kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

70 درصد تسهیلات بانکی غیر واقعی است(خبر ویژه)

در حالی که بانک مرکزی می‌گوید شبکه بانکی در ماه فروردین 21 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده، عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد 70 درصد تسهیلات شبکه بانکی غیرواقعی و انحراف از اهداف سالم اقتصادی است.



براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، مجموعه بانک‌ها در ماه ابتدایی سال بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده‌اند.
براساس این گزارش، در مجموع در فروردین امسال 21/2 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 8500 میلیارد تومان نسبت به ماه مشابه پارسال وام بانکی پرداخته شده که این رقم 67/7 درصد رشد داشته است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان آنطور که در این گزارش آمده است؛ از مجموع 21 هزار میلیارد تومانی که شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی پرداخت کرده‌اند؛ حدود 68/9 درصد یعنی 14/6 هزارمیلیارد تومان آن به تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته تا از این طریق با ارائه تسهیلات بیشتر به حوزه‌های تولیدی، موجبات حرکت در این بخش و افزایش رونق اقتصادی فراهم شود.
اما برخلاف بانک مرکزی محمدرضا پورابراهیمی  عضو شورای پول و اعتبار و نماینده مجلس می‌گوید 70 درصد تسهیلات بانکی غیرواقعی است. وی در مصاحبه با روزنامه جوان گفت: آماری در دست داریم که 70 درصد از تأمین مالی انجام گرفته از طریق شبکه بانکی دربازه زمانی نیمه دوم سال 93 و نیمه ابتدایی سال 94، استمهال بدهی‌های قبلی بوده است، یعنی اگر شبکه بانکی مدعی است 100 واحد تأمین مالی انجام داده است، تنها 30 درصد این آمار واقعی است و الباقی استمهال یا نوسازی تسهیلات و بدهی‌های پیشین بوده است.
وی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود تسهیلات بانکی به سمت تولید نمی‌رود متأسفانه درست است و فقط با نام تولید افراد تسهیلات دریافت می‌کنند.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: 70 درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، خدمات، کشاورزی، مسکن و ساختمان و... استمهال تسهیلات پیشین بوده است و در واقع تسهیلات جدیدی به بخش واقعی اقتصاد ایران که همان بخش تولید می‌باشد وارد نشده است.
بدین‌ترتیب آماری را که بانک مرکزی تحت عنوان ارائه تسهیلات شبکه بانکی عنوان می‌کند، یک آمار غیرواقعی است و تنها 30 درصد از آن تسهیلات پرداختی یا تأمین مالی واقعی به شمار می‌رود.
به گزارش روزنامه جوان آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 93 و 94 به ترتیب شبکه بانکی 341 و 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. حال با توجه به اینکه پورابراهیمی بازه زمانی نیمه دوم سال 93 و نیمه اول سال 94 را مورد اشاره قرار داده است، نیمی از تسهیلات پرداختی سال 93 و 94 را برای کشف میزان تسهیلات ارائه شده در بازه زمانی مذکور با یکدیگر جمع می‌کنیم که عدد استخراج شده 379 هزار میلیارد تومان است.
در این بین اگر بنا به اظهارات پورابراهیمی 70 درصد از تسهیلات ارائه شده در بازه زمانی نیمه دوم سال 93 و نیمه ابتدایی سال 94 بابت استمهال بوده باشد رقم مذکور 265 هزار میلیارد تومان می‌باشد که رقم قابل ملاحظه است.
در حقیقت از تسهیلات 379 هزار میلیارد تومانی که طی یکساله منتهی به ابتدای نیمه دوم سال 94 توسط شبکه بانکی، به اقتصاد پرداخت شده است، 70 درصد آن بالغ بر 265 هزار میلیارد تومان تسهیلات واقعی نبوده است، بلکه استمهال یا نوسازی وام‌های پرداختی قبلی به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.