kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
فوتبال ایران در رنکینگ فنی یک پله سقوط کرد

حضور پرسپولیس و استقلال در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا

در جدیدترین رنکینگ فنی AFC فوتبال ایران در مجموع امتیازی باشگاه‌ها و ملی با یک پله سقوط در رده چهارم آسیا و سوم غرب آسیا قرار گرفت تا به احتمال زیاد تیم‌های پرسپولیس و استقلال در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا کار خود را از مرحله پلی‌آف آغاز کنند.

سرویس ورزشی-

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته در گزارشی نوشت: قدرت بزرگ شرق آسیا بار دیگر جایگاهش در این فهرست را تثبیت کرد و بالاتر از عربستان سعودی و امارات متحد عربی قرار گرفت و ایران در رده چهارم ایستاد.
با ادامه پیدا کردن نمایش قدرتمند تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باشگاهی کره جنوبی در لیگ قهرمانان آسیا که یک فاکتور اساسی برای ارزیابی تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در رنکینگ کنفدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل آسیا است، بار دیگر کره جنوبی قدرتش را در قاره آسیا ثابت کرد.
در فصل جاری دو تیم از لیگ فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل کره جنوبی (اف سی سئول و چونبوک موتورز) به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. با ارزیابی عملکرد تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کره جنوبی در چهار فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا و درصدی که از جایگاه تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملی کشورهای آسیایی در رنکینگ فیفا در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌شود، کره جنوبی با 96/294 در صدر آسیا قرار گرفت. این کشور از نظر میزان امتیاز در رده باشگاهی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. با فاصله بسیار کمی عربستان سعودی با 99/938 در رده دوم قرار گرفته است.
امارات با توجه به نمایش تیم‌هایش در لیگ قهرمانان آسیا با 91/533 در رده سوم قرار گرفته است. فوتبال ایران هم با وجود اینکه تیم ملی این کشور در صدر بهترین تیم‌های آسیایی قرار دارد با توجه به نمایش تیم‌های باشگاهی‌اش، از نظر اعضای کنفدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل آسیا در رده چهارم قرار گرفته است.  
امتیاز ایران 84/108 است که ۳۰ امتیاز آن مربوط به عملکرد تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل این کشور است که امتیازات کامل را کسب کرده، اما در رده باشگاهی از ۷۰ امتیاز ممکن فقط 54/108 امتیاز را به دست آورده است که به خاطر نمایش بسیار ضعیف تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باشگاهی این کشور در لیگ قهرمانان آسیا در طول چهار سال گذشته است.  
رده‌بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک ابتکار جدید است که به منظور ارائه یک شاخص در مورد نحوه عملکرد تیم‌های برتر آسیا در عرصه قاره‌ای و همچنین به منظور افزایش علاقه به رقابت‌های باشگاهی این کنفدراسیون انجام می‌شود.
در این رده‌بندی، ژاپن، قطر، چین، استرالیا، ازبکستان و کویت به ترتیب پنجم تا دهم شدند.
حضور سرخابی‌ها در پلی آف
بر این اساس و با رنکینگ اعلام شده فدراسیون فوتبال ایران با قرار گرفتن در رده سوم غرب آسیا سهمیه 2+2 را فعلا نصیب خود کرده است.این در حالی است که قرار است کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه نوامبر تشکیل جلسه داده و در این خصوص به تصمیم‌گیری نهایی بپردازد.
با این وضعیت در حال حاضر تیم‌های استقلال و پرسپولیس از پلی‌آف کار خود را آغاز خواهند کرد. دو تیم اول هر سمت قاره 3 سهمیه قطعی و یک سهمیه پلی‌آف و دو تیم دوم هر سمت قاره دو سهمیه قطعی و دو سهمیه پلی‌آف را به خود اختصاص خواهند داد.
کاهش سهمیه ایران در آسیا طبیعی است
امیر عابدینی عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره خبر کاهش سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا تاکید کرد: هنوز چیزی به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است ولی چنین مواردی طبیعی است چون ما رقابت نابرابری با کشورهای آسیایی داریم. اکثر کشورهای آسیایی باشگاه‌های قوی‌تری نسبت به تیم ملی دارند چون حمایت دولتی و حمایت بخش خصوصی همزمان در این کشورها وجود دارد. عابدینی درباره اینکه آیا به عنوان عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ نگران کاهش سهمیه‌های ایران نیست؟ گفت: ما باید کمک کنیم این اتفاق رخ ندهد. نباید آنقدر به نقاط منفی فوتبالمان بپردازیم. وقتی از صبح تا شب فوتبال را بکوبند، این مسائل هم پیش می‌آید. ما باید کار کنیم و با حل نقاط ضعف و مشکلات، مانع کاهش سهمیه‌ها شویم.