kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
آیت الله مکارم شیرازی:

نا آرامی‌ها از تندروی و کند‌روی است

استاد درس خارج حوزه با تبیین بلاهای افراط و تفریط گفت: بلای تفریط این است که دشمن خیال کند ما تسلیم آن شده ایم و هرکاری که دلش می خواهد انجام دهد، امروز می گوید نیروهای دفاعی خود را در اختیار ما قرار دهید و فردا سفارش می کند که اسرائیل را به رسمیت بشناسید.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان با موضوع عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به دعای مکارم الاخلاق با بیان اینکه امام فصل ها را با صلوات آغاز می کند، اظهار داشت: هر دعایی با صلوات همراه باشد بر اساس روایات مستجاب خواهد بود، حضرت عرضه می دارد خداوندا مرا از اقتصاد بهره مند کن.
وی ادامه داد: معنای اقتصاد در فارسی و لغت عرب متفاوت است، در فارسی امروز اقتصاد مسائل مربوط به اموال، فعالیت های کسب و کار، تجارت و تولید است اما اقتصاد در لغت عرب از ماده قصد یعنی میانه‌روی و اعتدال می‌آید.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه امام از خداوند می خواهد که خداوند توفیق دهد تا از افراط و تفریط در کارها پرهیز شود، ابراز داشت: افراط و تفریط بلای بزرگی در جوامع انسانی است، در زندگی فردی و جمعی این دو بلا ایجاد می‌کند.
استاد درس خارج حوزه عنوان کرد: افراط سبب تخریب می شود و ما مشاهده کردیم که از افراط واقعا دچار خسارت شدیم، خسارت‌هایی که هنوز نیز ادامه دارد، افراط گری خسارتی به ما زده که هنوز ادامه دارد، تفریط در کارها نیز بلا به شمار می رود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بلای تفریط این است که دشمن خیال کند ما تسلیم آن شده‌ایم و هرکاری که دلش می خواهد انجام دهد، امروز می گوید نیروهای دفاعی خود را در اختیار ما قرار دهید و فردا سفارش می کند که اسرائیل را به رسمیت بشناسید، اگر تفریط کرده و در کارها شل باشیم، دشمن طمع می کند تا بر همه چیز ما مسلط شود.
وی اضافه کرد: در زندگی فردی اگر خط اعتدال وجود داشته باشد، هیچ ناراحتی و ناآرامی نیست، نا آرامی ها از تندروی ها و کند روی ها است؛ اگر دو همسر در خط اعتدال حرکت کنند، دعوایی نخواهند داشت، تندروی و کندروی سبب دعوا شده و آمار طلاق را بالا می برد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر در جامعه و در مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی در خط اعتدال حرکت کنیم سبب پیشرفت می‌شود، گفت: آیات قرآن روی مسأله اعتدال بسیار تأکید کرده است، آیه 110 سوره اسرا می فرماید ای پیغمبر نمازی که می خوانی صدای تو در حد اعتدال باشد.
استاد درس خارج حوزه افزود: وقتی این آیه درباره صدای انسان در نماز چنین توصیه‌ای می‌کند، در تمام زندگی باید این خط اعتدال رعایت شود، آیه 29 سوره اسرا نیز می فرماید انسان نه باید دست خود را در گردنش غل و زنجیر کند و نه باید خیلی باز کند، کنایه از این است که انسان نباید در زمان انفاق به گونه ای سختگیری کند که نم پس ندهد و نه به اندازه ای انفاق کند که زندگی اش متلاشی شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه آیه دیگری که بر اعتدال تأکید دارد آیه 62 سوره فرقان است، اظهار داشت: آیه می فرماید که بندگان خاص خداوند کسانی هستند که وقتی انفاق می کنند نه اسراف کرده تا خانواده آنها بیچاره شود و نه تنگ نظر هستند تا کسی از آنها استفاده نکند، در تمام زندگی خط اعتدال نباید رها شود.