریم‌ها را علیه تهران به قوت خود پابرجا گذاشته است. در این شرایط، شرکت‌های خارجی از ترس نقض قوانین بین‌المللی در برقراری تعامل تجاری با ایران عقب‌نشینی می‌کنند.
از گزارش نیوزویک که بگذریم نگاهی به اخبار منتشر شده در رسانه‌های داخلی و خارجی در چند ماه گذشته نیز نشان می‌دهد آمریکا هر روز به بهانه‌ای دست به تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان می‌زند.
به عنوان نمونه فروردین ماه سال جاری دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حامی برنامه موشکی بالستیک ایران و شرکت هواپیمایی ماهان را تحریم کرد.
سال گذشته نیز  در تحریم وضع شده توسط کنگره و دولت آمریکا بر ضد ایران معافیت روادید برای اتباع 38 کشور که در 5 سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، لغو شد.  این تحریم جدید  علاوه بر نقض صریح برجام، زیان اقتصادی تا چهار میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد می‌کند و شلیک مستقیم به صنعت توریسم  کشورمان محسوب می‌شود!
چند روز پیش نیز یک سناتور ارشد آمریکایی به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفت: «تمایل داریم طرح مربوط به تمدید «قانون تحریم‌های ایران» که در حال انقضا است را تصویب کرده تا زمینه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران در صورت لزوم فراهم شود.»
بر اساس این گزارش «قانون تحریم‌های ایران»، مصوب سال 1996 که زیربنای وضع تحریم‌هایی به بهانه‌های هسته‌ای، موشکی و تروریسم علیه ایران را فراهم کرد، در پایان سال 2016 منقضی می‌شود و قانونگذاران هر دو حزب آمریکا با تمدید آن موافقند. چندین طرح، تا کنون برای تمدید این قانون در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ارائه شده است.
نیویورک تایمز نیز دی ماه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد « تحریم‌های جدید علیه ایران لازم است اما نه آن قدر محکم و یکجا که باعث شود ایران از خیر توافق هسته‌ای بگذرد!»
وال‌استریت‌ژورنال نیز اسفند ماه سال گذشته در گزارشی نوشته بود: دولت بعدی آمریکا غیر از پاره کردن توافق در روز اول شروع کار، می‌تواند با وضع تحریم‌های جدید برجام را به آرامی بکشد.»
اینها همه نشان می‌دهد که آمریکا از سویی در حالی که تحریم‌ها در روی کاغذ برداشته شده است به دنبال اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران است . نتایج نظرسنجی شبکه پرس‌تی‌وی از شهروندان آمریکایی، انگلیسی و کانادایی نیز نشان می‌دهد که واشنگتن دنبال بهانه جدید برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.
باید جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا
 گرفته شود
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در سخنانی اظهار داشت: غربی‌ها به دنبال ایجاد مشکلاتی هستند که باید با دقت حوادث را رصد کرد، به نظرم برآیند صحبتی که نمایندگان مجلس داشتند و سؤالاتی که مطرح شد و همچنین صحبت‌های آقای ظریف دو موضوع بود، یکی اینکه هم مجلس و هم دولت و هم شورای نظارت بر اجرای برجام باید با دقت پیگیر باشند که جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا و برخی کشورها را بگیرند.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها مرتب در کنگره مسائلی را به تصویب می‌رسانند، فشارهایی وارد می‌کنند و لابی‌هایی هم در این زمینه وجود دارد تا به نحوی در مقررات و چارچوب‌های برجام رخنه ایجاد کنند، مخصوصاً آقای ظریف و دوستانش باید خیلی مراقبت کنند که جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا را بگیرند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی از شواهدی که در این چند ماه به وجود آمد، نشانه‌هایی را داشت که آنها ترغیب می‌شوند فشارهایی را از کانال‌های دیگر و به اسم هسته‌ای به ایران وارد کنند، اما طبق مصوبه‌ای مجلس، اگر غربی‌ها تحریم‌هایی را در سایر شئون ایجاد کنند، ایران باید اقدام متقابل انجام دهد
اقتصاد و صنعت کشور تعطیل شده است
حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز پس از ارائه گزارش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره روند اجرا و دستاوردهای برجام با استناد به اصل 43 قانون اساسی با موضوع لزوم جلوگیری از سلطه بیگانه در کشور گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در بیان امام و رهبری ظلم‌ستیزی است و در برابر ظلم، مذاکره معنا ندارد.
سالک با طرح این سؤال از وزیر امور خارجه که در جریان برجام چه چیزی به دست آورده گفت: آمد و شد شما- ظریف - مورد تائید است اما امروز در پسابرجام گرفتار یک مدیریت نیابتی رکود هستیم و اقتصاد و صنعت ما تعطیل شده است.
وی با یادآوری تحریم ایران از سوی جیبوتی و ایستادگی عربستان در برابر کشورمان اظهار داشت: آیا این نتیجه دیپلماسی خنده نیست؟
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از قول وزیر امور خارجه فرمودند که برخی خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای رعایت نشده است تصریح کرد: اگر این خطوط قرمز رعایت می‌شد امروز دچار این مشکلات نمی‌شدیم.
آیا از روند تعطیلی کارخانجات خبر دارید؟
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز اظهار داشت: قرار بود که در مورد روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش ارائه شود اما نه در مجلس نهم و نه در مجلس دهم هیچ گزارشی ارائه نشده است.
حاجی دلیگانی گفت: مردم از ما سؤال می‌کنند که در برجام چه داده و چه گرفته‌اید؟ براساس قانون مصوب در مجلس نهم تکلیف شد که اگر طرف مقابل خلف وعده کرد ما کارخانه‌های تولید سوخت را دوباره راه‌اندازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید نتیجه اقدامات ذیل برجام را بر سر سفره خود ببینند با خطاب قرار دادن وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس پرسید: آیا خبر از جیب مردم داریم یا نه؟ آیا از روند تعطیلی کارخانجات خبر دارید یا نه؟ آیا خبر دارید که چه فقیرهایی در این مدت فقیرتر شدند و چه تعداد از دختران منتظر جهیزیه‌اند. چه تعداد از جوانان متقاضی اشتغال بودند اما هنوز بیکارند؟
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا درباره سرقت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور توسط آمریکا توضیحی داده نمی‌شود چرا جواب یاوه‌گویی‌های آمریکا داده نمی‌شود در حالی که به گفته رهبر معظم انقلاب اگر جواب این یاوه‌گویی‌ها را ندهیم یعنی آن را تأیید کرده‌ایم.
از طرف آمریکایی عهدشکنی
دیده می‌شود
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دستاوردهای برجام خیلی بیش از این است که مطرح شد گفت: برخی عهدشکنی‌هایی از طرف آمریکایی می‌بینیم و امروز نیز آقای ترامپ و خانم کلینتون سخنانی مبنی بر پاره کردن برجام می‌گویند که مصرف داخلی داشته و شعاری تبلیغاتی است.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین در حوزه مالیات را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 137 رأی موافق، 72 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 253 نماینده حاضر در صحن علنی، یک فوریت این طرح را مصوب کردند.
خبر دیگر این که اعتبارنامه 4 منتخب تبریز در مجلس دهم در نشست دیروز پارلمان تایید شد.
در این نشست اعتبارنامه محمدحسین فرهنگی، زهرا ساعی، شهاب‌الدین بی‌مقدار و محمداسماعیل سعیدی به تایید وکلای ملت رسید.
نطق‌های میان دستور و تذکرات
پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: رقمی معادل 65 درصد تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات سر باز می‌زند و در برآورد صورت گرفته سالانه شاهد 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی هستیم.
احمد حمزه نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود گفت: جامعه دیگر تاب تحمل تنش سیاسی جدیدی را ندارد و مسائل اقتصادی باید در اولویت کاری مسئولین قرار گیرد.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران نیز در تذکری خواستار تشکیل کمیته‌ای برای رفع مشکلات تهران و پیگیری انتقال بخشی از پایتخت شد.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز  با بیان اینکه خدشه‌دار شدن اعتماد و باور مردم خطرناک است، نسبت به اجرایی نشدن وعده‌های دولت در سفرهای استانی انتقاد کرد.
سید حسین نقوی نماینده ورامین در مجلس نیز با بیان اینکه اراده‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات در دولت وجود ندارد گفت: دولت از حقوق‌های نجومی برخی مدیران کم کند و پاداش پایان خدمت فرهنگیان گرفتار را بپردازد.