kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
رئیس سازمان حج و زیارت:

عربستان در فضاسازی تبلیغاتی علیه ایران ناکام ماند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان از ابتدا اراده‌ای بر پذیرش زائر ما نداشت اما به دنبال این بود که با فضاسازی تبلیغاتی هزینه این عدم پذیرش زائر را به ما تحمیل کند که با مقاومت هیئت سازمان حج و زیارت دست آنان رو شد.


سعید اوحدی در نشست خبری در مدیریت حج و زیارت استان کرمان افزود: یکی از دلایل اصلی که عربستان حاضر نبود زائران ایران را بپذیرد موضوع فاجعه منا بود چرا که تنها کشوری که توانست اجساد و پیکر پاک شهدای خود را به کشور برگرداند، جمهوری اسلامی ایران بود.
وی بیان کرد: سعودی‌ها به دنبال این بودند که بدون پذیرش هیچ کدام از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران این قرارداد یکطرفه را به ما تحمیل کنند.
وی گفت: سعودی‌ها وحشت داشتند از این که زائران ایرانی در عربستان باشند و به زائران کشورهای دیگر منتقل کنند تنها کشوری که پیکرهای شهدای خود را برگرداند، ایران
بود.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از بداخلاقی‌های سعودی‌ها که بیانگر این است هیچ اراده‌ای ندارند و فقط به دنبال مانع‌تراشی هستند، این بود که آنها با شیطنت تلاش کردند که هزینه محرومیت زائران ما را به دوش حج و زیارت جمهوری اسلامی بیندازند.
اوحدی با اشاره به این که سعودی‌ها درصدد برخورد سیاسی با موضوع حج بودند، افزود: رفتار سعودی‌ها در تمامی مذاکرات بسیار بی‌ادبانه بود و اگر سعودی‌ها براساس تبلیغات خود، خودشان را میزبان حج می‌دانند و اگر واقعاً اعتقاد داشتند حج از سیاست جدا است چه دلیلی داشت که این برخوردهای بی‌ادبانه را با یک هیئت رسمی داشته باشند.
وی افزود: سعودی‌ها به دنبال یک سناریوی تبلیغاتی قوی بودند که در کشورهای عربی به راه بیندازند و بعد از آن هم زائران ما را به حج راه ندهند.
اوحدی اضافه کرد: عربستان دست به اقدام ظالمانه‌ای زد و زائران خانه خدا را که 15 سال در انتظار بودند از سفر حج واجب و اقامه حکم شرعی خداوند، محروم کرد.
اوحدی افزود: عربستان سد فی سبیل‌الله شد و با این کار ظلم بزرگی به حجاج ایرانی کرد هرچند مراجع تقلید ما قبلاً اعلام کرده بودند که استطاعت در سال جاری از حجاج ایرانی برداشته شده است.