kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
یادآوری مسئولیت سنگین قوه قضائیه در برابر هزاران دانشجو

ارتقاء درجه یکی از متهمان اصلی پرونده بورسیه!

احمد غلامی متهم اصلی پرونده شکایت دانشجویان بورسیه‌ به عنوان رایزن علمی ایران در روسیه منصوب شد.


غلامی، مدیرکل سابق بورس وزارت علوم در تاریخ یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور صدیقی، معاون دانشجویی وزارت علوم به عنوان رایزن علمی ایران در روسیه معرفی شد.
غلامی که به همراه خانواده خود در روسیه روزگار می‌گذراند یکی از عوامل دخیل در پرونده جنجالی بورسیه ها و از متهمین اصلی پرونده شکایت دانشجویان بورسیه در قوه قضائیه است. به نظر می رسد با این انتصاب، سرانجام پرونده شکایت دانشجویان بورسیه از وی در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند.
گفتنی است اولین نفری که در سال 93  طی یک مصاحبه خبر کذب ۳۰۰۰  بورسیه غیر قانونی دولت قبل را اعلام کرد و قطار این پرونده‌ لنگ در هوا را روی ریل ناکجا آباد وزارت علوم انداخت، احمد غلامی مدیرکل سابق بورس و اعزام دانشجویان خارج از کشور بود.
عمر دوران وزارت فرجی‌دانا برای پایان دادن به این پرونده کفاف نداد و زمانی که بررسی این پرونده به نجفی سرپرست وزارت علوم واگذار شد؛ کار از کار گذشته بود و اسامی برخی دانشجویان بورسیه که تخلف آنها مشخص نشده بود به شکل غیر معقولانه‌ای رسانه‌ای شده بود! خصوصا که حتی به فرض تخلف مدیران وزارت علوم دولت قبل در بورسیه کردن دانشجویانی مثلا با معدل پایین، تقصیری متوجه دانشجویان نبود چرا که نظام به هر دلیلی آنها را شایسته دریافت بورسیه اعلام کرده بود! بنابراین اعلام اسامی هزار دانشجوی جمهوری اسلامی ایران در فضای شبکه های اجتماعی صرفا منجر به ایجاد مشکلات خانوادگی و روحی- روانی برای افرادی شد که اکثریت قریب به اتفاق آنها به حکم کمیسیون اصل 90 مجلس دارای شرایط دریافت بورسیه بودند!
ظلمی که جبران نشد
رهبر انقلاب در انتقاد از این بی اخلاقی بزرگ در دولت یازدهم در 16 دی ماه 94 فرمودند: «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد، این مسئله‌ بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البته بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ آن طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارش‌های دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب! راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد! جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن، این سم برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کارخودش را دنبال بکند. این سم را متاسفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی برسیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد- به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌‌وقت مدام دم از اخلاق هم می‌زنند؟! توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند؟ این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود.»
تعلل ناامید کننده قوه قضائیه
علی رغم اظهارنظر صریح رهبر انقلاب و کمیسیون اصل 90 پیرامون پرونده بورسیه‌ها، متاسفانه هنوز قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی نکرده است و باند نفوذی وزارت علوم با گرفتار کردن دانشجویانی که نظام متعهد به ادامه تحصیل آنها در ذیل امضای قرارداد رسمی شده بود، پس از طی بحران های روحی و خانوادگی و شغلی متنوع، کماکان به دنبال حق و حقوق تضییع شده خود سرگردانند.