kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

از دست داده‌های برجام را دستاورد جا نزنید!

هاشمی رفسنجانی طی سخنانی ضمن حمایت از برجام و با این ادعا که اگر دستاوردهای آن منتشر شود مخالفان شرمنده خواهند شد به منتقدین حمله کرد، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان و آگاهان با ارائه آمار از تعطیلی 30 درصدی واحدهای صنعتی و نیمه تعطیلی 50 درصد بقیه خبر می‌دهند.



هاشمی‌ رفسنجانی طی اظهاراتی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با انتقاد شدید از منتقدین برجام گفت: برجام راه‌های بسته شده بر ما را گشوده است به طوری که رشته‌هایی که قبلاً بر دستان متخصصان بسته شده بود امروز باز شده است.
وی یادآور شد: امروز با برجام، در همه دانشگاه‌ها به روی متخصصان و مردم باز شده است.
وی افزود: در دولت قبل نفت توسط برخی افراد با واسطه فروخته می‌شد ولی امروز به قبل از تحریم برگشته‌ایم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پیش از برجام کشتی‌های ما را به دریا راه نداده و کشتی‌های خود را نیز به سمت ما نمی‌آوردند و شخصیت‌های ما را نیز در مجامع و هیأت‌ها راه نمی‌دادند ولی امروز به واسطه برجام تمام این درهای بسته باز شده است.
هاشمی ‌رفسنجانی عنوان کرد: نصف صنایع تولیدی کشور تعطیل یا نیمه‌تعطیل بود که پس از برجام توفیق زیادی در بخش تولیدات به وجود آمد و امروز این برجام شایسته جشن گرفتن است.
این اظهارات در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که گره زدن مسائل اقتصادی به مذاکرات و توافق هسته‌ای از اشتباهات تاریخی دولت یازدهم بود که این رویه علی‌رغم هشدارهای مکرر بدنه کارشناسی کشور همچنان ادامه دارد.
در همین خصوص مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند، اظهار داشت: 50 درصد  واحدهای صنعتی هم در نیمه تعطیلی به سر می‌برند.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه فقط 20 درصد واحدهای صنعتی با بیش از 50 درصد ظرفیت به فعالیت می‌پردازند، خاطرنشان می‌کند: این آمار نگران‌کننده است و باید تدبیر مناسبی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی کشور به کار گرفته شود.
پیش از این و با وجود مسائل گفته شده رئیس جمهور نیز در مراسم تقدیر از ورزشکاران و مدال‌آوران سال 94 اظهار داشت: شما وقتی به عنوان کشور ایران به مقابله با آن‌ها می‌روید و پیروز می‌شوید برای ملت خود غرور می‌آفرینید اما وقتی کسی برای این موفقیت کف نمی‌زند شما چه لقبی به او می‌دهید یا وقتی گروه یا جناحی پیدا می‌شود که در برابر این پیروزی، لبخند را در چهره او و کف محکم در دست‌های او نمی‌بینید. گاهی هم کفی زده می‌شود ولی گفته می‌شود ‌ای بابا، این همه تلاش کردیم سه گل زدیم ولی یک گل هم خوردیم.
این در حالی است که بعد از برجام شرایط اقتصادی مردم تغییر محسوسی نداشته است، رکود حاکم بر جامعه اقتصادی اوضاع نامساعد و یا گاها وخیم کارگاه‌های تولیدی، ناامنی اقتصادی بورس برای سرمایه‌گذاری و یا باقی ماندن بخش قابل توجهی از تحریم‌ها و یا اعمال تحریم‌های 16گانه جدید پس از ژنو همه و همه حاکی از عمق ناکارآمدی برجام است. برجامی که قرار بود با تولدش تمامی این مسائل را حل کند حال و در بازه زمانی کمتر از دو سال و نیم اینگونه در عرصه واقع جامعه ظهور کرده و مردم خود به عینه شاهد خروجی‌های حاصل از این توافق هستند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد:‌ اگر دولت لیست مشکلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به واسطه این دروغ بزرگ نزد خانواده خود نیز شرمنده می‌شوند. وی تصریح کرد: درهای بسته به لطف برجام، امروز باز شده است و کشتی‌ها به‌ سهولت در منطقه به حرکت درآمده‌اند که اینها از نتایج برجام است.
این اظهارات تامل‌برانگیز و عجیب نشان می‌دهد که دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است  چرا که ارائه چنین ادله‌ای برای دفاع از برجام  جای هیچ دفاعی ندارد.
در همین ارتباط هاشمی رفسنجانی  در دیدار اعضای ستاد برگزاری یادواره‌ شهدا نیز با اشاره به ادعاهای مخالفان برجام و توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 در داخل کشور و همچنین در جامعه‌ آمریکا، گفته است «مخالفان برجام دلیل قانع کننده‌ای برای مخالفت‌ها ارائه نمی‌کنند! در حالی که بیشترین استفاده را در این شرایط رژیم صهیونیستی می‌برد.»
این اظهار نظر در حالی بیان می‌شود که منتقدان برجام همواره طی سه سال اخیر در برابر دفاع احساسی و سیاسی مدافعان توافق، کارشناسی‌ترین و فنی‌ترین نقدها را مطرح کرده‌اند ولی این مدافعان توافق هستند که با دفاعیاتی سخیف قصد دارند تا با موج سواری بر روی موضوع برجام برای خود نزد افکار عمومی جایگاهی بیابند و از آن پوششی برای مشکلاتی همچون تورم، بیکاری و رکود اقتصادی ایجاد کنند.
احتمالا بارش باران در پسابرجام نیز
 از اثرات برجام است
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: گویا آقای هاشمی‌رفسنجانی در ریز قضیه برجام وارد نمی‌شوند و درباره کلان قضیه براساس گزارشاتی که به او می‌دهند، اظهارنظر کرده‌اند.
وی افزود: اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی مانند ما که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ریز موضوع را پیگیری می‌کنیم و ریز نحوه اجرای برجام را می‌دانیم، وارد موضوع می‌شدند، قطعاً متوجه می‌شدند که برجام دستاوردی نداشته است، برجام نه تنها دستاوردی نداشته بلکه حتی بعد از توافق برجام، تحریم‌های جدید و دیگری هم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شاید منظور آقای هاشمی‌رفسنجانی دستاوردهای برجام روی کاغذ است، تصریح کرد: دولت براساس مواردی که در توافق برجام آمده، اعلام کند برجام دقیقاً چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است.
کوثری همچنین با بیان اینکه برخی بگویند بارش باران در پسابرجام از اثرات برجام است، چیزی جزء خنده به دنبال ندارد، یادآور شد: اما در واقع از آنچه که در برجام مکتوب شده، چیزی هنوز به معنای واقعی عاید ملت ایران نشده است.
دولتی‌ها می‌گویند برجام دستاورد نداشته
 نه منتقدان
 سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: برآورد ما از اجرای برجام این است که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش در برجام بطور دقیق عمل کرده است.
وی افزود: اجرای دقیق برجام توسط جمهوری اسلامی ایران، به طوری بود که حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت گزارش داد که ایران نه تنها به تعهدات خودش دقیق عمل کرده بلکه فراتر از تعهداتش هم عمل کرده است، اما در مقابل غربی‌ها هنوز به تعهداتشان در برحام عمل نکرده‌اند.
نقوی با بیان اینکه باید کسانی که از دستاوردهای برجام صحبت می‌کنند نزد ملت ایران و نزد خانواده‌هایشان شرمنده باشند، البته اگر منصف باشند، تصریح کرد: ما به 11 تعهد ذیل پیوست 5 برجام عمل کردیم، فردو جمع‌آوری شد، نطنز محدود شد، قلب رآکتور هسته‌ای اراک خارج و جای آن بتن ریخته شد؛ اورانیوم غنی‌شده‌مان را به خارج از کشور فرستادیم، تحقیقات‌مان متوقف شد، ما به تمام آن 11 بند عمل کردیم، یعنی داده‌های ما خیلی خیلی زیاد است، اما در این میان باید پرسید دستاوردهای ما چیست؟!
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: این ما نیستیم که بگوییم برجام دستاوردی نداشته است، بلکه خود آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی مقابل رسانه‌ها در آمریکا اعلام کرد که ایران تقریباً هیچ دستاوردی از برجام نداشته است، وقتی آقای صالحی مصاحبه می‌کند و می‌گوید انجام برجام با مشکلات روبروست، وقتی آقای عراقچی می‌گوید همه تعهدات غربی‌ها روی کاغذ انجام شده نه در عمل، باید در این شرایط متوجه شد که این موضوع دیگر تنها حرف منتقدین نیست بلکه خود دولتی‌ها هم این سخنان را مطرح می‌کنند.
نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس تأکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند برجام دستاوردی داشته است، باید نزد ملت ایران و نزد خانواده‌هایشان شرمنده باشند، اما به راستی اگر واقعاً دستاوردی وجود دارد، این گوی و این میدان، دولت طبق فرمایش آقای هاشمی‌رفسنجانی گزارش دهد که دقیقاً چه دستاوردی از اجرای برجام عاید ملت ایران شده است.
نقوی همچنین توضیح داد: بنده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حضور مسئولان بانک مرکزی چند بار تکرار کردم و پرسیدم ما می‌خواهیم به مردم بگوییم از پول‌های بلوکه شده ایران دقیقاً چه مقداری وارد کشور شده است؟ شما (مسئولان بانک مرکزی) عددی را بگویید تا ما به مردم اعلام کنیم، اما آنان هیچ عددی را اعلام نکردند، هر چقدر اصرار کردیم که عددی به ما بگویید، نگفتند؛ آنان هیچ رقمی را به ملت ایران اعلام نکردند، با این اوصاف ما دیگر حرفی نداریم.
ریز دستاورد‌های برجام را منتشر کنید
 تا مردم هم خوشحال شوند
حمیدرضا ترقی مسئول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی نیز با اشاره به سخنان روز گذشته هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد قزوین اظهار داشت: یکی از آرزوهای ملت ایران این است که ببینند که با گذشت سه سال از مذاکره و پیگیری برجام و همچنین گذشت هزار روز از توافق چه دستاوردی تاکنون داشته است.
وی افزود: اگر این دستاوردهای برجام برای مردم شفاف و روشن شود مردم از این ناامیدی که نسبت به برجام دارند خارج می‌شوند چرا که در نظرسنجی‌ها بیش از 70 درصد مردم اذعان داشته‌اند که دستاوردی از برجام حس نکرده‌اند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: آقایانی که می‌گویند برجام دستاوردهای زیادی داشته است ریز دستاوردها را منتشر کنند تا واقعیت برای مردم روشن  و خوشحال شوند.
ترقی با اشاره مجدد به اظهارات هاشمی رفسنجانی گفت: این سخنان با اظهارات مسئولان دولتی و آقای سیف (رئیس‌کل بانک مرکزی) مبنی براینکه هیچ گامی از سوی غربی‌ها در راستای برجام برداشته نشده، در تناقض است.
وی ادامه داد: نه وعده‌های آقای رئیس‌جمهور در مورد برجام محقق شد و نه وعده‌های غربی‌ها به سرانجام رسید. کسانی که امروز شعار می‌دهند برجام دستاوردهای زیادی داشته است به جای شعار عمل کنند.
ملاک جیب مردم است نه روی کاغذ
لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب نیز با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی گفت: منتقدان برجام بر اصل مذاکره انتقادی ندارند اما معتقدم که دشمن خبیث و حقه‌باز است.
وی افزود: اصل مذاکره مورد تائید مقام معظم رهبری بوده است اما ایشان خطوط قرمزهایی تعیین کردند بنابراین ما در برجام باید به حقوق اصلی خود برسیم و تحریم‌ها نیز به صورت کامل برداشته شود.
سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دولت باید با تمام توان حقوق ملت ایران را دنبال کند، گفت: اگر آقایان معتقدند برجام تاکنون دستاوردها بسیاری داشته‌ است ریز دستاوردهای را منتشر کنید و همه محافل سیاسی از این اقدام استقبال می‌کنند.
فروزنده با تاکید بر اینکه ملاک لیست دستاوردهای برجام جیب مردم است، گفت: اگر برجام دستاوردهای زیادی داشته است باید مردم آن را در متن زندگی خود احساس کنند.
وی ادامه داد: نباید در مورد برجام با نگاه سیاسی گروهی موضع گرفت. اگر واقعا دستاوردی صورت گرفته از ناحیه هر حزب و جناحی که باشد مردم از آنها تشکر می‌کنند اما پس معضلات اقتصادی چه؟ بیکاری‌ها چه؟ رکود ستون فقرات تولید را از بین برده است.
سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه کارآفرینان به بن‌بست رسیده‌اند، گفت: دستاوردهای برجام اگر در تولید و معیشت مردم خلاصه نمی‌شود پس در چه چیزی اثر گذاشته است.
فروزنده خاطرنشان کرد: قرار بود از طریق برجام چالش‌هایی که در قبل از برجام صورت گرفته بود مرتفع شود. بنابراین باید هزینه فایده کرد که چه داده‌ایم. ما هسته‌ای و آب سنگین را داده‌ام اما در عوض چه چیزی گرفته‌ایم؟
وی گفت: بله شاید از نظر برخی‌ها برجام دستاوردهای زیادی داشته است احتمالاً منظورشان روی کاغذ است اما ما بر روی زمین چیزی نمی‌بینیم.
دولت اعلام کند
 دستاوردهای برجام چه بوده
سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی که گفته بود «اگر دولت لیست مشکلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به واسطه این دروغ بزرگ نزد خانواده خود نیز شرمنده می‌شوند»، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم کسی از اینکه لیست دستاوردهای برجام منتشر شود، ناراحت شود یا در واقع استقبال نکند، اما دولت و مسئولان سیاست خارجی ما باید داده‌ها و ستانده‌های برجام، یعنی آن امتیازاتی که از دست داده‌ایم و دستاوردهایی که به دست آورده‌ایم را با هم منتشر کنند، تا ملت ایران خودشان مقایسه کنند که چه چیزی به دست آورده‌ایم و چه چیزی از دست داده‌ایم.
سیدمهدی هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: باید مشخص شود ما در برجام چه چیزی به دست آورده‌ایم، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و یا سایر بخش‌ها، تأثیر دستاوردهای برجام در جامعه مشهود نشده است، ولی ما به همه تعهداتمان در برجام عمل کرده‌ایم ولی آنها به یک درصد از تعهداتشان هم عمل نکرده‌اند، احساس عمومی در کشور این است که ما در برجام مغموم شده‌ایم، اما اگر دولت واقعاً‌ منکر مغموم شدن ما در برجام است، رسماً اعلام کند که دستاوردها چه بوده است، البته دولت باید همراه با دستاوردها، امتیازاتی را هم که داده‌ایم، منتشر کند، فقط نگوید ما به عنوان مثال این را به دست آورده‌ایم، آنچه که از دست داده‌ایم را هم اعلام کند، شاید در این شرایط معلوم شود که داده‌ها و ستانده‌ها دقیقاً چیست.
هاشمی بر روی برجام
 سرمایه‌گذاری حیثیتی کرده است
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد قزوین مبنی براینکه اگر دولت دستاوردهای برجام را منتشر کند جلوی خانواده شرمنده می‌شوید، اظهار داشت: در عمل طرف مقابل تعهدات گسترده‌ای گرفت و ما بر روی کاغذ امتیازهای محدودی گرفتیم و در حقیقت قیدهایی بر روی کاغذ دریافت کردیم که در عمل همان‌ها را نیز نگرفتیم.
وی معتقد است که مشکلی که امروز در قضیه برجام به وجود آمده این است که بعضی از افراد مثل آقای هاشمی بر روی برجام سرمایه‌گذاری حیثیتی کردند و نمی‌توانند اذعان کنند که برجام دارد تبدیل به یک خسارت محض می‌شود چون احساس می‌کنند آبروریزی می‌شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خود مقامات آمریکایی می‌گفتند که ما برجام را نقض خواهیم کرد، ابراز داشت: خود آقای کری می‌گوید که برجام ضمانت اجرایی ندارد و از نظر حقوقی الزام‌آور نیست و کنگره نیز می‌گوید بگذارید برجام تثبیت شود تا ما در اراک بتن بریزیم و اورانیوم‌های غنی‌شده را از ایران خارج کنیم بعد هر کاری که می‌خواهید صورت دهید.
وی تاکید کرد: همین افراد به جای اینکه به آمریکایی‌ها اعتراض کنند به افرادی اعتراض می‌کنند که پیش‌بینی‌هایشان قبل از برجام الان درست تعبیر شده است بنابراین برای آقای هاشمی حیف است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باشد.