kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی:

رکود اقتصادی، حمل و نقل دریایی را زیان‌ده کرد

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به رفع نشدن مشکل سوئیفت گفت: نبود معاملات، رشد اقتصادی و جابه‌جایی کالا، حمل و نقل دریایی را زیان‌ده کرده است.



حسن تیمورتاش در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت حمل‌ونقل دریایی کشور اظهار کرد: امروز در خلیج‌فارس دو هزار فروند کشتی از ناوگان دریایی ایران وجود دارد که حدود 260 فروند از آن ملی و مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نفتکش است و بقیه متعلق به بخش خصوصی و شامل لندی کرافت‌ها، یدک‌کش‌ها و از این قبیل است.
وی ادامه داد: نبود معاملات و رشد اقتصادی، تقاضای جابه‌جایی کالا از سوی صاحبان کالا را در حمل‌ونقل دریایی کاهش داده است.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت: هر کشتی باید سالانه یا هر دو سال یکبار 400 تا 500 میلیون تومان هزینه تعمیر، نگهداری و اورهال داشته باشد و تأمین این رقم برای مالکان کشتی در این رکود اقتصادی حاکم بر کشور، بسیار سخت است.
تیمورتاش با تأکید بر اینکه لازم است دولت نسبت به رفع مشکلات حمل و نقل دریایی حساس باشد، گفت: در گام اول باید ارز تک‌نرخی شود این دو نرخی بودن ارز برای حمل و نقل معضل است و مشکلات آن را بیشتر کرده همچنین لازم است تسهیلات بانک‌ها به این صنعت نیز اختصاص یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوع سوئیفت مطرح است. به دلیل عدم امکان نقل و انتقال بین‌المللی پول، امروز استقبال از شناورهای ایرانی از سوی صاحبان جهانی کالا کم است.
تیمورتاش با تأکید بر اینکه افزایش ناگهانی نرخ سوخت (گازوئیل) برای مالکان شناورها در سال گذشته مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرد، گفت: طبق برنامه پنجم قرار بود نرخ سوخت پلکانی افزایش یابد تا به مالکان شناورها و صاحبان کالا فشاری وارد نشود، اما با افزایش ناگهانی نرخ سوخت و سه برابر شدن قیمت آن، در سال گذشته شوک بزرگی به حمل و نقل دریایی وارد شد.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی افزود: تلاش کردیم با رایزنی‌های فراوان نرخ سوخت را تعدیل کنیم، اما این هدف محقق نشد و اگر قیمت جهانی سوخت کاهش نمی‌یافت، امروز حمل و نقل دریایی ما تعطیل شده بود.
تیمورتاش بیان کرد: سال گذشته هر لیتر گازوئیل را در خلیج‌فارس به قیمت دو هزار تومان  خریداری می‌کردیم که البته با کاهش نرخ جهانی سوخت امروز به هر لیتر 1200 تومان رسیده است اما اگر نرخ سوخت از هر لیتر 1500 تومان بگذرد، دوباره مشکلات عدیده گذشته را خواهیم داشت.
وی افزود: رکود اقتصادی موجب کاهش فعالیت‌های مالکان شناور هم شده است و بسیاری از شناورها امروز بیکار هستند و فقط هزینه دارند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی گفت: برای اینکه بیکاری کمتر شود هفته آینده جلسه‌ای با سازمان بنادر و دریانوردی خواهیم داشت تا طی هماهنگی دو طرف، موضوع نوبت‌دهی کشتی‌ها برای بارگیری مطرح شود.
تیمورتاش اظهار داشت: به هر حال هر مالک شناور پنج تا 10 میلیارد تومان هزینه کرده تا از آن سودی حاصل کند اما امروز درحال زیان دیدن است، ضمن آنکه هر کشتی حداکثر 20 سال مهلت فعالیت دارد و پس از آن باید اسکراپ شود یعنی آهن آن اسقاط و فروخته شود و مثل ساختمان نیست که ارزش افزوده داشته باشد.